جی پلاس؛

خزانه جهانی بذر در معرض خطر!

خزانه جهانی بذر گیاهان دنیا در قطب شمال بخاطر شرایط جوی در معرض خطر قرار گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس محیط زیست جی پلاس؛  "خزانه جهانیِ بذر سوالبارد" ( Svalbard Global Seed Vault) در ۲۶ فوریهٔ ۲۰۰۸ به‌طور رسمی افتتاح شد و نخستین سفارش خود را با دریافت یک‌صدمیلیون بذر از یکصد کشور آغاز کرد. در این انبار، که به (خزانهٔ بذر روز قیامت) (doomsday seed vaultt) هم مشهور است، تا ماه مارس ۲۰۱۰ مجموعه‌ای از پانصدهزار گونه دانه‌های کشاورزی گردآوری شد که در کره زمین بی‌نظیر است.

این انبار گونه‌ای بیمه جهانی برای تضمین بقای انواع گوناگونی از محصولات غذایی در برابر تهدیداتی مانند بیماری، آفت‌ها، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی و گرم شدن کره زمین محسوب می‌شود.

خزانه جهانی بذر سوالبارد مجموعه منحصر به‌ فردی از گونه‌های مواد غذایی را از قبیل بادمجان، کاهو، جو، سیب زمینی، ذرت، برنج، گندم، سورگوم و لوبیای چشم بلبلی محافظت می‌کند.

در کنار نگهداری گونه‌های دانه‌های کشاورزی در مقابل بلاهای  طبیعی می‌توان این حفاظت را در مقابل خطاها و آسیب‌های انسانی در یک ناحیه در امر کشاورزی نیز گسترش داد تا از نابودی نسل یک گونه غذایی توسط این گونه خطاها در مقیاس جهانی جلوگیری به عمل آورد.

این انبار در جزیره‌ای دورافتاده در مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ در ۱۰۰ کیلومتری از قطب شمال قرار گرفته‌است، انبار جهانی دانه‌های کشاورزی سوالبارد، در انتهای یک تونل یخی در عمق ۴۱۰ فوتی حفر شده‌است. اما به دلیل افزایش بالا رونده ی دما در قطب شمال، و بارشهای سنگین در منطقه این خزانه جهانی در معرض خطر قرار داده است.

خزانه بذر جهانی

سوالی که اکنون مطرح می شود این است که آیا این بانک جهانی قابلیت نگهداری هزاران گونه ی دانه ها را دارد یا نه؟ 

البته مدیران این بانک اعلام کردند که خزانه 24 ساعته در حال مشاهده و برررسی است تا بتواند بروز هر گونه خطر واتفاق را کاهش دهد.

کارهای اساسی هم در این زمینه مثل حفر خندقها و شیارهای در دامنه های کوه ها تا آب های ذوب شده و باران را به درون این کانال ها و خندق ها هدایت کنند و همچنین تمام دستگاه های برقی را که گرما تولید می کنند را از تونل دور کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید