گزارش جی پلاس؛

راهکار جدید دانشمندان برای غلبه بر تنهایی و خودمحوری

محققان با بررسی رابطه میان احساس تنهایی و خودمحوری، راهکار جدیدی برای از بین بردن احساس تنهایی پیشنهاد دادند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سبک زندگی جی پلاس؛ وقتی افراد احساس تنهایی می کنند، در آن زمان بیشتر  خودمحور رفتار می کنند که همین باعث می شود تنهاتر بشوند و این دامن زدن به چرخه خطرناک تنهایی است.

جان کاسیوپو استاد روانشناسی در دانشگاه شیکاگو می گوید: وقتی رفتارتان خودمحورانه می شود، شما بیشتر در معرض خطر ماندن در احساس انزوای اجتماعی، خواهید بود.

در مطالعه جدید محققان علوم روانشناختی اجتماعی که نتایج تحقیقاتشان 13 ژوئن در مجله روانشناختی اجتماعی منتشر شد، راهکار جدیدی برای درمان احساس تنهایی پیدا کرده اند که بر اساس آن وقتی فرد احساس انزوا و تنهایی می کند، باید روش هایی را پیدا کرده که از خودمحوری جلوگیری کند.

در این مطالعه، محققان اطلاعاتی را که از 230 فرد بزرگسال در محدوده سنی بین 50 تا 68 سال ساکن شیکاگو به دست آوردند، تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه  سوال های درباره احساس تنهایی و خودمحوری را در مدت زمان 11 سال پاسخ دادند.

نکته جالب در این مطالعه این است که سطح تنهایی فرد در یک سال، سطح خودمحوری همان فرد در سال بعد را پیش بینی می کرد.

یافته های این تحقیق کاملا با فرضیه ها و نظرات دانشمندان درباره علت احساس تنهایی افراد از دیدگاه تکاملی، تطبیق می کند. محققان، این فرضیه را که معتقد است: " در طی تکامل بشر، احساس تنهایی یعنی تنها ماندن افراد بدون کمک و محافظت از سوی افراد دیگر، می تواند برای آنها بسیار خطرناک باشد" را تایید کرد.

همچنین فرضیه: " افراد تنهایی که بیشتر برعلایق و رفاه خود  تمرکز می کنند، بیشتر در معرض خطر نابودی هستند " را تصدیق می کند.

اهمیت مطالعه جدید از این جهت است که رابطه بین تنهایی و احساس خودمحوری را آشکار می کند و راهکاری که برای گریز از این احساس ارایه می دهد، همان توجه به علایق و خواسته های دیگران است.

 

دیدگاه تان را بنویسید