همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار

تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه افتخار دولت یازدهم است

رییس‌جمهور گفت: اگر اقدام دولت یازدهم نبود، امروز در غرب کشور نه با طوفان گرد و غبار و شن بلکه با طوفان نمک مواجه بودیم و حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم ایران که در غرب کشور زندگی می‌کنند، امروز ناچار به مهاجرت می‌شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار عنوان کرد: خوشامد می‌گویم خدمت همه میهمانان گرامی، نمایندگان سازمان ملل متحد، وزرا، نمایندگان کشورهای مختلف که از ۴۳ کشور در این کنفرانس شرکت کرده‌اند. به همه آن‌ها خیرمقدم عرض می‌کنم و امیدوارم این کنفرانس دارای نتایج مفیدی برای موضوع گرد و غبار و طوفان شن به همراه داشته باشد.

اهم اظهارات رییس جمهور را به نقل از خبرگزاری ها در زیر می خوانید؛

* موضوع محیط‌زیست یکی از مسائل مهم برای سلامت جامعه برای توسعه جوامع ما و برای جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه است. برای آنکه ما بتوانیم با این معضل به خوبی مواجه شویم و خطرات این تهدید را مهار کنیم، هم نیاز به برنامه‌ریزی داریم هم نیاز به سرمایه‌گذاری و هم به همکاری منطقه‌ای و بین المللی نیاز داریم دولت.

* دولت یازدهم یکی از اولویت‌های خود را در ایران اولویت محیط زیست‌قرار داد و حتی دولت به عنوان دولت محیط‌زیست نام‌گذاری شد، اولین تصمیم دولت یازدهم تصمیم زیست‌محیطی بود. اولین مصوبه این دولت در رابطه با دریاچه ارومیه بود و اگر اقدام دولت یازدهم نبود، امروز در غرب کشور نه با طوفان گرد و غبار و شن بلکه با طوفان نمک مواجه بودیم و حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم ایران که در غرب کشور زندگی می‌کنند، امروز ناچار به مهاجرت می‌شدند.

* تثبیت دریاچه ارومیه یکی از افتخارات دولت یازدهم و الگوی مهم زیست محیطی برای منطقه و جهان است. چرا با معضل دریاچه ارومیه مواجه شدیم؟ به خاطر شرایط آب و هوایی که یکی از عوامل آن است به دلیل کاهش ریزش‌های آسمانی اما مدیریت صحیح نسبت به منابع آب، کشت‌های بی‌رویه و افقی و توسعه این کشت‌ها و عدم در نظر گرفتن حق آبه دریاچه‌ها و تالاب‌ها همه عواملی بود که دریچه ارومیه می‌رفت تا سال ۹۵ خشک شود و با طوفان نمک مواجه شویم که کشاورزی و زندگی ما را به طور کامل تهدید می‌کرد.

* دولت یازدهم کارهای بسیاری در زمینه محیط‌زیست انجام داده است، احیای هورالعظیم یکی از آن قدم‌ها بود که برداشته شد، امروز بیش از هشتاد درصد این تالاب را آب فرا گرفته است. همچنین اقداماتی نیز برای دریاچه هامون صورت گرفت که زندگی را به محیط‌زیست آن بازگرداند. البته این بدان معنا نیست که اقدامات ملی برای محیط زیست کافی بوده، خیر. باید بیشتر تلاش شود. اما دولت یازدهم در حد توان خود کارهایی را انجام داده است.

* برای دریاچه ارومیه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که تا پایان سال ۹۵ حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است، امروز مردم غرب کشور تقریبا در آسایش هستند. همانطور که نسبت به هورالعظیم اقدماتی انجام شد این کارها در استان خوزستان، هامون و استان سیستان و بلوچستان هم باید صورت بگیرد.

* طوفان‌های گرد و غبار کشورمان منشا داخلی دارد و حدود ۲ میلیون متر مکعب بیابان باعث این رویداد است، منشا خارجی با داخلی قابل قیاس با داخل نیست و ۸۰ درصد از کشورهایی مانند، عراق، سوریه، اردن، کویت، عربستان و ترکمنستان در منطقه ما منشا گرد و غبار هستند. گاهی در ۲۴ ساعت ۸ میلیون متر مکعب خاک و گرد و غبار جابه‌جا می‌شود که زندگی، سلامت، کشاورزی، باغات و محیط‌زیست را مورد تهدید قرار می‌دهد.

*در دهه‌های گذشته هم گرد و غبار داشتیم اما امروز نسبت به گذشته این اقدامات به چند برابر افزایش یافته است. اگر در گذشته ده الی بیست روز شاهد این پدیده بودیم، امروز ۱۲۰ روز این وضعیت وجود دارد. سوال اینجاست راه چاره چیست؟ باید چه کنیم؟ موضوع گرد و غبار از حد مسائل ملی فرا‌تر رفته است، امروز غرب شرق آسیا شمال آفریقا و بسیاری دیگر از کشور‌ها درگیر این پدیده هستند.

*معضل گرد و غبار از مسئله ملی فراتر رفته است، امروز غرب و شرق آسیا و دیگر نقاط جهان از معضل گرد و غبار در رنج هستند؛ البته بی‌تردید راه چاره‌ای برای این معضل وجود دارد. احداث سدها و آب‌بندها بدون مطالعه، محیط‌زیست را دچار مشکل و برای منطقه بحران‌زاست. اینکه همسایه ما طرح ۲۲ سد در دجله و فرات را دارد، برای ایران و عراق و بسیاری از کشورهای دیگر مشکل‌زا خواهد شد و نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

*نمی‌توانیم در برابر آنچه درباره محیط‌زیستمان می‌گذرد، بی‌تفاوت باشیم، ساخت سدها و آب‌بندها در افغانستان، بر استان سیستان و بلوچستان و خراسان تأثیرگذار است، اگر رودخانه هامون خشک شود، نه تنها ایران بلکه افغانستان و دیگر کشورهای همسایه با مشکل مواجه می‌شوند و مردم مجبور به مهاجرت می‌شوند؛ تمدن‌ها از بین می‌رود و این یک مسئولیت انسانی و بین‌المللی برای همگان برای مقابله با این تهدید خطرناک است.

* بدون همکاری با کشورهای جهان نمی‌توان بر معضل گرد و خاک و محیط‌زیست پیروز شد، من بارها گفته‌ام بحث قوی‌ترین کشور در منطقه باید کنار گذاشته شود و به جای آن، منطقه قوی‌تر پیگیری شود. نباید کشوری برای اینکه قدرت اول منطقه شود، بر نفاق و تفرقه دامن بزند بلکه باید بفهمیم ما یک منطقه هستیم و نمی‌توانیم از هم فاصله بگیریم.

*کشورهای منطقه همانند خانواده‌ای هستند که باید در کنار هم باشند تا موفق شوند. باید به فکر منطقه قوی‌تر باشیم و رقابت‌های مخرب را کنار گذاشته و جنگ‌های مخرب را تمام کنیم، زیرا گرد و غبار این جنگ نه تنها فضای سیاسی بلکه فضای محیط‌زیست منطقه را فرا گرفته است.

*اگر داعش و دیگر گروه‌های تروریستی دست به تخریب و کشتار انسان‌های بیگناه می‌زنند، در کنار آن با از بین رفتن کشاورزی‌ها، این مناطق تبدیل به بیابان می‌شوند و غبار منطقه را آزار خواهد داد. اگر تروریسم به عنوان میکروبی است که منطقه را فرا گرفته و ابر قدرتی فکر کرده تروریسم ابزاری برای پیشبرد اهداف اوست، اشتباه کرده است؛ تروریسم دامن همه را فرا خواهد گرفت مگر اینکه دست در دست هم دهیم و سیاست برد ـ برد را پیش بگیریم زیرا تنها این سیاست است که می‌تواند منافع همه را تأمین کند و اگر امروز کسی فکر می‌کند در دنیا می‌تواند به منافع دیگر صدمه بزند و خود را محفوظ بدارد، در خطاست.

* امروز دوران دیوارکشی‌ها پایان یافته و اگر رهبران برخی کشورهای تازه به دوران رسیده به فکر دیوار افتاده‌اند، در اشتباه هستند. ما باید دست در دست هم دهیم؛ نه اینکه دست‌ها را قطع کنیم. باید به حقوق دیگران احترام گذاشت و اگر عربستان و آمریکا در چنین فکری هستند، خطاست و اشتباه می‌کنند. از اسرائیل نام نمی‌برم که همه زندگی و حیات آنها خطا، اشتباه و ترور است. همگان باید به همدیگر کمک کنیم تا مسائل و مشکلات برطرف شود.

* حل معضلات محیط‌زیست نیز تنها با همکاری قابل حل است، سیاست برد ـ برد را باید در مسائل محیط‌زیست نیز پیش بگیریم و روشی را انتخاب کنیم که عراق و سوریه برنده باشند؛ نه اینکه یک کشور چشمه‌ها را برای خود مسدود کند و فکر کند این اقدام به صلاح خودش است.

*جمهوری اسلامی در ۷.۵ میلیون هکتار از بیایان های خود بیابان زدایی کرده است اما همچنان ۲ میلیون هکتار از بیایان های ما و همچنین بسیاری از سرزمین هایی که در حاشیه ما قرار گرفته اند، برای اینکه منشا گرد و عبار باشند، خطرناک است.

*دولت جمهوری اسلامی اقدامات لازم در کشور خود از جمله مهار بیابان ها، جلوگیری از بیابان زایی را ضروری می داند و آن ها را ادامه خواهد داد.

* کشورهای منطقه باید در کنار هم قرار بگیریم؛ اقداماتی با کشورهای عراق، افغانستان و ترکمنستان آغاز شده است؛ باید با همکاری و در سایه گفتگو به طرح های مشترکی برسیم که به نفع کل منطقه ما باشد؛ باید حس کنیم که همگی اعضای یک خانواده هستیم.

* اگر مردم عراق دچار رنج شوند، مهاجرت می کنند و شهرهای مرزی خود ما ویران می شود و به روابط مردم ما ضرر وارد می کند. همه جا چنین است؛ ما باید به فکر دیگران باشیم.

*معضل زیست محیطی، فراملی و فرامنطقه ای است، باید تماس کشورها بیشتر و همکاری ها گسترده تر شود و سازمان ملل در این زمینه، بار سنگینی را روی دوش خود حس کند تا بتوانیم با قطع نامه های مختلف و اقدامات دیگر به نتیجه برسیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید