گزارش جی پلاس؛

تولد موش در فضا، دانشمندان را به زندگی بشر در مریخ، امیدوارتر کرد

برای بسیاری از انسان ها رفتن به کرات دیگر مثل مریخ و زندگی در آنجا بسیار هیجان انگیز است و دانشمندان به نتایج خوبی در این باره رسیده اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار علم و فناوری جی پلاس؛ برای بسیاری از انسان ها رفتن به کرات دیگر مثل مریخ و زندگی در آنجا بسیار هیجان انگیز است اما نکته ای که ذهن دانشمندان را همواره به خود مشغول می کرده، این بوده که آیا بعد از سکونت در مریخ موجودات می توانند تولید مثل کنند؟

خوشبختانه بسیاری از پیشگامان علم در این زمینه امیدوار هستند که این کار ممکن است و اکنون در طی پژوهشی که یک گروه از دانشمندان ژاپنی انجام دادند، به این آروزی بشری بسیار نزدیک شده اند.

این گروه موفق شدند از اسپرم یخ زده ای که در ایستگاه فضایی بین المللی ISS در حدود 9 ماه از آگوست 2013 تا می 2014 نگه داشته شده بود، موش تولید کنند.

این اسپرم یخ زده در شرایط بسیار سختی نگه داشته شده بود و در حدود 100 برابر بیشتر از آنچه که ما در زمین دریافت می کنیم در معرض تشعشات بود. این تشعشات به قدری خطرناک بود که می توانست به سلول های جنسی (به نام گامت ها) در بدن آسیب بزند. البته باید افزود که  اطلاعات درباره تاثیر بی وزنی روی موجودات و بر تولید مثل پستانداران، کم و نادر است.

هنگامی که این اسپرم به زمین بازگشت، محققان آن را با نمونه گروه کنترل، از همان موش که روی زمین نگه داشته شده بود، مقایسه کردند و پی بردند که به  دی ان ای اسپرمی که در فضا نگه داری شده بود، آسیبی وارد آمده است؛ اما بعد لقاح آزمایشگاهی و انتقال آن به رحم موش ماده، مادر توانست بچه های سالم به دنیا بیاورد و هیچ گونه مشکل جدی جسمی هم نداشتند.

بدیهی است این تحقیق نمی تواند به طور کامل موفقیت پستانداران دیگر در تولید مثل در فضا را پیش بینی کند و از طرفی دیگر هم دانشمندان اعتقاد دارند 9 ماه، زمان بسیار طولانی و تعبیری کافی، برای مشاهده تاثیر تغییرات ژنیتیکی اسپرم نیست و این مسئله نیازمند تحقیقات دامنه دار دیگری است.

اهمیت این تحقیق از این نظر است که بتواند پاسخ دقیقی به این سوال که " اگر روزی انسان برای همیشه  بخواهد در فضا زندگی کند، می تواند نسل خود را زیاد و یا نگه دارد؟ " بدهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید