روایت آماری از«ریزش‌اشتغال»در دهه اخیر

بررسی وضعیت بازار کار در یک دهه اخیر نشان می‌دهد، کمترین میزان اشتغال ایجاد شده مربوط به سال‌های ۸۸ تا ۹۲ است که در این مدت، متوسط اشتغال سالانه فقط ۱۲۷ هزار و ۹۱۶ نفر بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، آمار تغییرات جمعیت نیروی کار کشور از سال ۸۴ تا ۹۵  نشان می‌دهد، جمعیت شاغل کشور در سال ۸۴ تعداد ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۵۸۰ نفر بود که در سال ۸۵ با رشد ۲۲۲ هزار و ۸۰۰ نفری به ۲۰ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۴۲۰ نفر رسید.

آمار جمعیت شاغل کشور در سال ۸۶ نیز، روند صعودی داشت؛ به طوریکه در این سال برای ۲۵۱ هزار و ۵۷ نفر شغل ایجاد شد؛ اما در سال ۸۷، بازار کار با ریزش ۵۹۲ هزار و ۱۶۷نفری نیروی کار مواجه شد تا جمعیت شاغل، به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۳۱۰ نفر کاهش یابد. با این حال در سال ۱۳۸۸ نیز، ۵۰۰ هزار و ۳۹۴ نفر به جمعیت شاغل کشور اضافه شد و تعداد شاغلان به ۲۱ میلیون و ۷۰۴ هزار نفر رسید.

سال ۸۹ نخستین سال فعالیت دولت دهم بود که در این سال نیز، ۳۴۴ هزار و ۱۱ نفر از جمعیت شاغل کشور کاسته شد و مجدد تعداد شاغلان کشور از دامنه ۲۱ میلیون نفری به همان دامنه ۲۰ میلیون نفری در سال ۸۷ بازگشت. در عین حال، ریزش نیروی کار در سال ۹۰ نیز ادامه داشت؛ به طوریکه در این سال نیز ۱۴۶ هزار و ۶۶۸ نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده شد.

وضعیت نیروی کار در سال ۹۱ هم نشان می‌دهد در این سال برای ۱۱۸ هزار و ۲۰۱ نفر شغل ایجاد شد. در عین حال در سال ۹۲ که هر دو دولت دهم و یازدهم، هر یک عهده دار مدیریت نیمی از سال بودند برای ۷۱۷ هزار و ۹۵۴ نفر اشتغالزایی شد تا پس از سه سال وقفه، دامنه جمعیت شاغلان کشور از ۲۱ میلیون نفر در سال ۸۸ به بازه ۲۱ میلیون نفر در سال ۹۲ برسد.

سال ۹۳ مجدد با ریزش نیروی کار مواجه شدیم به طوریکه در این سال حدود ۴۱ هزار و ۸۷۷ نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شد.

در سومین سال دولت یازدهم (۱۳۹۴) با افزایش ۶۶۷ هزار و ۷۸۲ نفر به جمعیت نیروی کار کشور، تعداد شاغلان کشور به مرز ۲۲ میلیون نفر یعنی ۲۱ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۸۵ نفر برسد.

در ادامه، در سال ۹۵ نیز ۶۱۵ هزار و ۹۶۸ نفر به جمعیت شاغل کشور پیوست تا تعداد شاغلان کشور از مرزی ۲۲ میلیون نفر عبور کند و به ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۵۲ نفر برسد.

 

سال

کل کشور

میزان افزایش سالانه

۱۳۸۳

۲۰۰۱۸۷۵۹

-

۱۳۸۴

۲۰۶۱۸۵۸۰

۵۹۹۸۲۱

۱۳۸۵

۲۰۸۴۱۴۲۰

۲۲۲۸۴۱

۱۳۸۶

۲۱۰۹۲۴۷۷

۲۵۱۰۵۷

۱۳۸۷

۲۰۵۰۰۳۱۰

۵۹۲۱۶۷ -

۱۳۸۸

۲۱۰۰۰۷۰۴

۵۰۰۳۹۴

۱۳۸۹

۲۰۶۵۶۶۹۳

۳۴۴۰۱۱ -

۱۳۹۰

۲۰۵۱۰۰۲۵

۱۴۶۶۶۸ -

۱۳۹۱

۲۰۶۲۸۲۲۶

۱۱۸۲۰۱

۱۳۹۲

۲۱۳۴۶۱۸۰

۷۱۷۹۵۴

۱۳۹۳

۲۱۳۰۴۳۰۳

۴۱۸۷۷ -

۱۳۹۴

۲۱۹۷۲۰۸۵

۶۶۷۷۸۲

۱۳۹۵

۲۲۵۸۸۰۵۲

۶۱۵۹۶۸

برآیند فعالیت سه دولت نهم، دهم و یازدهم در حوزه سیاست‌های اشتغالزایی، حاکی از آن است که در دولت نهم به طور متوسط سالانه ۴۱۶ هزار و ۴۷۱ شغل ایجاد شد اما این میزان در دولت دهم با کاهش شدید مواجه شد؛ به طوریکه با ریزش ۴۹۰ هزار و ۶۷۹ نفر نیروی کار در دو سال پیاپی یعنی سال‌های ۸۹ و ۹۰ متوسط اشتغال ایجاد شده در دولت دهم در هر سال به ۱۲۷ هزار و ۹۱۶ نفر کاهش یافت.

در عین حال در یک سال از دولت یازدهم و در سال ۹۳ هم کشور با ریزش ۴۱ هزار و ۸۷۷ نفری نیروی کار مواجه شد؛ اما در مجموعِ چهار سال دولت یازدهم به طور متوسط سالانه برای ۴۸۹ هزار و ۹۵۴ نفر اشتغال ایجاد شد.

متوسط اشتغالزایی سالانه در هر دولت

دوره

متوسط اشتغال سالانه

دولت نهم

۴۱۶۴۷۱

دولت دهم

۱۲۷۹۱۶

دولت یازدهم

۴۸۹۹۵۴

 

علاوه بر این، امروز یکی از مهمترین چالش‌های اشتغال در جمعیت جوان کشور یعنی گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله است که نرخ بیکاری در این گروه سنی با رشد ۲.۶ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲۵.۹ درصد رسیده است.

در حالی که کل جمعیت بیکار کشور ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار نفر اعلام شده است، ۲ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۵۵ نفر از این جمعیت در گروه سنی ۱۵ تا ۳۴ سال قراردارند که یک هشداربرای مسئولان است.

وضعیت بیکاری جمعیت جوان

گروه سنی

جمعیت بیکار

نرخ بیکاری

کل جمعیت بیکار (۱۰ ساله و بیشتر)

۳۲۰۳۳۹۸

۱۲.۴

۱۵- ۲۴ سال

۸۶۹۵۳۱

۲۹.۲

۱۵ تا ۲۹ سال

۱۸۲۷۵۲۵

۲۵.۹

 

دیدگاه تان را بنویسید