گزارش جی پلاس؛

کشف دو کهکشان جدید توسط ناسا

جسم عجیب و غریب غیرمعمولی در صورت فلکی خرگوش پیدا شده که ممکن است با کهکشان راه شیری برخورد کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ این تصویر که تلسکوپ فضایی هابل ناسا گرفته، نشان می دهد که جسمی عجیب و غیرمعمول به مختصات IRAS 06076-2139 در صورت فلکی خرگوش پیدا شده است.

ناسا از دو دوربین بسیار پیشرفته ی خود به نام های WFC3 و ACS برای رصد کردن این کهکشان که در فاصله 500 میلیون سال نوری از ما قرار دارد استفاده کرده است.

ناسا همچنین گزارش می دهد این جسم خاص که خارج از مجموعه اش قرار دارد، از دو کهکشان مجزا تشکیل شده و با سرعت حدود 2 میلیون کیلومتر در ساعت از کنار یکدیگر عبور می کنند و به دلیل همین سرعت بسیار زیاد، با همدیگر ادغام نمی شوند و یک کهکشان تشکیل نمی دهند.

اما از طرفی دیگر به دلیل فاصله کمی (حدود 20000 سال نوری) که از یکدیگر دارند، به واسطه نیروی گرانش شکل شان به هم خواهد خورد، در حالی که از کنار یکدیگر عبور می کنند و در مقیاس بزرگتری ساختارشان تغییر می کند.

شناسایی اینگونه فعل و انفعالات کهکشانی برای تلسکوپ هابل، البته کاری معمول است و منجمان زیادی طی سال های متمادی در این زمینه فعالیت کرده اند.

دانشمندان معتقدند رفتارهای جالب این کهکشان های در حال تعامل، اشکال مختلفی مانند کنبیل های کهکشانی (آدم خوارهای کهکشانی)، تجاوز کهکشانی و حتی برخورد کهکشانی. اما نکته جالب اینجاست که کهکشان راه شیری هم ممکن است یکی از قربانیان برخورد کهکشانی شود و شاید با کهکشانی به نام Andromeda در حدود 4.5 میلیارد سال دیگر ادغام شود.

البته این برای سرنوشت کهکشان ما نمی تواند زنگ خطر چندان جدی باشد، چرا که هر کهکشان از میلیاردها ستاره تشکیل شده و فاصله بین این ستارگان آنقدر زیاد هست که احتمال برخورد را کم می کند.

دیدگاه تان را بنویسید