کارشناس داوری در گفتگو با جی پلاس؛

عملکرد فغانی در دیدار پرتغال و شیلی؛ ١٢٠ دقیقه خوب، یک ثانیه بد!

کارشناس داوری فوتبال درباره عملکرد تیم داوری ایرانی در دیدار نیمه نهایی جام کنفدراسیون ها گفت: فغانی و کمک هایش خیلی خوب کار کردند اما در اواخر بازی متاسفانه پنالتی شیلی را ندیدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش  سرویس ورزشی جی پلاس، چهارشنبه شب، دیدار نیمه نهایی جام کنفدراسیون ها بین دو تیم پرتغال و شیلی با قضاوت تیم داوری ایرانی برگزار شد. علیرضا فغانی و کمک هایش در این دیدار قضاوت قابل قبولی ارائه داد.

جعفر خوشرو، پیشکسوت داوری درباره عملکرد فغانی در این بازی به جی پلاس گفت: نقطه قوت فغانی همیشه آمادگی جسمانی و بازیخوانی خوبش بوده است که به نوعی از نکات بارز قضاوت او به شمار می رود.

او افزود: دیدار شیلی و پرتغال از منظر داوری درجه سختی زیادی داشت چون طبق اصول داوری وقتی بازی تماشاگر زیاد دشته باشد، بازیکنان درگیری های فیزیک زیادی داشته باشند و تعداد خطاها زیاد باشد، اصطلاحا ناظران داوری به آن بازی درجه سختی بالا می دهند.

خوشرو همچنین به جی پلاس گفت: پخش زنده بازی و میزان بیننده آن فشار را روی تیم داوری بالاتر می برد اما با این حال، فغانی و تیمش قوانین را بدون اغماض اجرا کردند و به ویژه از جریمه های شخصی اصلا گذشت نکردند.

او در ادامه به چند صحنه داوری بازی اشاره کرد و تصریح کرد: توپی که در محوطه جریمه به دست مدافع پرتغال خورد اصلا هند نبود و داور به درستی رای به ادامه بازی داد. در ادامه بازیکن پرتغال بخاطر اعتراض بی مورد به درستی کارت گرفت.

خوشرو افزود: درباره صحنه ای که مشکوک به آفساید بود باید بگویم که در اینچنین صحنه ها حتی اگر آفساید هم باشد، فیفا حق را به کمک داور می دهد، چون تشخیص بسیار سخت است و حتی در ویدئو چک هم مورد بررسی قرار نمی گیرند.

خشرو به جی پلاس گفت: در دقیقه ٥٥ دو بازیکن از دو تیم سر به سر شدند. در چنین شرایطی فیفا گفته که هر ضربه ای که به سر بخورد، داور باید بدون استثنا بازی را قطع کند و دستش را روی سر بذارد که فعانی هم این کار را انجام داد.

او ادامه داد: درباره رضا سخندان هم باید بگویم که او از بهترین کمک داورهای بین المللی است. در دقیقه ٦٨ بازیکن پرتغال روی حریف خطا کرد که در آن صحنه سخندان مسلط بود و به فغانی کمک کرد.

این کارشناس داوری در ادامه به جی پلاس گفت: تصمیم های فغانی در بالاترین سطح، صحیح بود و در سرتاسر مسابقه قانون را به صورت یکنواخت اجرا کرد. نکته مهم این بود که فغانی در تشخیص برخوردهای معمولی عملکرد خوبی داشت و نیز، او مهارت گفت و گو با بازیکنان برای کنترل بازی را خیلی خوب فراگرفته است.

خوشرو افزود: در دقیقه ٨٣، بازیکن پرتغال توپ را با دست کنترل کرد و فغانی خیلی خوب این صحنه را دید.

او همچنین خاطرنشان کرد: از دقیقه ٨٠ به بعد پاسها اشتباه داده می شد که این بخاطر خستگی بازیکنان بود اما فغانی همچنان به صحنه هر نزدیک بود. آوانتاژهای فغانی صحیح و به موقع بود و باعث شد مه تماشاگران از بازی بیشتر لذت ببرند.

خوشرو در ادامه گفت: در١٥ دقیقه نخست وقت اضافه اتفاق خاصی از منظر داوری رخ نداد. طبق توصیه جدید فیفا، بین دو نیمه وقت اضافه تیمها فقط وقت دارند آب بنوشند و اجازه انجام توصیه های فنی ندارند که تیم داوری به خوبی به این موضوع توجه کرد.

او افزود: در دقیقه ١١١ بازیکن پرتغال ضربه ای با آرنج به سر بازیکن شیلی زد و به درستی اخطار گرفت.

خوشرو در ادامه به صحنه مشکوک به پنالتی در اواخر بازی اشاره کرد و به جی پلاس گفت: در دقیقه ١١٣ شماره ٦ پرتغال در محوطه جریمه خطا کرد و من آن صحنه را پنالتی دیدم و نمی دانم چرا تیم داوری این صحنه را بازبینی نکردند!

او در پایان خاطرنشان کرد: شیلی در ضربات پنالتی برنده شد و من خوشحالم که حق به حق دار رسید.

دیدگاه تان را بنویسید