آخرین اخبار از حادثه انفجار معدن آزادشهر

کشف یک پیکر دیگر در معدن/ تعیین هویت 19 تن از جانباختگان+ اسامی/ تایید جانباختن 33 معدنچی+ اسامی برخی مصدومان و تصاویر/ فیلم

وزیر کار با تایید جان‌باختن 33 معدنچی در انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر از خارج کردن پیکر 16 کارگر این معدن خبر داد/ معاونت عملیات امداد و نجات از وقوع حادثه انفجار در معدن زغال سنگ در استان گلستان خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، حادثه انفجار در معدن زغال سنگ آزادشهر ظهر چهارشنبه در ساعت 12:05 رخ داد.

علی ربیعی که در محل حادثه انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر حضور یافته در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه در این حادثه 33 کارگر معدن که پس از انفجار رخ داده محبوس شده بودند جان خود را از دست دادند.

وی با عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان، از تشکیل کمیته‌ای برای یافتن علت این حادثه دلخراش خبر داد.

به گفته وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ۱۶ تن از این جانباختگان شناسایی شده اند.

 

شاهین فتحی معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر، ساعتی پس از این حادثه گفت: در این حادثه تا کنون 26 نفر مصدوم شده‌اند که توسط ماموران اورژانس و هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شدند.

معاونت عملیات امداد و نجات بااشاره به فعالیت 55 کارگر در این معدن، گفت: طبق گزارش کارگران حاضر در معدن در حال حاضر احتمالا 40 نفر در معدن محبوس شده‌اند.

فتحی در خاتمه از اعزام شش تیم عملیاتی از پایگاه های شعب استان گلستان و انتقال سیستم های تنفسی آتش نشانی با بالگرد هلال احمر به منطقه حادثه دیده خبر داد.

انفجار معدن

**تیم های عملیاتی و واکنش سریع  هلال احمر استان به همراه دوقلاده سگ جستجو و یک فروند بالگرد به منطقه اعزام شدند.

**هم اکنون نیز  تیم آتش نشانی رامیان به محل حادثه ریزش تونل استخراج ذغال سنگ اعزام شده است.

**ظاهرا ٥٠ نفر از کارگران در تونل معدن محصور هستند اما در ادامه گفته شد که احتمال محصور شدن بیش از 80 نفر نیز وجود دارد.

**تاکنون 26 نفر از کارگران محبوس به بیرون منتقل شده اند که 19 نفر آن هابه مراکز درمانی اعزام شدند که حال یک نفر از آنان وخیم گزارش شده است.

**بیشتر مصدومانی که از معدن خارج شده اند دچار کمبود اکسیژن شده اند.

 

1

2

اسامی تعدادی از مصدومان حادثه:

اسامی 12 نفر از مجروحین حادثه انفجار معدن آزادشهر اعلام شد

**علی گنجی وطن،  محمد میر عرب، عزیز اله نکویی، تقی طاهر دوست، خادم میر دار، حسین محمودی، مهدی اونق، حسین میردار وطن،حسن علیخانی، محمد نصرتی، علی مسعودی، جهانگیر سارانی، مجروحین این حادثه هستند.

 

عکس

 

**  احتمال مسمومیت با گاز برای نیروهای امدادی

لواستانی نماینده مردم علی‌آبادکتول گفت: هنوز آمار دقیقی از مصدومان و محبوس شدگان این حادثه مشخص نیست چرا که اگر تغییر شیفت در مدت زمان انفجار رخ داده باشد امکان افزایش آمار مصدومان یا کاهش آن وجود دارد. به احتمال زیاد بی‌احتیاطی سیم‌های فنی سبب بروز این حادثه شده است.

وی افزود: احتمال مسمومیت با گاز برای تیم‌های فنی که جهت کمک به حادثه‌دیدگان رفتند وجود دارد و از استان‌های همجوار سگ‌های زنده‌یاب و تیم‌های فنی به منطقه حادثه‌دیده اعزام شدند.

** دستور ویژه نعمت زاده برای پی گیری علت حادثه

وزیر صنعت دستور ویژه ای برای پیگیری حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر صادر کرد و معاون معدنی و مدیرکل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارتخانه را برای بررسی علت حادثه به منطقه اعزام کرد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: تاکنون 26 نفر در حادثه انفجار در معدن زغال سنگ آزادشهر مجروح شدند که 19 نفر از آنان به مراکز درمانی منتقل و بقیه سرپایی مداوا شدند.

 

انفجار معدن

 

در پی دستور رئیس جمهور به  وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی مبنی بر حضور در محل انفجار معدن زمستان یورت آزاد شهر، علی ربیعی کنفرانس مطبوعاتی خود را به منظور سفر به منطقه حادثه، نیمه تمام گذاشت.

 

توضیحات حادثه معدن زمستان یورت شمال غربی از زبان فیض الله کاکوئی - کارفرما:

- در حادثه که امروز، حدود 50 نفر از کارگران از جمله دو نفر از مسئولان ایمنی داخل تونل بودند این حادثه در فاصله 1200 تا 1500 متری ورودی تونل شماره یک رخ داده وتا هم اکنون تعداد زیادی از کارگران مجروح وبه بیمارستان انتقال یافته اند. جدا از کارگران محبوس تعدادی از مجروحان کارگرانی هستند که به نیت کمک به همکاران محبوس خود وارد تونل شدند. حجم بالای گاز باعث مصدومیت این کارگران شد.

- زمانی که موتور دیزل از کار می‌افتد کارگران توسط یک دستگاه باطری که خارج از تونل تهیه کرده بودند قصد روشن کردن متور دیزل کشنده لوکوموتیو را داشتند که به محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده تونل منفجر شده وتعداد زیادی از کارگران دچار حادثه می شوند.

- بعد از وقوع حادثه سریعا به امداد گران ونیروهای امداو نجات شهرستان اطلاع رسانی شد وآنان سریعا خود را به محل حادثه رساندند اما امکانات آنان برای حوادث اینچنینی بسیار محدود است.

** آخرین خبر از آسیب دیدگان انفجار معدن:

- 8 کارگر بستری شدند

- 15 تا 20 نفر به صورت سرپایی مداوا شدند

- محبوس شدن کارگران در عمق ۱۸۰۰ متری

- حدود 50 نفر هم اکنون در داخل معدن محبوس هستند.

- به دلیل وجود گاز فراوان دسترسی به محصوران دشوار است.

مدیرعامل هلال‌احمر استان گلستان : نیروهای امدادی تنها تا عمق ۸۰۰ متری معدن زمستان یورت رسیدند/کارگران همچنان محبوس

محمدرضا عارف: در روزهاى متعلق به روز جهانی کارگر حادثه تلخ انفجار در معدن آزادشهر بسیار دردناک و تاسف بار است. در هیاهوی رقابتهای انتخاباتی، کارگران شریف آسیب دیده را نباید از یاد برد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان: 26 تن در انفجار معدن ‌زغال‌سنگ شهرستان آزادشهر همچنان محبوس هستند و بقیه نجات یافته‌اند.

- اعزام تیم واکنش سریع و تیم آنست گلستان به منطقه حادثه ریزش معدن 

- علی ربیعی وزیر کار در بازدید از معدن زغال‌سنگ شهرستان آزادشهر گفت: تمام مراکز درمانی و امدادی در آماده‌باش قرار دارند تا به وضعیت حادثه‌دیدگان معدن ذغال سنگ یورت رسیدگی کنند.

- تشکیل اتاق بحران استان در محل حادثه انفجار معدن آزادشهر، اتاق بحران استان با حضور استاندار گلستان در محل حادثه معدن زغال سنگ زمستان یورت شهرستان آزادشهر تشکیل شد.

- مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان: امکان انفجار دوباره معدن آزادشهر وجود دارد، مردم به محل حادثه معدن آزادشهر نزدیک نشوند

- مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان: بر اساس آخرین اطلاعات دریافت شده، در حادثه انفجار معدن آزادشهر حدود 35 کارگر در معدن محبوس شدند. کیسه هوادهی را داخل تونل کردیم و تاکنون تا عمق ۴۰۰ متر پیش رفتیم.

- معاون امداد جمعیت هلال احمر گلستان: خارج کردن گاز منواکسیدکربن، اولویت نخست عملیات امدادرسانی به معدنچیان معدن آزادشهر 

رمضان بهرامی در رابطه با آخرین اخبار مصدومان معدن ذغال‌سنگ آزادشهر، اظهار داشت: این حادثه تاکنون ٦٩ مصدوم داشته و لحظات گذشته ٢١ جنازه از معدن خارج شده است.

وی افزود: برخی معتقدند تعدادی از این جنازه‌ها مربوط به معدن‌کارانی است که برای کمک به مصدومان وارد معدن شده بودند و این آمار مجزا از 32 معدن‌کار محبوس‌شده در معدن است.

- اسامی مجروحین حادثه انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر که به بیمارستان حضرت معصومه(س) این شهر منتقل شدند

عکس

سه روز عزای عمومی در استان گلستان

نماینده ولی فقیه در استان گلستان و استاندار گلستان در پیامی مشترک در پی حادثه معدن آزادشهر و جان باختن شماری از معدنچیان، ۳ روز عزای عمومی در استان گلستان اعلام کردند.
 
آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان و حسن صادقلو استاندار گلستان در پیامی به مناسبت جان باختن مظلومانه شماری از هم استانی‌ها در حادثه تلخ معدن آزادشهر 3 روز عزای عمومی در استان اعلام کردند.
 
در بخشی از این پیام آمده است، حادثه تأسف برانگیز در معدن آزادشهر و خبر جان باختن  و مجروح شدن شماری از کارگران شریف آن خطّه، مایه تأسف و تألم شدید همگان و اینجانبان شد.
 
این ضایعه جانگداز را به حضرت بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (دامت برکاته العالیه) و مردم استان گلستان به ویژه خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنیم و سلامت همه مجروحان را از خداوند متعال خواستاریم.
 
 بدین علت از روز پنجشنبه 14 اردیبهشت ‌ماه، سه روز در استان گلستان، عزای عمومی اعلام می‌کنیم.
 
 

واکنش اینستاگرامی هنرمندان نسبت به حادثه معدن زغالسنگ آزادشهر

پرویز پرستویی: امروز در حادثه انفجار معدن آزادشهر استان گلستان ایران تعدادی کشته و زخمی و حدود سی و پنج کارگر شاید هم بیشتر در معدن محبوس شده اند. بارها از نزدیک با این عزیزان در معادن مختلف برخورد داشتم. کارگران زحمتکش که سخت ترین شغل دنیا رو دارند و هیچ وقت هم از رفاه خوبی برخوردار نبوده اند. به گفته یکی از معدنچیان: بوی گاز از روز گذشته استشمام می شد. بارها به مسوولان تذکر دادیم. دستگاه سنجش گاز در معدن وجود نداشت. امیدواریم که به زودی نجات پیدا کرده و به دامان خانواده همیشه نگران و منتظرشان برگردند. 

از 21 جسد ارجاعی جانباختگان معدن یورت به پزشکی قانونی آزاد شهر در استان گلستان، 19 نفر تعیین هویت شده و جواز دفن آن ها صادر شد.

 

اسامی اجسادی که تا کنون جواز دفن آن ها توسط پزشکی قانونی آزادشهر صادر شده به شرح زیر است:

 

1. بهرام هدایتی کرد

2. مهدی مشهدی

3. عباس طاهردوست

4. حسن سنچولی

5. محسن گنجی وطن

6. حسین خلیلی

7. صادق منصوری رضی

8. محمد مهران پور

9. علی جعفری فر

10. حمید میردار

11. حمزه گیلکی

12. نوراله سوسرایی

13. مجتبی سوسرائی

14. جعفر علیخانی

15. علی مسعودی

16. سید محمود حسینی

17. ناصر نوروزی

18. علی اکبر شهمرادی

19. حسن قره داغلی

 

صابر ابر

صابر ابر: با انتشار عکس یک معدنکار در تاریکی، کلمه سوگ را در شرح عکس نوشت. 

اشکان خطیبی: همین الان همه با هم از خدا بخواهیم که هر 50 نفرشون زنده بیرون بیان. 

هانیه توسلی: درد و رنج و سکوت 
تسلیت به مادران و پدران گلستان.

پریناز ایزدیار: متاسفم و غمگین، از خداوند صبر می خواهم و آرامش برای خانواده هاشون و از مسولان توجه و دلسوزی بیشتر. گاهی می گم کاش زنده نبودم اینهمه سیاهی و گرفتاری و بدبختی رو نمی دیدم.

بهنوش طباطبایی: خدایا رحم کن
خدایا باقی را زنده نگه دار.

مهناز افشار: معدنکاری که جونشون رو از دست دادند و باقی عزیزانی که محبوس شدن. نمی دونم چطور باید کلمات رو کنار هم قرار بدم تا حالم رو توصیف کنم. امیدوارم فاجعه از این که هست بزرگتر نشه. 

بهرام رادان: تسلیت به بازماندگان فاجعه معدن آزادشهر، روح تمام مردانی که از دل خاک به اوج آسمان رفته اند، شاد.

به گزارش جی پلاس، همچنین در پی انفجار در معدن زغال‌سنگ آزادشهر (معدن زمستان یورت) و جان باختن تعدادی از معدنچیان، خانواده شهدای آتش‌نشان پلاسکو با صدور پیامی، این حادثه تلخ را به خانواده معدنچیان جان‌باخته تسلیت گفتند و با آنها ابراز همدردی کردند.

متن این پیام تسلیت به شرح زیر است:

خانواده‌های شریف حادثه جان‌سوز معدن آزادشهر؛ 

شنیدن جان‌باختن جمعی از عزیزان زحمت‌کش معدنچی، آتش داغ ما را تازه و نیز گداخته‌تر کرد، چه می‌توان گفت وقتی درد و احساسمان در کلمات نمی‌گنجد و جملات از محضرتان شرم حضور دارد، پس سخن کوتاه کرده و برایتان صبر و امید مسألت داریم. 

این مصیبت را به خانواده‌های کارگران شریف از دست رفته تسلیت گفته و برای آنها از خداوند منان، علو درجات را خواستاریم همچنین برای کارگران گرفتار شده در معدن، آرزوی نجات و سلامتی داریم.

در کنارتان هستیم و از منتهای جان با شما همدردیم... 

خانواده‌های شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو...

**کارفرما مقصر است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان علت حادثه را خطای انسانی دانست و افزود: بر اساس بررسی های انجام شده علت حادثه خطای یکی از کارگران معدن بوده، اما در هر حال کارفرما مقصر است چرا که باید به کارگران آموزش لازم را می داد.

**80 درصد آواربرداری تونل معدن انجام شد

معاون عمرانی استاندار گلستان با اشاره به اینکه بر اثر انفجار در معدن در سه نقطه تونل ریزش اتفاق افتاده است، گفت: 80 درصد آواربرداری ریزش اول انجام شده است.

**٢٧٩ کارگر بیمه شده بوده اند

علی اصغر نیک نیا با تأکید بر ارائه خدمات به حادثه دیدگان معدن زغال سنگ آزاد شهر در اسرع وقت و به بهترین وجه ممکن گفت: شرکت بهره بردار این معدن و پیمانکار مربوطه مطابق با آخرین لیست ارسالی به شعبه تأمین اجتماعی آزاد شهر دارای ٢٧٩نفر کارگر بیمه شده بوده اند و ١٣٠ نفر از کارگران این معدن نیز از سازمان تأمین اجتماعی بیمه بیکاری دریافت می کنند. همچنین ١٢٠نفر از کارگران نیز بازنشسته مشاغل سخت و زیان آور هستند.

** خروج پیکر یک معدنکار دیگر

صادقعلی مقدم در گفت و گو با خبرنگاران در محل حادثه معدن آزادشهر اظهار کرد: بامداد امروز پیکر این معدنکار با تلاش نیروهای امدادی از تونل خارج و به سردخانه منتقل شد.

وی افزود: با خروج این جسد، تعداد معدنچیان جانباخته ای که تاکنون از معدن خارج شده اند به 22 نفر رسید.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان تاکید کرد: عملیات آواربرداری در چند شیف کاری و بدون لحظه ای وقفه در حال انجام است.

مقدم با اشاره به اینکه عملیات آوار برداری از امروز با لوکوموتیو واگن دار در معدن آغاز می شود، تصریح کرد: در حال حاضر لوکوموتیو ها در ورودی تونل مستقر شده اند.

 

**فیلمی از عملیات امداد و نجات مصدومان حادثه انفجار در معدن زمستان یورت آزادشهر در استان گلستان

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید