جی پلاس؛

تصویر جالب ناسا از تغییرات دریاچه و رودخانه های یخی در کانادا

این عکس منتشر شده از ناسا تغییرات دریاچه های یخی در کانادا را نشان می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ ماهواره Terra ناسا این تصویر را از یخ هایی که خلیج آموندسن، دریاچه گریت بر و  دریاچه های متعدد کوچک در سرتاسر سرزمین های شمال غربی و نوناووت کانادا را پوشانده، گرفته است. این دریاچه یخی به طور کلی و طبیعی در خلیج آموندسن در دسامبر یا ژانویه شکل می گیرد و در ماه ژوئن یا جولای آب می شود.

دریاچه ها یا رودخانه های یخی دیگر هم در این منطقه از همین الگو پیروی می کنند. البته به جز دریاچه های بزرگتر و عمیق تر که دیرتر ذوب می شوند.

این دریاچه ها چشم انداز قطب شمال را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. حدود 40 تا 50 درصد از زمین ها قطب شمال را آنها تشکیل می دهند. در مجموع حدود 2 درصد از کل زمین متعلق به رودخانه ها و دریاچه های یخی فصلی است. از یک  طرف، به دلیل اینکه میزان تبخیر بالای دارند، بررسی و نظارت بر این پوشش فصلی یخ، برای پیش بینی دقیق آب و هوا و فهم فرآیند های تغییرات آب و هوای منطقه ای بسیار مهم است.

از طرفی دیگر، این دریاچه و رودخانه ها زندگی اقوام ساکن قطب شمال را تحت تاثیر قرار می دهد. جاده های یخی فصلی به عنوان یک مسیر حمل و نقل کلیدی برای بسیاری از جوامع در قطب شمال است. یخبندان می تواند خطرات ناگهانی  را به تأسیسات نیروگاه برق، زیرساخت ها و شهرک ها  تحمیل کند. تغییر یخ  به آب هم حمل و نقل و قایقرانی را به چالش می کشد.

عکس ناسا

دیدگاه تان را بنویسید