۹ اشتباهی که موقعیت شغلی شما را نابود می‌کند

حتی افراد خوب و سخت‌کوش هم ناخواسته و با اشتباهات ساده شغل خودشان را از دست می‌دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، درواقع این اشتباهات ساده و پیش‌پاافتاده عواقب بسیار بدی برای افراد به همراه خواهند داشت. نتیجه‌ی یکی از نظرسنجی‌های اخیر نشان داده است که ۸۳ از مردم در زندگی خودشان حداقل یک نفر را می‌شناسند که یک اشتباه کوچک، نتیجه‌ی بسیار بدی در شغل او داشته است؛ و ۶۹ درصد از آن‌ها هم اعتراف کرده‌اند که خودشان اشتباهاتی مرتکب شده‌اند که به شغلشان آسیب رسانده است. این اشتباه برای ۳۱ درصد آن‌ها باعث ترفیع شغلی و افزایش حقوق شده است، برای ۲۷ درصد آن‌ها باعث نابودی رابطه‌ی کاری شده و برای ۱۱ درصد هم از بین رفتن اعتبار و شهرت را به همراه داشته است. این اعداد نشان می‌دهند که اگر در مورد تصمیمات خود محتاط نباشید، عواقب بسیار بدی برای شما به همراه خواهند داشت. گاهی اوقات این اشتباهات به‌قدری ساده و کوچک هستند که حتی تصور هم نمی‌کنید تا چه اندازه می‌توانند برای آینده‌ی شما مخرب باشند. خبر خوب این است که با آگاهی داشتن می‌توانید تا جای ممکن از بروز آن‌ها پیشگیری کنید.

deadline

۱- بدقولی کردن

شاید شما هم گاهی ‌اوقات وسوسه شوید که به کارمندان یا مشتری‌های خود وعده‌های بزرگ بدهید. مخصوصا اگر آدم سخت‌کوشی باشید و بدانید که از عهده‌ی انجام آن‌ها برمی‌آیید؛ اما مشکل این است که این وعده‌ها هیچ فایده‌ای برای شما نخواهند داشت. به‌عنوان مثال اگر به مشتری قول بدهید که یک پروژه‌ را بسیار سریع تحویل خواهید داد و بعد آن را با تأخیر چندروزه تحویل دهید، ممکن است فکر کنید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد؛ زیرا با وجود تأخیر بازهم آن را سریع‌تر از رقبای خود تحویل داده‌اید. اما واقعیت این است که وقتی شما چیزی را به شخصی قول می‌دهید، سطح توقع آن‌ها از شما بالا می‌رود و اگر نتوانید آن کار را انجام دهید، تمام اعتبار شما زیر سؤال خواهد رفت. درحالی‌که اگر واقع‌بین بودید و برای تحویل پروژه عجله نمی‌کردید، می‌توانستید همان کار را در مهلت تعیین‌شده به مشتری تحویل بدهید و اعتبار خودتان را هم زیر سؤال نبرید. بنابراین نسبت به توانایی‌های خود واقع‌بین باشید و با یک اشتباه کوچک موقعیت شغلی خود را از بین نبرید.

۲- غرور بیش از حد

چه مدت از آخرین باری که مهارت جدیدی یاد گرفته‌اید یا رزومه‌ی کاری خود را به‌روز کرده‌اید می‌گذرد؟ اگر نتوانید تاریخ آن را به یاد بیاورید یعنی نسبت به خودتان بیش از حد مغرور شده‌اید و این موضوع واقعا به ضرر موقعیت شغلی شما تمام خواهد شد. این حس زمانی پیش می‌آید که شما احساس می‌کنید همه‌چیز را یاد گرفته‌اید. اما پیشرفت تکنولوژی ثابت کرده که زندگی همواره در حال تغییر است. شما تنها زمانی پیشرفت خواهید کرد که یادگیری و گسترش دادن شبکه‌ی  ارتباطی‌ را تبدیل به یکی از اولویت‌های زندگی خود کنید.

۳- ترس از تغییر

ترس از تغییر هم به‌اندازه‌ی غرور بیش از حد برای موقعیت شغلی شما مضر است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، این روزها همه‌چیز با سرعت زیادی در حال تغییر است. بنابراین ترس از تغییر و انجام دادن کارها به شیوه‌ی قبل برای شما گران تمام خواهد شد. در یک نظرسنجی حدود ۹۱ درصد مردم گفته‌اند که موفق‌ترین کارمندان کسانی هستند که خودشان را با تغییرات محیط کار وفق می‌دهند. تغییر بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما است. این موضوع همه‌ی جنبه‌های زندگی ما اعم از ابعاد شخصی و حرفه‌ای آن را شامل می‌شود. بنابراین سعی کنید این موضوع را بپذیرید و در برابر آن مقاومت نکنید.

success

۴- انتظار موفقیت داشتن

به موفقیت رسیدن خیلی خوب است. هم باعث پیشرفت شغلی شما می‌شود و هم احساس خیلی خوبی به شما می‌دهد.  اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که شما اجازه بدهید این موضوع وارد ذهنتان شود. و فکر کنید که موفقیت همیشگی است. این طرز تفکر، شکست ناگهانی و دردناکی برای شما خواهد داشت.

۵- از دست دادن چشم‌انداز

بسیاری از ما هرروز خودمان را به انجام دادن کارها و وظایف مشغول می‌کنیم و از یاد می‌بریم که چه هدف و چشم‌اندازی در زندگی‌مان داریم. درحالی‌که افراد باهوش عملکرد روزانه‌ی خودشان را ارزیابی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تا از هدفشان دور شوند. این به ‌معنای آن نیست که نسبت به وظایف کوچک خود بی‌اهمیت هستند؛ بلکه نشان می‌دهد که تا چه اندازه با برنامه‌ریزی و انضباط به سوی اهداف خود گام برمی‌دارند. شما باید در زندگی خود هدف بزرگی داشته باشید و هرروز به آن نزدیک‌تر شوید؛ در غیر این صورت دچار روزمرگی خواهید شد.

۶- منفی بافی کردن

داشتن نگرش منفی روی افکار، احساسات و حتی عملکرد اطرافیانتان تأثیر می‌گذارد. شما برای این استخدام شده‌اید که کارهای رئیس و هم‌تیمی‌های خود را آسان‌تر کنید نه اینکه با افکار منفی خود شرایط را برای آن‌ها پیچیده‌تر کنید. شکایت کردن از کار و دیگران، موقعیت شما را در ذهن همکارانتان خراب می‌کند و به حرفه‌ی شما لطمه‌ می‌زند.

emotional intelligence

۷- کمبود هوش‌ هیجانی

 

همان‌طور که می‌دانید، نداشتن رفتار خوب و عدم روحیه‌ی همکاری می‌تواند باعث اخراج شما شود. کنترل نکردن احساسات هم به همین اندازه می‌تواند باعث خراب شدن موقعیت شغلی شما شود. قطع کردن صحبت‌های طرف مقابل، یا نشان دادن حالت‌هایی از صورت که مشخص کند شما از صحبت‌های همکارتان خسته شده‌اید، نشان دهنده‌ی کمبود هوش ‌هیجانی است و می‌تواند در بلند مدت تأثیر بدی بر شغل شما داشته باشد.

۸- خودشیرینی کردن

بعضی از مردم فکر می‌کنند خودشیرینی کردن می‌تواند آینده‌ی شغلی آن‌ها را تضمین کند. این افراد سعی می‌کنند با این رفتار بر ذهن رئیسشان تأثیر بگذارند. درحالی‌که این رفتار هیچ جایگاهی در یک رابطه‌ی احترام‌آمیز نخواهد داشت و نه‌تنها اعتبار شما را نزد رئیستان پایین خواهد آورد بلکه شما را پیش چشم همکارانتان نیز بد جلوه خواهد داد. شما نباید با خراب کردن همکارانتان سعی در افزایش محبوبیت خودتان داشته باشید.

۹- باسیاست بودن

تلاش کردن برای ساختن روابط خوب و محکم با ایجاد شایعه، بدگویی و جوسازی بسیار تفاوت دارد. این کارها نیز به اعتبار شما صدمه می‌زنند. در عوض سعی کنید برای انجام کارهای خود استراتژی‌های هوشمندانه داشته باشید تا بتوانید در آینده با افتخار از آن‌ها صحبت کنید.

دیدگاه تان را بنویسید