روزه اولی‌ها بخوانند

یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: روزه داری جوانان و نوجوانان نه تن‌ها ضرر ندارد بلکه با تغذیه مناسب منجر به کاهش چربی‌ها و حذف مواد غیر مفیدی، چون فست فود‌ها شده و سلامت فر را تضمین می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، پیام فرحبخش گفت: ماه مبارک رمضان در راه است و بسیاری از  نوجوانان برای اولین بار یک ماه روزه داری را تجربه می‌کنند؛ بنابراین کنترل نوع تغذیه برای عادت دادن بدن به گرسنگی و تشنگی طولانی مدت و توجه به نقش غذا‌ها در کمک به رشد آن‌ها بسیار مهم بوده و توان بدنی افراد را در تحمل ساعات طولانی روزه داری، تنظیم می‌کند.


وی افزود: بر خلاف تصورات بسیاری از مردم، روزه داری نه تن‌ها برای بدن یک فرد سالم ضرر ندارد بلکه مفید محسوب می‌شود. براین اساس با توجه به چاقی مبرم در بسیاری از جوانان و نوجوانان ناشی از مصرف مواد غذایی غیر مفید و تغذیه نامناسب، روزه داری منجر به کاهش چربی‌ها و کلسترول بالای بدن می‌شود و سلامت جسم را تأمین می‌کند بنابراین دلایل ممانعت والدین از روزه گرفتن فرزندان کاملا بی اساس بوده و هیچ جنبه منطقی و علمی ندارد.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی خاطر نشان کرد: برداشت غلط والدین از کاهش ویتامین بدن در ایام روزه داری، مسیر بسیاری از آن‌ها را به داروخانه‌ها شهر کشانده تا با تهیه مکمل‌های ویتامینی و آمپول‌های تقویتی سهمی در تأمین سلامت فرزندان داشته باشند این در حالی است که نیازی به مصرف ویتامین‌های مکمل نبوده و در مواقعی این ویزیت‌های خودسرانه می‌تواند مشکل ساز شود. براین اساس تأکید می‌شود از نسخه پیچیدن‌های بی مورد جدا خودداری کنند.

وی عنوان کرد: نوع فعالیت روزه اولی‌ها در ایام ماه رمضان، می‌تواند حائز اهمیت باشد. این بدین معنا نیست که تحرک نداشته باشند بلکه برای تحمل حداقل ۱۵ ساعت تشنگی، باید از فعالیت هایی که آب بدن را در ساعات اولیه روز کم می‌کند، بپرهیزند.


فرحبخش در ادامه اذعان داشت: بدن روزانه به حداقل ۱۲ لیوان مایعات نیاز دارد بنابراین توصیه می‌شود مردم به خصوص روزه اولی‌ها حتما از این مقدار مایعات در ایام ماه رمضان استفاده کنند تا راحت‌تر به فعالیت روزانه خود ادامه دهند.


وی گفت: بسیاری از جوانان و نوجوانان به خوردن سحری تمایل ندارند و به آن اهمیتی نمی‌دهند در حالی که خوردن سحری به عنوان وعده ناهار محسوب می‌شود و توان بدنی را تا افطار حفظ می‌کند؛ بنابراین تأکید می‌شود حتما به این وعده غذایی توجه کنند و در کنار آن از سالاد و سبزیجات استفاده شود.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی در پایان خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود حتما از میوه‌ها و سبزیجات که ذخیره آبی خوبی برای بدن محسوب می‌شوند، بیش از همیشه مصرف شود و از خوردن مواد کم ارزش غذایی، چون زولبیا و بامیه، فست فود، غذاهای چرب و سنگین خودداری کنند. همچنین برای تقویت بدن روزه اولی‌ها می‌توان استفاده از مغزهایی، چون بادام و فندق و پسته را در برنامه غذایی قرار داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید