دولت امسال برای جشنواره‌ی کودک فیلم نساخت

علیرضا رضاداد در آستانه‌ی برگزاری جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان تاکید کرد؛ "دولت امسال برای جشنواره فیلم نساخت"، او همچنین از مزیت و ویژگی جشنواره‌ی امسال سخن گفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان که از ۹ تا ۱۵ تیر ماه برگزار خواهد شد، به سوالات مختلفی پاسخ داد.
رضاداد در پاسخ به این پرسش که "در آستانه برگزاری جشنواره چه وعده‌ای به علاقه‌مندان سینمای کودک در نوع برگزاری این رویداد می‌دهید؟ و همچنین در پاسخ به اینکه "این دوره چه مزیتی نسبت به دوره‌های قبل دارد"، گفت: علاقه‌مندم مزیت نسبی این دوره از جشنواره مربوط  به بخش انیمیشن سینمایی آن باشد، گرچه فکر می‌کنم در بخش‌های دیگر هم اتفاقات خوبی افتاده و ان شاءالله ادامه هم پیدا می‌کند.

دوسالانه شدن دو جشنواره تاثیر منفی دارد
در فیلم‌های سینمایی سعی شد مشکل مربوط به کودک و نوجوان و تفکیک آن‌ها از یکدیگر را حل کنیم و وعده‌ای که دادیم درباره این موضوع را عمل کنیم. می‌دانید که این موضوع جشنواره دوره قبل را متمرکز در بخش نوجوان کرد و قرار بود در این دوره در بخش کودک متمرکز شود. حتی بحث دو جشنواره شدن و یک سال در میان شدن هر دو جشنواره مطرح بود ولی ارزیابی من این بود و هست که نه ظرفیت تولید و نه معذورات نمایش هنوز به سینمای کودک و نوجوان اجازه این تفکیک را نمی‌دهد و دوسالانه شدن دو جشنواره تأثیر منفی دارد. به هر حال این مسئله را که می‌رفت به یک مشکل بزرگ تبدیل شود با تفکیک نمایش‌ها و گروه‌بندی آن‌ها و اهدای جوایز اختصاصی اصلی به تفکیک کودک و نوجوان به عنوان یک مزیت دیگر این دوره حل می‌کنیم. اما همان‌طور که اول مطلب عرض کردم علاقه‌مندم که مزیت و ویژگی این دوره استقلال بخش سینمایی انیمیشن باشد و فکر می‌کنم شگفت‌زده شویم که با هفت فیلم خوب انیمیشن این بخش مستقل نمایش و داوری شود. چرا که من چند سالی است فکر می‌کنم سیاست‌های حمایتی ما باید متمرکز شود، بر روی این ظرفیتی که در کشور ما وجود دارد.
او یادآور شد: یک توجه کوچک ما در سال ۹۳ و در جشنواره فجر سی‌وسوم که آخرین سال دبیری‌ام بود موجب شد دو فیلم «شاهزاده روم» و «مبارک» مورد توجه قرار گیرد و سازندگان تشویق به ادامه شوند و در اکران هم اتفاقات خوبی برایشان بیفتد.

اگر این دوره را آغاز دوره انیمیشن سینمایی نامگذاری کنیم،بی راه نرفته‌ایم

رضاداد تصریح کرد: آینده خیلی خوبی برای سینمای انیمیشن و انیمیشن سینمایی متصورم، هم استعدادهای خوب داریم و هم تسلط به فناوری در این گروه دارد بیشتر می‌شود و همین ساختار قابلیت‌های زیادی دارد و محدودیت‌هایش کمتر است. با شرایطی که خیلی هم حمایتی صورت نگرفته وقتی این تعداد فیلم داریم یعنی می‌شود به آینده این الگو خیلی امیدوار بود. نکته خیلی مهم این است که این بخش امکان دسترسی خیلی خوبی به بازارهای جهانی دارد و الحمدالله سازندگان هم راه خودشان را برای داشتن حیات طبیعی پیدا کردند و می‌کنند. لذا فکر می‌کنم اگر این دوره را آغاز دوره انیمیشن سینمایی و سینمای انیمیشن نامگذاری کنیم بی‌راه نرفته‌ایم.

دیگر برگزاری صرف جشنواره نه اولویت است و نه جذاب

دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک نوجوان در پاسخ به این نقطه‌نظر که "یکی از آسیب‌های سینمای کودک و نوجوان، برگزاری هر سال این رویداد در مقطعی خاص و فراموشی سینمای کودک و نوجوان در طول ماه‌های دیگر سال است، برای این موضوع تمهیدی اندیشیده‌اید؟ که فیلم‌های کودک دوباره بعد جشنواره به صندوقچه نرود؟، گفت: کاملا درست  است و با شما هم، هم عقیده‌ام. برای من هم دیگر برگزاری صرف جشنواره نه اولویت است و نه جذاب. به دوستان هم آن زمان گفتم من اگر بتوانم به عنوان حلقه واسط تولید و نمایش عمل کنم علاقه‌مند به برگزاری‌ام و اصولا تحلیلم این است که اگر جشنواره‌ها نتوانند نقش خودشان را درست ایفا کنند، بی‌تأثیرند. گرچه جشنواره مستقلا نمی‌تواند نقشی در تولید و نمایش داشته باشد ولی زمانی موثرتر است که بتوانند حلقه اتصال این دو حوزه با مخاطب باشند.
جلساتی هم با شورای سیاست‌گذاری داشتیم که بتوانیم همسو عمل کنیم. به خانم طائرپور به عنوان دبیر شورا بی‌مهری‌هایی شد و ایشان بهمن‌ماه استعفا دادند و جلسات شورا دیگر تشکیل نشد، در حالی که طرح داشتن پخش مستقل کودک و نوجوان و زنجیره سینمایی کودک و نوجوان چند ماهی بود ارائه شده بود، بعد هم که مدیریت تغییر پیدا کرد و فضای انتخابات بود تاکنون.

او تصریح کرد: اما هنوز هم امیدوارم و در تلاشم این حلقه‌ها به هم متصل شوند. آقای حیدریان از قبل هم دغدغه مخاطب کودک و نوجوان را داشته‌اند حالا هم یکی از برنامه‌های ایشان توجه به این گروه از مخاطبان است. از منظر ایشان باید تلاش کرد این مخاطب از دست رفته را به سینما بازگرداند به خصوص که در تلویزیون و نمایش خانگی هم این گروه با بی‌توجهی روبرو شده‌اند و در آن دو بخش هم کار ویژه و اساسی برایشان نمی‌شود.

ایده ایشان تأسیس نهاد سینمای کودک و نوجوان است که همه مسئولیت‌های تولید، پخش، نمایش و جشنواره با همه الزامات و زیرساخت‌ها توسط بخش خصوصی در این نهاد متمرکز شود. فکرهایی هم شده است که ان شاءالله بعد از جشنواره پیگیری خواهد شد.

دولت برای جشنواره امسال فیلم نساخت

رضاداد با اشاره به سوال مطرح شده، ادامه داد: برای اینکه به تعبیر شما فیلم‌ها واقعا به صندوقچه نرود یکی از الزاماتش امسال انجام شد و آن این بود که دولت برای جشنواره فیلم نساخت. آثار حاضر در جشنواره امسال حاصل یک حیات طبیعی است. اگر وام یا حمایتی هم شده حداقلی است. البته ممکن است فیلمساز نگران بازگشت سرمایه‌اش باشد ولی به هر حال بهتر از آن است که با پول حمایتی فیلم‌هایی برای جشنواره ساخته شود و بعد هم دیده نشود. به شکل طبیعی سازندگان برای بازگشت سرمایه‌شان به دنبال پخش آثارشان خواهند بود. به مراجعینی هم که این هفت، هشت ماهه داشته‌ایم که پیشنهادهایی برای ساخت فیلم با پول کامل دولت و یا مشارکت بالا داشتند همین سیاست و آفت را منتقل کردیم و آن‌ها هم پذیرفتند که سیاست جدید و بازگرداندن سینما به روال و حیات طبیعی بیشتر به سینما و سینمای کودک کمک می‌کند. الزام دوم آن هم حمایت از اکران مستمر آثار کودک و نوجوان آن هم در یک حیات طبیعی است. اگر آن زنجیره هم شکل بگیرد خصوصا در حوزه انیمیشن ما می‌توانیم جریان جدیدی در سینما با مخاطبینی جدید ایجاد کنیم.

تاثیر شورای سینمای کودک در جشنواره پیش رو

دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان درباره تاثیر شورای سینمای کودک در جشنواره پیش رو گفت: همکاری و تلاش دو سویه‌ای میان دبیرخانه و شورا تا وقتی مستمر تشکیل می‌شد و بعد هم با اعضای شورا وجود دارد. به هر حال یکی از دلایلمان برای قبول این مسئولیت اصرار دوستان در این شورا بود. چند نفر از اعضای شورا که شورا را نمایندگی می‌کنند در جلسات شورای سیاست‌گذاری و جلسات اجرایی جشنواره همکاری مستمر دارند و در حقیقت برگزارکننده جشنواره هستند. به تعبیری صحیح‌تر دبیرخانه به نمایندگی از آن‌ها مشغول برگزاری جشنواره است.
تلاش من این است که جشنواره را به نمایندگی از فعالان این حوزه برگزار کنم و آن‌ها خودشان را صاحب اصلی بدانند که همین‌طور هم هست. در هیأت‌های انتخاب و داوری بخش‌های مختلف فیلم و فیلمنامه همه دوستان که فرصت داشتند دعوت شدند و همکاری دارند و غالبا گره‌گشا و راهگشای ما در کارهایمان هستند.

فیلم‌های درباره کودکان و نوجوانان هستند و برای مخاطبین این سن مناسب نیستند، در این راستا چه تلاشی در جهت انتخاب فیلم‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان شده است؟ که او پاسخ داد: این مسئله همه ساله یکی از مباحث دبیرخانه جشنواره بوده است. ما امسال فیلم‌هایی که مطلقا درباره کودک بودند را انتخاب نکردیم. سه یا چهار فیلم بود که با آنکه حضور جدی کودکان و نوجوانان بود ولی چون درباره کودکان و نوجوانان بود یا درباره بزرگسالان از قبیل مشکلات خانواده گرچه کودک یا نوجوان در فیلم بود اما از حوزه انتخاب ما خارج شد و اعضای هیأت انتخاب روی این موضوع توجه ویژه داشتند که انتظار دبیرخانه را برآورده سازند. در هر بخش ممکن است یک یا دو فیلم باشد که مرتبط با هر دو مخاطب باشد. به تناسب وزن بیشتر و سنگینی کفه تناسب با کودک یا نوجوان آن فیلم‌ها انتخاب شده ولی به هر حال سیاست ما فیلم‌هایی برای کودک و نوجوان است نه فیلم‌هایی با حضور آن‌ها و یا فیلم‌هایی درباره آن‌ها.
هر جا از دایره این تشخیص خارج شده باشیم و فیلم برای مخاطب توجیهی نداشته باشد، معنی‌اش این است که اشتباه کرده‌ایم که برای مسابقه انتخاب کرده‌ایم.
او خاطرنشان کرد: چند فیلم مرتبط با کودک و نوجوان داریم که در مسابقه نیست ولی سانس آخر برای خانواده‌ها به لحاظ جنبه تربیتی‌اش قصد داریم، نمایش بدهیم. فیلم‌های خوبی هستند، که خوب است اولیا و مربیان آن‌ها را ببینند. در حقیقت یک حُسن استفاده از جشنواره کودک و نوجوان است ولی در بخش‌های رقابتی نیست و قرارمان با دبیرخانه و هیأت‌های انتخاب چه ایرانی و چه غیرایرانی این بوده و هست که بخش رقابتی صرفا فیلم‌هایی برای کودک و نوجوان باشد.

گمان می‌کنم راه را درست آمده‌ایم

دبیر جشنواره‌ی کودک و نوجوان در پاسخ به اینکه "آیا امسال تعدادی مناسب فیلم انیمیشن داریم که بتوان بخش مجزایی برای آنها در نظر گرفت؟" گفت: گمان می‌کنم راه را درست آمده‌ایم. هفت فیلم سینمایی ایرانی داریم. در بخش سینمایی مستقل انیمیشن و ۹ فیلم در بخش مستقل بین‌الملل. به هر حال باید از یک جایی شروع می‌کردیم و گمان می‌کنم درست شروع کرده باشیم. جریان انیمیشن توسط بخش خصوصی جدی گرفته شده و فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن در حال بروز و بازیابی است. حدس می‌زنم از آن استقبال کنند و همه قبول می‌کنند که باید این بخش مستقل به صورت رقابتی برگزار می‌شده است.

او همچنین درباره‌ی اینکه گویا جداسازی جشنواره کودک و نوجوان منتفی شده است، پاسخ داد: شورای سیاست‌گذاری سینمای کودک و نوجوان این فرصت را ایجاد کرده که ما این دوره را با همین رویکرد برگزار کنیم و آن‌ها ارزیابی کنند. تصور من همان بوده و هست که عرض کردم. معتقدم سینمای ایران در این بخش ظرفیت برگزاری سالانه کودک مستقل و جدا از نوجوان را ندارد و برگزاری یک سال در میان هم بی‌تأثیر است و خواب سرمایه این بخش را که در شرایط عادی هم سودآور نیست، بیشتر می‌کند. اما با شورا به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که آن‌ها عملکرد ما را در برگزاری امسال ارزیابی کنند و برای چهار دوره آتی براساس تفاهم فی مابین تصمیم‌گیری کنند. البته قطعا امسال اگر مشکلاتی هم داشته باشیم سال‌های آینده قابل برطرف شدن است.
مهمتر از همه این است که خانواده‌ها و مخاطبان را مطلع کنیم تا عادت کنند به مخاطب کودک یا نوجوان بودن فیلم توجه کنند. سعی می‌کنیم با تفکیک سانس‌ها آنجا که امکان‌پذیر باشد آن تفکیک را انجام دهیم و در بقیه موارد که نشود با علایم و نشانه‌ها جدول نمایش تفکیک‌شده داشته باشیم.

داوری کودک از نوجوان جدا شده است

رضاداد درباره‌ی اینکه جشنواره‌ی کودک امسال، داوران کودک دارد،پاسخ داد: بله داوری کودک هم از داوری نوجوان جدا شده است و هر دو گروه داور را داریم. انتخاب‌ها در حال انجام است و دوستانی که تجربه‌های خوب در دوره‌های قبل را داشتند در حال انجام مقدمات این کار هستند. علاقه‌مند بودیم این بخش چهره ملی‌تری داشته باشد و از همه استان‌ها و اقوام و زبان‌ها داور داشته باشیم که انتخاب‌ها وجه ملی‌تری داشته باشند. مثل وجه بین‌المللی آن که از کشورهای گوناگون داور کودک و نوجوان داریم. اما فرصت دوستان در اصفهان برای آن انتخاب‌های از همه اقوام و زبان‌ها کم بود و به هماهنگی بیشتری با آموزش و پرورش و خانواده‌ها نیاز بوده و هست که ان شاءالله در سال‌های آتی سعی می‌شود رنگین‌کمان اقوام و زبان‌ها در این بخش شکل بگیرد. گرچه در سنین کودکان و نوجوانان تمایلات و علاقه‌ها مشابهت دارند و ممکن است تأثیری روی داوری‌ها نگذارد ولی آن رنگین‌کمان نقش ویژه‌تر و ارزشمندتری برای یک جشنواره خواهد داشت.

رضاداد درباره‌ی باشگاهی که تشکیل شده است، نیز گفت: یکی از تفاوت‌های این دوره زمان برگزاری است. ما به دلیل همزمانی مهر و آبان با محرم و صفر و آیین‌های این دو ماه تا پنج سال آتی زمان آخر بهار و اوایل تابستان را انتخاب کرده‌ایم و این انتخاب معنی‌اش این است که باید بر مخاطبان خانواده تمرکز بیشتری کنیم و از این امر استقبال هم می‌کنیم منتها باید مقدماتش را فراهم کنیم. باشگاه مقدمه این کار است چون مدارس تعطیل هستند و بچه‌ها با خانواده‌ها می‌توانند بیایند. این خودش یک مزیت و ویژگی سینمای کودک و نوجوان است یعنی آیین با خانواده به سینما رفتن که هم وجه اقتصادی متمایزی دارد و هم وجه تربیتی و اجتماعی آن ارزشمندتر است. باشگاه که متکی به تجربه‌های جشنواره‌های جهانی است سازوکاری ست برای رسیدن به این گروه از مخاطبان که امیدوارم تجربه امسال جواب بدهد و سال‌های بعد هم ادامه پیدا کند.

هفت سالن درگیر جشنواره بازسازی شده‌اند

دبیر جشنواره‌ی کودک و نوجوان درباره‌ی اینکه "سینماهای اصفهان برای برگزاری این رویداد چقدر آماده و بازسازی شده‌اند؟ توضیح داد:هفت سالن امسال درگیر برنامه‌های جشنواره است که بازسازی شده است. چهار سالن چهارباغ و  یک سالن فلسطین که سال گذشته بهره‌برداری شد و دو سالن دیگر قدس هم مناسب است. البته علاقه‌مند بودیم که دو سالن جدید و در حال ساخت مجموعه سیتی‌سنتر آماده بهره‌برداری شود که متأسفانه آماده نمی‌شود و امسال در این هفت سالن مجموعه برنامه‌های نمایشی ما انجام می‌شود. دو مجموعه کتابخانه شهرداری و مجموعه فرشچیان هم برای برخی فعالیت‌های جنبی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و مشکلاتی که سال‌های قبل در اصفهان از لحاظ سالن وجود داشت وجود ندارد.

 

 آخرین وضعیت حضور مهمانان خارجی

رضاداد درباره‌ی تعداد مهمانان خارجی این رویداد هم خاطرنشان کرد: همان روندی که برای بخش بین‌الملل فجر  مورد تأکید داشتم و آن هم حضور و دعوت دارندگان آثار غیرایرانی است در این دوره هم مورد تأکید قرار دادیم و برای همه آثار پذیرفته شده دعوت نامه حضور هر فیلم بلند دو نفر و هر فیلم کوتاه یک نفر را ارسال کردیم. هر کدام که پذیرفتند شرایط حضورشان فراهم شده است. تا امروز حدود ۵۰ ویزا قطعی شده و به آن ها رفرنس‌ها را اعلام کردیم که البته تعدادی از آن‌ها داور هستند و براساس گزارش بخش بین‌الملل آمادگی پذیرش تا حدود ۶۵ نفر مهمان غیرایرانی را داریم که هماهنگی‌های لازم در حال انجام است و جمع‌بندی قطعی معمولا تا هفته آخر صورت می‌گیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید