افتتاح سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران/ گزارش کامل

وزیر فرهنگ و ارشاد: در اندیشه امام (س) حفظ و توسعه کتاب وظیفه همه علاقمندان به نظام است/ برگزاری نمایشگاه کتاب از مهمترین فعالیت های فرهنگی بعد از انقلاب است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی این وزارتخانه را برای تحویل کلید نمایشگاه به صنوف در سال آینده اعلام کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مراسم گشایش سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که صبح امروز (سه‌شنبه - ۱۲ اردیبهشت‌ماه) در شهر آفتاب برپا شد با سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتیمو چزرو معاون وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی کشور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب و محمود آموزگار دبیر شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنوف نشر، و همچنین معرفی ناشران برگزیده سال ۹۵ همراه بود.

ملادن وسکوویچ وزیر فرهنگ صربستان و هیاتی از دست‌اندرکاران نشر صربستان، مائورو کنچاتوری  سفیر ایتالیا در ایران،  کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا و جمعی از فعالان حوزه نشر از حاضران در مراسم گشایش نمایشگاه کتاب تهران بودند.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب که در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد این نمایشگاه را از مهمترین فعالیت های فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آن را محصول انقلاب خواند و گفت: در اندیشه امام خمینی (س) و مقام معظم رهبری، کتاب نقش مهمی در تحول و توسعه فرهنگ انسانی دارد و حفظ و توسعه کتاب وظیفه همه علاقه مندان به نظام است.

وی با تقدیر از بانیان برگزاری اولین دوره نمایشگاه کتاب گفت: در روزهایی که کشور در سخت ترین روزهای خود به سر می برد، آنها اولویت فرهنگ را از یاد نبردند و در پائیز ۶۶ یعنی دشوارترین سالهای جنگ، اولین دوره نمایشگاه با حضور ناشرانی از ۳۲ کشور جهان در تهران برگزار شد.

صالحی امیری برگزاری نمایشگاه کتاب و استمرار آن را در طول سالهای گذشته بهترین گواه بر اهمیت مقوله کتاب در نظام اسلامی ذکر کرد و اظهار داشت: ۳۰ سالگی بهترین سن برای رشد و تعالی است و خوشحالیم که امروز اعلام کنیم امور اجرایی نمایشگاه تهران به تشکل های صنفی واگذار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ما آماده ایم کلید نمایشگاه کتاب را در سال آینده به صنوف تحویل دهیم و به عنوان دولت، وظیفه سیاست گذاری و حمایت را بر عهده داشته باشیم.

صالحی امیری در ادامه با اشاره به آمارهایی در تأیید تحول و توسعه حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور گفت: در سال ۱۳۹۱، تعداد ۶۱هزار و ۱۵۱عنوان کتاب، در سال ۹۲ تعداد ۶۶ هزار ۵۱۴ عنوان کتاب، در سال ۹۳ تعداد ۷۳ هزار و ۸۱۲ عنوان کتاب، در سال ۹۴، ۸۱ هزار و ۳۲۷ عنوان کتاب و در سال ۹۵، ۸۸ هزار و ۵۰۴ عنوان کتاب در ایران منتشر شده است.

وی تقویت حضور صنعت نشر در مبادلات تجاری را از اهداف این دوره از نمایشگاه کتاب برشمرد و اظهار کرد: متأسفانه در سالهای گذشته به دلیل تحریم و مشکلاتی از این دست، تعداد کمتری از ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران شرکت می کردند ولی امسال نقش دیپلماسی فرهنگی در نمایشگاه تقویت شده است به گونه ای که تعدادی از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی متقاضی حضور در نمایشگاه کتاب به عنوان مهمان ویژه هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرکت ایتالیا به عنوان مهمان ویژه در سی امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نیز استانبول به عنوان شهر مهمان ویژه در این دوره، از تقویت وجه بین‌المللی این رویداد فرهنگی در سال جاری سخن گفت و یادآور شد: ما می توانیم دیپلماسی فرهنگی را در مبادلات با کشورهای دیگر گسترش دهیم و آنچه بیش از همه این ها برای ما اهمیت دارد این است که کتابخوانی در تاریخ ایران یک تبار طولانی دارد.

در ادامه مراسم، انتیمو چزرو معاون وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی کشور ایتالیا پیام سرجیو ماتارلا  رییس‌جمهور این کشور را خواند. در این پیام آمده بود: مفتخرم تا افتتاح نمایشگاه کتاب تهران را که میزبان ایتالیا است تبریک بگویم. این اتفاق موید دوستی و پیوند دو کشور ایتالیا و ایران است. من افتتاح این نمایشگاه را به آقای روحانی رییس‌جمهور ایران صمیمانه تبریک می‌گویم. در دیداری که در ژانویه ۲۰۱۶ در ایتالیا با ایشان داشتیم نیز فرهنگ در مرکز گفت‌وگوهای ما قرار داشت.

رییس‌جمهور ایتالیا با اشاره به تاریخ جاده ابریشم و آمدن کاغذ از خاور به باختر نوشته بود: در ایران هم مانند ایتالیا کتاب و کتاب‌خوانی تاریخی دیرینه دارد و در این مسیر بود که کاغذ و کتاب تاریخ جهان را تغییر داد.  دو کشور ایران و ایتالیا آیین و احساسات و تجربیات خود را از طریق کتاب برجای گذاشته‌اند.

معاون وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی کشور ایتالیاو در ادامه پیام داریو فرانچسکینی وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا را نیز خواند. در این پیام حضور ایتالیا  در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان نقطه عطفی در روابط فرهنگی بین دو کشور توصیف شده و آمده بود: این روز بزرگ برای اینجانب مایه خوشبختی است. برای این اتفاق با سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ  ایران تلاش و رایزنی‌های زیادی انجام داده‌ایم. ما به اهمیت این رویداد که در نوع خود بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی خاورمیانه است واقف هستیم. تعداد  بازدیدکنندگان، ناشران و غرفه‌ها این نمایشگاه را به فرصت مغتنمی تبدیل می‌کند.

در ادامه این پیام اشاره شده بود که ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران بر نامه‌های مختلفی دارد که برخی در نمایشگاه و برخی در سطح شهر برگزار می‌شود.

وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا همچنین نوشته بود: ما تلاش می‌کنیم تا همکاری نزدیکی با صنعت نشر ایران برقرار کنیم و رابطه فرهنگی با ایران را بخصوص در حوزه کتاب زیاد کنیم و شناخت متقابل دو جامعه مدنی را از این راه افزایش دهیم. ما به خود می‌بالیم که در این رویداد مهم شرکت می‌کنیم.

به گزارش جی پلاس؛ در ادامه مراسم محمود آموزگار دبیر شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنوف نشر بیانه‌ این صنف را خواند. همچنین از تمبر یادبود سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی لاریجانی رییس مجلس رونمایی شد. ناشران برگزید سال ۹۵ نیز با اهدای تندیس و جوایزی تقدیر شدند.

ناشران برگزیدن سال ۹۵ به شرح زیر معرفی شدند:

ناشر برگزیده بزرگسال  در بخش خصوصی تهران انتشارات میزان.

ناشر خصوصی بزرگسال در بخش شهرستان انتشارات موسسه فرهنگی دارالحدیث.

ناشر بزرگسال غیرخصوصی انتشارات سوره مهر؛ در این بخش انتشارات سمت به عنوان ناشر شایسته تقدیر معرفی شد.

ناشر کودک و نوجوان در بخش خصوصی تهران انتشارات قدیانی؛ در این بخش انتشارات شهر قلم و افق به عنوان ناشران شایسته تقدیر معرفی شدند.

ناشر کودک و نوجوان شهرستان انتشارات جمال و براق به صورت مشترک برگزیده‌ شدند.

همچنین انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان ناشر نمونه سال در بخش غیرخصوصی کودک و نوجوان معرفی شد.

در بخش جنبی و ناشران نوپا نیز انتشارات شهید کاظمی، انتشارات کتابستان معرفت و انتشارات گمان ناشران برتر معرفی شدند.

نماینده انتشارات شهید کاظمی برگزیده این بخش جایزه خود را به شهدای مدافع حرم اهدا کرد.

دیدگاه تان را بنویسید