حضور پرافتخارترین ژیمناست ایران در جی پلاس؛

سعیدرضا کیخا: با ثبت حرکت "کیخا" در دنیای ژیمناستیک تاریخ ساز شدم/ قهرمان دنیا پیام تبریک فرستاد اما وزارت ورزش نه!/ کشوری در المپیک موفق است که ژیمناستیک را جدی بگیرد

بهترین ژیمناست ایرانی و دارنده مدال برنز جام جهانی باکو که به تازگی توانسته حرکتی را در خرک حلقه به نام خود ثبت کند، معتقد است که ژیمناستیک ایران نیاز به طرح جامع و برنامه ریزی بلند مدت دارد تا رشد کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ سعیدرضا کیخا بهترین ژیمناست ایرانی است که توانست با ثبت حرکتی با ارزش F (بالاترین ارزش در ژیمناستیک) در ورلد کاپ جهانی باکو به نام خود (the keikha) تاریخ ساز این رشته در ایران و جهان شود. در دنیای ژیمناستیک تنها سه حرکت سخت ترین و بالاترین ارزش فنی را دارند که اکنون حرکت "کیخا" یکی از آنهاست.

دارنده یک مدال برنز در مسابقات جهانی باکو و یک عنوان چهارمی در بازی های آسیایی هیروشیما در وسیله خرک حلقه، معتقد است در ایران به ژیمناستیک به عنوان یکی از رشته های پایه و در عین پر مدال، توجه جدی نمی شود و این در حالی است که با وجود استعدادهای خوب در کشور، ژیمناستیک ایران با یک برنامه‌ریزی طولانی مدت (داشتن طرح جامع)، حضور مدیران کارآمد و همدلی اهالی ژیمناستیک می تواند موفقیت های چشمگیری در سطح بین المللی کسب کند.

ثبت حرکت "کیخا" توسط سعیدرضا کیخا در مسابقات باکو همزمان با به دنیا آمدن فرزندش هم بود و او این موفقیت را به همسر و فرزندش تقدیم کرد.

*** این ژیمناست پرافتخار ایرانی با حضور در سایت خبری تحلیل جی پلاس، به سوالات مختلفی درباره موفقیتش در ژیمناستیک و بررسی ابعاد پیشرفت این رشته در کشور و... پاسخ داد که در ادامه می خوانید:

ژیمناستیک را از پنج سالگی آغاز کردم

"در سن ۵ سالگی خانواده‌ام من را به ژیمناستیک فرستادند. پدرم نه به صورت حرفه ای اما کشتی‌گیر بود و دوست داشت که من هم کشتی گیر شوم. اما برای آمادگی بدنی من را به ژیمناستیک فرستاد. کم کم در این رشته به موفقیت‌هایی در سطح بین المللی دست یافتم. حتی تا ۱۲ سالگی هم به این موضوع فکر می‌کردم که در ژیمناستیک بمانم یا به کشتی بروم اما در نهایت با مشورت با افراد زیادی به نتیجه رسیدم که در ژیمناستیک بمانم."

خیلی از قهرمانان مدال آور ایرانی ژیمناست بوده‌اند

"خاصیت ژیمناستیک این است که در کودکی بدن را برای موفق شدن در سایر رشته‌ها آماده می‌کند. خیلی از دوستانم که در کودکی نتوانستند در این رشته صاحب مقام شوند، بعد از مدتی ژیمناستیک را رها کرده و به دیگر رشته های ورزشی راه پیدا کردند و خداراشکر صاحب مقام های زیادی هم شدند. فوتبالیست های ایرانی زیادی داریم که بعد از زدن گل حرکات ژیمناستیک را اجرا می‌کنند یا خیلی از قهرمانان ما چون بهداد سلیمی، حمید سوریان، امید نوروزی و... همگی در کودکی ژیمناست بودند و همانطور که می‌بینید در خوشحالی های بعد از موفقیت هایشان بعضا حرکات ژیمناستیک را اجرا می کنند."

هر کشوری که روی ژیمناستیک سرمایه گذاری کند، بهترین جایگاه را در المپیک دارد

"ژیمناستیک یک رشته پرمدال در بازی های المپیک بوده و مادر تمام رشته‌های ورزشی است. هر کشوری در این رشته سرمایه‌گذاری کند، قطعا در بازی‌های المپیک و آسیایی موفق‌تر خواهد بود و می تواند بهترین جایگاه را برای خود کسب کند. ژیمناستیک رشته سنگینی است و نیازمند فاکتورهای زیادی چون سرعت، چابکی، چالاکی و هماهنگی عصب و عضله است، بنابراین می‌تواند با بالا بردن آمادگی بدنی قهرمانان زیادی را پرورش دهد."

ورزش در ایران حرفه‌ای نیست / "فلپس" می‌خورد می‌خوابد و شنا می‌کند!

"به جز فوتبال که در جهان تبدیل به صنعت شده و در ایران هم به صورت حرفه‌ای به آن توجه می‌شود، سایر رشته‌ها در ایران به صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌شوند. حرفه‌ای بودن در ورزش یعنی ورزش، شغل ورزشکار باشد و سایر کارهایش را با ورزش تنظیم کند اما در ایران منِ ورزشکار بعد از کار کردن، تهیه مسکن و تامین هزینه‌های تحصیل، اگر وقتی بماند باید برای ورزش، زمان و هزینه صرف کنم. مایکل فلپس - شناگر آمریکایی و پرافتخارترین ورزشکارا تاریخ المپیک، درباره شرایط رسیدن به آمادگی بدنی و موفقیت هایش، می‌گوید "من می‌خورم و می‌خوابم و شنا می‌کنم!" اما ورزشکاران در ایران آخرین گزینه شان ورزش است."

ژیمناست‌های ملی‌پوش حقوق ندارند

"از زمانی که شروین اسبقیان به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شد، فعلا فراتر از انتظار ظاهر شده و در کنار روال معمول اجرای برنامه های فدراسیون، قول هایی در مورد حقوق ورزشکاران داده است؛ البته ما هنوز حقوق ثابتی نداریم."

** " کیخا، اولین ایرانی‌ که نامش در کتاب جهانی داوری ژیمناستیک ثبت شد"

خوشحالم تاریخ ساز شدم

"شاید کسی فکرش را نمی‌کرد اما همیشه می‌گفتم ما ژیمناست‌های ایرانی هم می‌توانیم به فینال مسابقات مهم راه یابیم و مدال بگیریم. سال گذشته در مسابقات آذربایجان مدال برنز گرفتم. گفته بودم تلاش می کنم حرکتی را ثبت کنم و خوشبختانه توانستم. امسال در ورلد کاپ جهانی باکو موفق شدم یک حرکت جدید در ژیمناستیک را به نام ایران ثبت کنم. بعد از ارسال فیلم، در حین مسابقه به صورت صحیح و اصولی حرکت را اجرا کردم. رئیس کمیته فنی جهانی بعد از دیدن حرکت، آن را پذیرفت، نمره بالا هم گرفتم و به فینال مسابقات راه پیدا کردم. اما متاسفانه در فینال تعادلم را از دست دادم؛ می‌توانستم مدال هم بگیرم اما نشد! "

این حرکت (کیخا) برای اولین بار در تاریخ ژیمناستیک به نام من ثبت شد. کمتر کسی می تواند این حرکت را انجام دهد چون حرکت بسیار سختی است. این حرکت با با بالاترین ارزش در کتاب داوری جهانی ثبت شده است.

" جی پلاس: در کتاب داوری جهانی حرکت‌ها از A تا F ارزش گذاری می‌شوند. از ۱۶۰ حرکت ثبت شده در این کتاب تنها به سه حرکت ارزش F  داده شده که "کیخا" یکی از آن سه حرکت است. "

سعیدرضا کیخواه

ژیمناست های بزرگی چون "برکی" پیام تبریک فرستادن اما وزیر ورزش؟ نه!

ثبت این حرکت تجربه بزرگی برای من و افتخار بزرگتری برای ایران بود. آنقدر ثبت این حرکت ارزش داشت که ژیمناست‌های بزرگی چون "برکی"  - قهرمان المپیک و بازی‌های اروپایی، که روزی آرزوی دیدن او از نزدیک را داشتم، برایم تبریک فرستاد و به من گفت: "من به تو افتخار می‌کنم!" این جمله برکی خیلی برایم ارزشمند است! رفتارش نشان داد که این قهرمانان علاوه بر جسمشان روحشان نیز رشد کرده است.

جی پلاس: وزارت ورزش و جوانان پیام تبریک فرستاد؟

" خیر! بعد از ثبت حرکت، فدراسیون از من تجلیل مختصری کرد و قرار شد گزارشی مکتوب برای کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان ارسال کند و درباره این موضوع به آن‌ها اطلاعات دهد."

ژیمناستیک در ایران با مدیریت خوب و برنامه ریزی بلندمدت رشد می کند

" در کلام مسئولین، متولیان ورزش کشور و کارشناسان، ژیمناستیک همیشه جزو رشته‌های پایه و مادر است اما متاسفانه در عمل این گونه نیست! ژیمناستیک رشته ای است که به برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز دارد. هرچند امکانات به روز و زیادی در این رشته نداریم، اما با همین امکانات کم هم اگر برنامه ریزی خوبی وجود داشته باشد، می‌توانیم موفقیت‌های بزرگی کسب کنیم. متاسفانه در ایران عمر مدیریت‌ها هم کوتاه است و مدیر بعدی که می‌آید می‌خواهد صرفا با برنامه خود پیش رود. کشورهای دیگر طرح جامع برای رشته های ورزشی خود دارند اما ما از آن بی بهره هستیم. همچنین در ایران به ژیمناستیک، نگاه حرفه‌ای نمی شود. اگر حمایت، برنامه ریزی طولانی مدت و مدیریت خوب وجود داشته باشد قطعا این رشته رشد خواهد کرد."

نباید تنها منتظر منجی ماند؛ ژیمناستیک نیاز به همدلی اهالی اش هم دارد

"در مدیریت های قبل افرادی بودند که ژیمناست نبودند، اما به خاطر برنامه ریزی خوب، نسبتا موفق عمل کردند و باعث پیشرفت حدودی این رشته هم شدند. البته رئیس فدراسیون ژیمناستیک اگر ژیمناست باشد بهتر است اما در عین حال این رشته نیاز به طرح جامع و بلند مدت دارد. البته نباید منتظر باشیم  برای نجات رشته ژیمناستیک در ایران، معجزه ای شود و یا منجی بیاید و همه چیز را درست کند؛ باید اهالی ژیمناستیک دست به دست هم دهند تا کسی که در رأس فدراسیون قرار می گیرد، طبق برنامه اصولی و جامع از پیش تعیین شده، حرکت کند و به خوبی اوضاع را مدیریت کند. باید چند دستگی ها از ژیمناستیک ایران برچیده شود، انگیزه ها بالا رود و مشکلات فراموش شود."

سهمیه ژیمناستیک ایران در المپیک 2020 دور از دسترس نیست

پتانسیل در ژیمناستیک ایران وجود دارد و حتی با وجود دیربازده بودن این رشته و لزوم اهتمام ورزشکاران حرفه ای از سنین کودکی به آن اما در وضع موجود هم کسب سهمیه المپیک 2020 برای ایران دور از دسترس نیست. این تنها برنامه‌ریزی صحیح می خواهد. گرفتن سهمیه المپیک برای ما همانند مدال گرفتن ارزش دارد. تاکنون ژیمناستیک ایران موفق به کسب سهمیه در المپیک نشده است و تنها قبل از انقلاب بدون گرفتن سهمیه، در یک دوره نماینده داشتیم. اکنون در تک وسیله و مخصوصا در برخی وسایل، نه تنها ما با ورزشکاران جهان تفاوتی نداریم، حتی در برخی موارد جلوتر هستیم. اما در شش وسیله و تیمی از رقبای خود در سراسر جهان عقب تریم و نیاز به کار بیشتری داریم.

کارمند پیمانیِ شهرداری شیرازم و حقوق کارمندی دارم!

"از ژیمناستیک به طور ثابت درآمدی ندارم، اگر موفقیتی کسب کنم، از ما تقدیر می شود. حقوقم کارمندی است و در شهرداری شیراز به صورت پیمانی و نه رسمی مشغول هستم. جا دارد از حمایت ها و لطفی که شهرداری شیراز و رئیس تربیت بدنی شیراز من دارند تشکر کنم"!

ژیمناستیک حرفه ای  را از 4 تا 5 سالگی آغاز کنید

اگر بدن آماده باشد تا 40 سالگی می توان انجامش داد

"اکنون ژیمناستیک در دنیا به یک علم تبدیل شده است و در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. اگر بخواهیم حرفه‌ای ژیمناستیک را دنبال کنیم از 4 تا 5 سالگی باید آن را آغاز کرد و پایان آن هم بستگی به شرایط زندگی افراد دارد. اگر بدن آماده باشد تا 37 – 38 سالگی هم می توان آن را ادامه داد. اما در ایران به دلیل مشکلات مالی، ورزشکاران این رشته را زود رها می‌کنند. در دنیا ورزشکاران بزرگی هستند که در ادوار مختلف المپیک حضور دارند. برای مثال ژیمناستی از بلغارستان در شش دوره از المپیک حضور داشته و یعنی 24 سال بدن خود را در اوج نگه داشته است."

اهل فوتبال نیستم و سرگرمی جز ژیمناستیک ندارم

همیشه همه توجه‌ها به سمت فوتبال بوده و سایر رشته‌ها همیشه مظلوم واقع شدند. البته این حالت شاید در ایران پررنگ تر از خیلی کشورها باشد. حتی به کشتی، تکواندو و خیلی از رشته‌های مدال آور دیگر هم تنها نزدیک به المپیک توجه می‌کنند. من نمی توانم سرگرمی جز ژیمناستیک داشته باشم. کار، خانواده، تحصیل و ژیمناستیک تمام وقت من را پر می کند.

سعیدرضا کیخواه

و سخن پایانی...

از مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک می‌خواهم نگاه ویژه‌ به رشته پایه و پرمدال ژیمناستیک داشته باشند. آنها باید بدانند در المپیک هر کشوری که ژیمناستیک قوی‌تری دارد در رتبه نخست قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه ژیمناستیک هم مدال بیشتری می‌گیرد و هم پشتوانه خوبی را در سایر رشته‌های ورزشی می‌سازد. گرفتن چند مدال در چند رشته مثل تکواندو و کشتی در المپیک یا بازی‌های آسیایی تضمینی برای تثبیت این تعداد مدال در دوره بعدی فراهم نمی کند. رشد ژیمناستیک باعث موفقیت همه رشته‌های ورزشی می‌شود. اگر می خواهند در ورزش ایران تحولی ایجاد کنند باید ژیمناستیک را توسعه دهند.

در پایان می خواهم از حمایت های مسئولان شیراز که راه را برای موفقیت من هموار کردند، تشکر کنم. از تمام مسئولان اداره ورزش جوانان استان فارس و شیراز، شهرداری شیراز، هیات ژیمناستیک استان فارس و شیراز و نیز فدراسیون ژیمناستیک کشور تشکر می‌کنم. همچنین دست تک تک مربیانم را می‌بوسم و از خانواده‌ام، مخصوصا همسرم که فداکارانه پی گیر بودند تا با خیال راحت در اردوها و مسابقات حضور یابم تشکر می کنم.

به گزارش جی پلاس؛ البته سعیدرضا کیخا مصاحبه فوق را پیش از سفر هیات دولت به استان فارس انجام داد و ظاهرا در جریان این سفر، ملاقاتی با مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان نیز داشت که همانجا نشان ثبت حرکت ورزشی خود در دنیای ژیمناستیک که ارزش اعتباری فوق العاده ای دارد را به تقدیم به وزیر ورزش و جوانان کرد؛ اقدامی که موافقان و البته منتقدانی هم داشت اما در عین حال انتظار او و مجموعه ژیمناستیک از متولیان ورزش کشور، یک انتظار حرفه ای از جایگاه آنهاست.

کیخا

 

کیخا

دیدگاه تان را بنویسید