ATR فرودگاه‌های کوچک را فعال می‌کند؟

هواپیماهای کوچک تازه خریداری شده برای کشور بسیار مفید بوده اند و باعث اقتصادی کردن فرودگاه های کوچک، توسعه صنعت هوانوردی و اقتصادی سازی آسمان ایران خواهند شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، هفته گذشته در بهبوهه انتخابات ریاست جمهوری چندین فروند هواپیمای کوتاه برد ATR  خریداری شده توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران وارد ناوگان این ایرلاین شد ولی به دلیل اینکه انتخابات بر همه مسائل سایه افکنده بود بررسی اینکه آیا این خرید هوایی برای ایران ایر و کشور مناسب است یا نه به حاشیه رانده شد در این خصوص با دو کارشناس صنعت هوایی چنین سئوالی را مطرح کردیم و آن ها به صورت قاطع گفتند که این خرید های برای کشور بسیار مفید بوده اند و باعث اقتصادی کردن فرودگاه های کوچک، توسعه صنعت هوانوردی و اقتصادی سازی آسمان ایران خواهند شد.

نایب رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه آیا این خرید به سود کشور است گفت:ما از سال های دور این نمونه هواپیما ها را داشته ایم و در خطوط شرکت آسمان سال هاست این برند در حال حرکت هست.

مسعود قاسمی افزود: هواپیماهای ATR  برای مسافت های کوتاه و کم مسافر بسیار مناسب هستند و باید دانست که این هواپیماها به مراتب هزینه پایین تری از نمونه موتور جت دار شرکت های مشابه اند و ما همیشه در اتحادیه صنایع هوایی و فضایی نیز توصیه مکرر به شرکت های هوایی می کردیم تا از نوع هواپیماها در خطوط خود برای فعال سازی مسیرهای کوتاه و فرودگاه های کوچک استفاده کنند زیرا این هواپیماها زیر 100 نفر گنجایش داشته و بسیار سوخت کمتری نیز مصرف می کنند که باعث کاهش آلودگی می شود.

وی با بیان اینکه تاریخ نشان داده است که این هواپیماها به دلیل قدمت و عملکردی که داشته اند بسیار مناسب و کم صانحه ای بوده اند ادامه داد:تمام مدل های ای تی آر خوب است و اینکه زیر 100 نفره خریداری شده است بسیار فکر هوشمندانه ای بوده است زیرا در حال حاضر شاهد این مساله هستیم که بسیاری از فرودگاه های ما در نقاط مختلف کشور بدون استفاده باقی مانده اند به این دلیل که مدل های هواپیماهای بزرگ به خاطر کمبود مسافر صرفه اقتصادی برای پرواز به این فرودگاه ها را نداشته است و هم اکنون به وسیله این هواپیماهای کوچک شهرستان ها به مراکز استان متصل شده و سپس از مرکز استان به پایتخت متصل شوند و با این شکل کم فعالیت بودن فرودگاه ها حل می شود به طور مثال فرودگاه زنجان فرودگاه بسیار مناسب و خوبی است که به دلیل همین مشکل نبود هواپیمای کوچک سال ها بلا استفاده مانده بود.

این کارشناس صنعت هوایی با تاکید بر اینکه سود اقتصادی مناسبی داشته و هزینه نگهداری پایینی را بر ایرلاین ها تحمیل می کنند افزود:ما در کشورمان فرودگاه زیاد داریم و اگر بخواهیم تمام شهرهای دارای فرودگاه را به وسیله هوا به یکدیگر متصل کنیم بهترین راه برای ما استفاده از هواپیاهای کوچکی مانند فوکر 50 یا ATR  استفاده کرد.

معاون و عضو هیات مدیره اسبق شرکت هواپیمایی «هما» در این خصوص به خبرنگار عصر اقتصاد گفت:ما یک تعداد فرودگاههای کوچک داریم که این هواپیماها مناسب برای فعال سازی این فرودگاه ها است که در گستره کشور قرار دارند و در دسته بندی فرودگاهی بین المللی به آن ها فیدر گفته می شود.

محمود مهرانپور با اشاره به اینکه این نوع هواپیما برای فعال کردن فرودگاه های کوچک بسیار مناسب است افزود:هواپیماهای ATR به لحاظ سوخت نیز کم مصرف تلقی شده و در مسافت های نزدیک از لحاظ هوایی کارکرد خوبی دارند و در تمام جهان از این نوع هواپیما به همین منظور استفاده می شود و باید دقت کرد که همان گونه که هر وسیله خریداری شده کارکرد خاص خود را دارد این هواپیماها نیز برای استفاده در فرودگاه های کوچک مناسب هستند.

وی با اشاره به سابقه حضور این هواپیما ها در شرکت هوایی آسمان گفت:در گذشته آسمان از این نوع هواپیما خریداری کرده بود و در سفرهای مختلفی از آن ها بهره برده بود که سود اقتصادی مناسبی برای این ایر لاین به همراه داشت.

این کارشناس در مورد اینکه آیا خرید هواپیمای نو مناسب بوده است یا خیر گفت: باید دقت کرد که خحرید هواپیمای نو مزیت هایی دارد که خرید با واسطه یا دست دو ندارد و بزرگترین مزیت این خرید مجموعه فاینانسی است که همراه هواپیمای نو ارائه می شود و باعث می شود تا مدت ها مساله تعمیر و نگهداری از هواپیما نداشته باشید و هزینه ها را کاهش می دهد همچنین با خرید بی واسطه با فاینانس باعث اقتصادی کردن خطوط هواپیمایی می شود.

وی در آخر نیز تاکید کرد کلا هواپیمایی که با پیکیج های فاینانس طولانی مدت خریداری می شود و با نرخ بهره بسیار پایین کمتر از 6 درصد فروخته شده اند باعث می شود که با کارکرد هواپیما بتواند هزینه آن را پرداخت کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید