تندگویان در گفت و گو با جی پلاس:

چرا دستگاه قضایی قبل از انتخابات نتیجه پرونده "املاک نجومی" را به مردم نمی گوید؟/ تهران 100 هزار میلیارد تومان عقب افتادگی مالی دارد/ اسنادی داریم که شاید ادعاها درباره اموال را رد کند!

عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران رفتار شهردار تهران در مناظره ها را پوپولیستی خواند.

لینک کوتاه کپی شد

محمدمهدی تندگویان، سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار جامعه جی پلاس درباره میزان بدهی های شهرداری تهران اظهار کرد: آبان ماه سال گذشته بود که معاون اداری مالی شهرداری تهران گزارشی را در صحن شورای شهر قرائت کرد. در آن گزارش اعلام شد، میزان بدهی های شهرداری تهران به پیمانکارانش حدود 14 هزار میلیارد تومان است. در همان گزارش میزان بدهی های بانکی شهرداری حدود 16 هزار میلیارد تومان عنوان شد که مجموع کلی این بدهی ها به گفته رئیس اداری مالی شهرداری تهران حدود 30 هزار میلیارد می شود. البته بدهی های بانکی به دلیل سررسید روزانه آنها افزایش پیدا می کند.

** شهرداری چطور طی 6 ماه 10 هزار میلیارد تومان از بدهی هایش کاسته؟!

این عضو شورای شهر تهران پیرامون پرداخت بدهی های شهرداری و ادعای مطرح شده از جانب شهرداری تهران گفت: امروز شهرداری تهران مدعی است که از میزان بدهی های شهرداری به پیمانکاران و شرکت ها 10 هزار میلیارد تومان کاسته است و 14 هزار میلیارد بدهی را به 4 هزار میلیارد تقلیل داده اما شهرداری چگونه توانسته ظرف شش ماه 10 هزار میلیارد تومان از بدهی هایش را تصفیه کند؟!

شهرداری املاکش را تهاتر کرده است؟

سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر تهران درباره منشاء و ردیف پولی که شهرداری بابت بدهی هایش داده است نیز به خبرنگار جی پلاس گفت: شهرداری این مبلغ را از کجا پرداخت کرده است که شورای شهر تهران متوجه نشده است؟ این پول باید از جایی پرداخت شده باشد. درآمدهای شهرداری مشخص است، هزینه های شهرداری هم مشخص است، حالا باید بیایند و به این پرسش پاسخ دهند که این پول را از کدام منبع مالی پرداخت کرده اند. اگر از واگذاری املاک شهرداری این بدهی را تصفیه کرده باشند که خلاف قانون عمل کرده اند. شورای شهر هیچ مشکلی با پرداخت بدهی های شهرداری ندارد و از این بابت خوشحال هم می شود اما باید از راه قانونی باشد. آرزوی شورا این است که شهرداری هیچ بدهی نداشته باشد چرا که این موضوع به نفع شهردار بعدی و شهر تهران است.

** بدهی های شهرداری تهران بیش از 60 هزار میلیارد تومان است!

این عضو اصلاح طلب چهارمین دوره شورای شهر تهران بدهی های شهرداری را بیش از 60 هزار میلیار تومان تخمین زد و ادامه داد: شهرداری دو برنامه 5 ساله دارد که در این دو برنامه پروژه های مختلفی تعریف شده است. از مجموع برنامه های پنج ساله شهرداری چیزی در حدود 45 هزار میلیارد تومان پروژه انجام نشده و یا نیمه کاره باقی مانده است. اگر امروز رقم کلی را اعلام می کنم باید بگویم که همه این 45 هزار میلیارد پول نیست. شاید بدهی مالی شهرداری به قول معاون اداری مالی شهرداری  20 هزار میلیارد تومان باشد که امیدوارم روزی که قرار است این مدیریت را تحویل دهند با همین  20 هزار میلیار بدهی این مدیریت را به شهردار بعدی تحویل دهند! اما در حدود 45 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه کاره نسبت به برنامه 5 ساله وجود دارد. پس تمام این پروژه های نیمه کاره و یا آغاز نشده در ذیل بدهی های شهرداری قرار می گیرد.

** شهردار بعدی اوضاع خوبی نخواهد داشت!

تندگویان مشکلات شهردار بعدی پایتخت را زیاد دانست و گفت: وقتی شهردار جدید سکان اداره شهر تهران را به دست می گیرد دو راه بیشتر ندارد. یا باید این پروژه ها را حذف کند، که از لحاظ قانونی نمی تواند از برنامه 5 ساله عدول کند. راه دوم هم این است که این پروژه ها را ادامه دهد. اگر قرار باشد این پروژه ها ادامه یابد با این سوال مواجه می شویم که پول این پروژه ها از کجا تامین می شود؟

محمد مهدی تندگویان

** شهرداری درآمد پایدار ندارد و از تراکم فروشی ارتزاق می کند

این عضو شورای شهر، تهران را شهری اشباع شده از ساختمان های بلند می داند و می گوید: امروز با شهری مواجه هستیم که تراکم فروشی آن به پایان رسیده است. یک وقتی می بینیم سرمایه ای وجود دارد و می توانیم بر اساس آن درآمد کسب می کنیم و دیون خود را تصفیه می کنیم و پروژه های خودمان را هم به پایان برسانیم. امروز بدهی های شهرداری وجود دارد ولی شهر فروخته شده و ظرفیت فروش تراکم هم به پایان رسیده است! متاسفانه در سال های اخیر درآمد پایدار مشخصی هم نداشته ایم.

** عقب افتادگی 100 هزار میلیارد تومانی شهر تهران با تدبیر شهرداری!

وی با اشاره دوباره به درآمدهای ناپایدار شهرداری افزود: امروز ارقامی که شهرداری تهران به عنوان درآمد ثابت خود اعلام می کند تمامش با فروش تراکم به دست آمده است. این کسب درآمد در حوزه درآمدهای پایدار به حساب نمی آید. درآمد پایدار یعنی فروشگاه های شهروند، یعنی برج میلاد، یعنی فرهنگسراها و تمام پروژه هایی که شهرداری تهران ساخته و از آنها درآمد به دست می آورد. سوالی که پیش می آید این است که شهرداری تهران نمی توانسته به سمتی برود که بر روی برخی از املاکش سرمایه گذاری کند؟ امروز شهر تهران هم بدهی دارد، هم سرمایه هایش را خام فروخته و هم درآمد پایدار مشخص و معینی ندارد. اگر عدم تحقق درآمد های پایدار را به 60 هزار میلیارد بدهی اضافه کنیم، حدود 100 هزار میلیارد تومان شهر تهران عقب افتاده است.

** چرا شهروند ضرر می دهد؟

این عضو شورای شهر همچنین عملکرد فروشگاه های شهروند را نا مناسب عنوان کرد و به جی پلاس گفت: فروشگاه شهروند با مساحت 650 هزار متر مربع، سال گذشته چیزی حدود 40 میلیار تومان سود به شورای شهر اعلام کرده است. بعد از آن بود که من مصاحبه هایی در مورد درآمد این فروشگاه انجام دادم و از آن انتقاد کردم. بعد از آن مصاحبه مدیریت شهروند برای روزنامه ها اسناد مالی فرستاد. خنده دار است که اسناد مالی خود را برای برای شورای شهر نفرستاده و در عوض اسناد مالیشان را برای روزنامه ها فرستاده اند.

** اجاره بهای فروشگاه های شهروند 10 برابر سود اعلامی آن قیمت دارد!

وی افزود: مدیریت شهروند در آن اسناد 150 میلیارد تومان سود برای این فروشگاه ها اعلام کرده است. 650 هزار متر فضای تجاری را فقط اجاره بدهید، رقم برداشت اجاره آن رقمی 10 برابر 150 میلیارد تومان خواهد بود. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که فروشگاه شهروند امروز مشکلات مالیاتی ندارد، درگیری با شهرداری را ندارد و از رانت های بزرگی استفاده می کند که می تواند فرصت مناسبی در زمینه کسب درآمد برای این فروشگاه به وجود بیاورد.

** اعلام اموال مقابل دوربین، یک اقدام پوپولیستی است

تندگویان با اشاره به صحبت های محمدباقر قالیباف - شهردار تهران در مناظره های انتخاباتی و ارائه لیست اموال نامزدها به مردم در آخرین مناظره هم تصریح کرد: ما هم از این موضوع استقبال می کنیم. البته نه به این گونه که آقای قالیباف گفتند! این یک مدل پوپولیستی است. هرکسی می تواند مقابل دوربین ادعا کند که نه خانه دارد و نه ماشین و تمام سفرهای شهری خودش را هم با وسایل نقلیه عمومی انجام می دهد. چه کسی می تواند ثابت کند که این اتفاق رخ نمی دهد؟ ما در کشور قوه قضاییه داریم که مرجع رسیدگی به این امور است. همه مسئولین باید به این نهاد نظارتی رجوع کنند و دارایی های خودشان را اعلام کنند و تاییدیه بگیرند. بدون تردید این یک کار کاملا نمایشی است.

** اسنادی داریم که شاید ادعای شهردار درباره دارایی هایش را رد کند!

تندگویان جنجال های به راه افتاده درباره اموال نامزدهای انتخاباتی مردود دانست و مدعی شد: این موضوع نیازی به این همه جنجال سازی ندارد. اموال رئیس جمهور و وزراء هر سال رصد و به قوه قضاییه اعلام شود. اگر قالیباف می خواهد لیست دارایی های خودش را اعلام کند، باید به قوه قضاییه برود و ادعاهای خود را ارائه دهد. من هم به عنوان عضو شورای شهر ادعاهای خودم را علیه ادعاهای شهردار در همان مرجع ارائه می دهم. ما هم اسنادی در اختیار داریم که نشان می دهد ممکن است ادعای شما در مورد داریی هایتان درست نباشد.

تندگویان در ادامه به جی پلاس گفت: شرکت هایی هستند که توسط افراد نزدیک به شما (قالیباف) اداره می شوند، اسنادی دیگری هم وجود دارد که می شود در مورد آنها در مراجع ذی طلاح صحبت کرد.

 

** مدیر جهادی چرا در این 12 سال لیست اموال خودش و مدیرانش را ارئه نکرد؟!

این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عدم ارائه لیست اموال شهردار و مدیرانش گفت: من اعتقاد دارم، آقای قالیباف که ادعای مدیریت جهادی دارند و امروز می خواهد لیست اموالش را به مردم نشان بدهد، چرا در این 12 سال که شهردار تهران بوده، لیست داریی های خودش و مدیرانش را ارائه نداده است؟ ایشان می توانست در تمام عزل و نصب هایش دارایی های تمام مدیرانش را اعلام کند.

تندگویان ضمن نمایشی خواندن حرکت قالیباف، ادامه داد: امروز با این کار راهی به پیش نمی بریم و هیچ شفاف سازی ای صورت نگرفته است. امکان دارد برخی از این اموال خارج از ایران باشد و یا برخی از آن داریی ها می تواند در طول همین ماه های اخیر تغییر نام داده باشند. این موارد را باید پیشتر قوه قضاییه بررسی می کرد.

محمد مهدی تندگویان

 

** اگر سامانه ثبت املاک کشور و ثبت املاک شهرداری ارتباط داشت، مساله "املاک نجومی" پیش نمی آمد

تندگویان همچنین نبود شفافیت مالی در شهرداری تهران و خلاء قانونی در حوزه نظارتی شهرداری را مشکل ساختاری ایران دانست و به جی پلاس گفت: امروز شاهد این موضوع هستیم که نظام جامعی برای رصد کردن دارایی ها و اموال افراد نداریم. متاسفانه نمی توانیم اموال و به خصوص املاک مدیران را شناسایی کنیم. این هم به دلیل  کمبود سامانه جامع ثبتی است. اگر سامانه ای هم وجود دارد با هم در ارتباط نیستند. اگر سامانه ثبت املاک کشوری با سامانه ثبت املاک شهرداری هماهنگ بود، هرگز ماجرای املاک نجومی رخ نمی داد. وقتی همه چیز سر جای خودش قرار داشته و یک نظام جامع اطلاعاتی وجود داشته باشد، خود به خود از بروز چنین رخدادهایی جلوگیری می شود.

** نظام جامع بانکی ایران، کارایی ندارد

عضو شورای شهر تهران نظام جامع بانکی ایران را هم در این باره ناقص دانست و افزود: در کشورهای پیشرفته شاهد نظارت های دقیق هستیم. اگر فردی در حسابش مبلغ بالایی جابه جا شود، خود بانک ورود پیدا می کند و از صاحب حساب، منشاء ورود پول و علت جاب جایی آن را سوال می کند. متاسفانه در ایران این اتفاق رخ نمی دهد. اگر امروز تصمیم بگیرم 1000 میلیارد در حسابم جا به جا کنم هیچ کس سوالی از من نمی پرسد و متاسفانه دلیل آن هم عدم وجود نظام جامع مالی در کشور است.

** در شهرداری تهران حساب سازی صورت گرفته و مدیران با اقوامشان قرارداد بسته اند؟!

تندگویان در دسترس نبودن حساب های رسمی شهرداری برای اعضای شورای شهر را یکی از ضعف های موجود در کشور دانست و به جی پلاس گفت: امروز مدعی هستم در شهرداری تهران حساب سازی هایی صورت گرفته است. مدعی هستم که برخی از مدیران شهرداری با اقوام خودشان قراردادهایی بسته و پول هایی جا به جا شده است. وقتی دسترسی به حساب های رسمی شهرداری ندارم چگونه می توانم این موضوع را ثابت کنم؟ تمام این ها ضعف هایی است که در تمام کشور وجود دارد.

** قوه قضاییه اجرای عدالت را فدای انتخابات می کند؟!

وی به عدم ابلاغ حکم پرونده املاک نجومی توسط قوه قضاییه هم اعتراض کرد و گفت: پرونده املاک نجومی که توسط سازمان بازرسی کل کشور به قوه قضاییه فرستاده شده، بعد از گذشت 8 ماه هنوز بلا تکلیف بوده و حکمی برای آن صادر نشده است. سوال این است که آیا دستگاه قضایی منتظر است انتخابات ریاست جمهوری به اتمام برسد؟! یعنی امروز عدالت را فدای فضای انتخاباتی می کنیم؟ یعنی اگر رای این پرونده اعلام می شد به ضرر یک عده ای در این انتخابات می شد؟ مطمئن باشید که اگر به نفعشان بود حتما اعلام می کردند. وقتی رای این پرونده بعد از این همه مدت اعلام نمی شود حتما اتفاقی افتاده است.

** چرا باید مردم از کسب اطلاعات درباره املاک نجومی محروم باشند؟

تندگویان به سکوت خبری مربوط به املاک نجومی هم انتقاد کرد و به جی پلاس گفت: چرا مردم این کشور از کسب اطلاعات محروم هستند؟ چرا در پرونده ای که احکامش باید در اختیار همه افراد جامعه قرار بگیرد و همه باید از این احکام مطلع باشند، چند ماه است خبری نیست؟! تمام اسناد این پرونده در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته است. تمام افرادی که به این پرونده مربوط می شدند و نمی شدند به قوه قضاییه احضار شدند. مگر بررسی چنین موضوعی چه مدت زمان می برد؟ چرا عدالت را قربانی احزاب می کنیم؟ چرا یک حزب باید خودش را خرج افراد فاسد کند؟ اگر کسی فسادی مرتکب شده، حال چه اصلاح طلب و چه اصولگرا، اصلا خود حزب هم باید با آن فرد خاطی برخورد کند.

به گزارش جی پلاس، بخش دوم این گفت و گو شامل بحث مشارکت جوانان در اداره شهر، محیط زیست، ریز درآمدهای شهرداری و... بزودی منتشر خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید