خارجی های استقلال بعد از جدایی کجا رفتند؟!

استقلال و 31 بازیکن خارجی تاریخش در گزارش جی پلاس + عملکرد و تصاویر

در تاریخ لیگ برتر، 31 بازیکن خارجی تاکنون به تیم استقلال پیوسته اند اما جز چند بازیکن خاص، مابقی آنها کیفیت پایینی داشتند و مطالباتشان را هم تا دلار آخر با شکایت در فیفا، گرفتند اما چرا دیگر هیچ تیم بهتری پیدا نکردند؟!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بازیکنان خارجی در همه کشورهای دنیا با هدف ارتقاء سطح فنی تیم ها جذب می شوند و باشگاه ها زمانی که بازیکن داخلی مناسب و مورد نظر خود را پیدا نمی کنند، به سراغ نمونه های خارجی و حتی بهتر از بازیکنان داخلی هم می روند.

در فوتبال ایران بازیکنان خارجی اما خلاف این کارکرد را داشته اند! حداقل طی 16 سال گذشته از شروع لیگ برتر، بازیکنان خارجی اندکی توانسته اند انتظارها را برآورده کنند و معمولا بهترین بازیکنان هر فصل، نفرات داخلی هستند. کیفیت فنی این بازیکنان در مواقعی به قدری پایین بود، که حتی شایستگی حضور در لیگ دسته یک و دو فوتبال ایران را هم نداشتند.

دلال های فوتبال! نامی آشنا که البته جدا از مکمل هایشان یعنی سرمربیان با نفوذ یا مدیران فاسد، بی کفایت یا در حالت خوشبینانه ناآگاه(تحت تاثیر سرمربی وقت تیم!)، هیچ وقت نمی توانستند راه به جایی برده و جیب پر شده از بیت المال خزانه باشگاه های دولتی را خالی کنند!

یکی از بخش های سیطره فعالیت  دلال ها، نقل و انتقالات بازیکنان خارجی است. این دلال ها در مواقعی پا را فراتر گذاشته و حتی فردی که شاید هیچ وقت فوتبال حرفه ای کار نکرده و اصطلاحا پایش به توپ هم نخورده را هم به باشگاه موردنظر خود معرفی کرده و نهایتا پس از رایزنی پشت درهای بسته، قراردادها امضا می شود!

این شرایط طی سال های اخیر تا حدودی وخامت کمتری دارد اما کماکان بازیکنان خارجی کمی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. نمونه هایش در همه تیم ها از پرسپولیس قهرمان شده و استقلال گرفته تا تیم های انتهای جدولی هم وجود دارد.

در این گزارش جی پلاس، به بررسی عملکرد و نگاه آماری به بازیکنان خارجی تیم استقلال تهران پرداخته ایم؛ بازیکنانی که بعضا بعد از جدایی به دلیل دریافت نکردن مطالبات خود در فیفا شکایت می کنند و بعد از تهدیدهای مختلف مبنی بر کسر امتیاز تا ریال آخر قرارداد خود را هم می گیرند.

استقلال امسال یکی از تیم های تهدیده از سوی فیفا از این حیث است که به دلیل کوتاهی در پرداخت مطالبات عادل شیحی، هافبک فصل گذشته اش، در استفاده از پنجره نقل و انتقالات زمستانی محروم شد و نتوانست از خریدهای جدیدی چون آندرانیک تیموریان و سرور جپاروف استفاده کند.

آبی های پایتخت با وجود پرداخت بدهی شیحی، کماکان چهار پرونده در فیفا دارند که بعد از صدور رای باید مبلغ قرارداد این بازیکنان را هم پرداخت کنند.

با این حال استقلال در فصل جدید سه مدافع خارجی هم دارد که دو مدافع برزیلی مهره های ثابت آنها هستند و تقریبا هواداران و کادرفنی این تیم از عملکردشان رضایت دارند.

در سال های گذشته بازیکنانی مانند جانواریو، ساموئل، کرار جاسم، هوار ملا محمد و ... برای استقلال مفید بودند و ثابت کردند ارزش مبلغ پرداخت شده را داشته اند اما لیست خارجی های این تیم پر از بازیکنانی است که یا خیلی معمولی بوده و یا در حد لیگ برتر نبوده اند و پیوستن آنها با مبالغ بسیار نازل به تیم های دیگر، خود پرده از اسرار مگوی آنها در قرارداد با ایرانی ها برمی دارد!

البته بازیکنی نظیر کوئیکه و رینالدو هم در استقلال حضور داشتند که بنابه هر دلیلی، توسط مربیان وقت بکار گرفته نشدند اما بعدا در تیم های دیگر قابلیت های زیادی از خود به نمایش گذاشتند. کوئیکه به اینتراخت فرانکفورت آلمان پیوست و در حال حاضر هم در ریزه اسپور ترکیه (تیم سابق طارمی و رضاییان) بازی می کند و رینالدو هم بعد از حضور در پرو، به کیوو ایتالیا پیوست و بعد از دو فصل به فوتبال آرژانتین و کشورش بازگشت.

به گزارش جی پلاس؛ آمار و عملکرد بازیکنان خارجی سابق استقلال، مقصد و آینده این بازیکنان بعد با جدایی از این تیم و... از سال 1380 تاکنون با بیان سرمربی وقت تیم، در زیر می آید:

(البته این بررسی بر اساس سال ورود این بازیکنان به استقلال است و بازیکنانی مانند جانواریو و کرار که در دو مقطع به استقلال پیوسته اند، تنها در سال ورود مورد بررسی قرار گرفته اند.)

1380- مرحوم منصور پروحیدری

1-رافت قلی اف (جمهوری آذربایجان): قلی اِف که در سال 79 به این تیم آمده بود، بعد از دو سال حضور در استقلال به صنعت نفت آبادان پیوست و تا سال 83 در این تیم توپ زد. این هافبک آذربایجانی در صنعت نفت به فوتبال خود پایان داد. همچنین او 27 بازی ملی را هم برای تیم ملی آذربایجان انجام داد.

بازیکنان خارجی استقلال

1382- امیر قلعه نویی

2- رافائل گومز (برزیل): این مدافع برزیلی به دلیل عملکرد ضعیف خود در اواسط فصل از استقلال جدا شد. بعد از استقلال، او به تیم های برزیلی براگانتینو، اولاریا، اتلتیکو مینیرو پیوست اما هیچ گاه موفق به انجام بازی نشد. او سپس به عضویت تیم سانتاکلارا پرتغال در آمد اما در مدت دو سال در هیچ دیداری برای این تیم به میدان نرفت. پس از پرتغال، گومز به تیم کولورادو راپیدز آمریکا رفت و توانست شش بازی برای این تیم انجام دهد. در ادامه او به تیم های رده پایین برزیلی مانند، فیگوئرنسه، ناتیس، گویاس، ویلانوا، مادیرا، اتومباریا و بونسکسو پیوست و به فوتبال خود خاتمه داد.  

3- روجر فابریتسیو (برزیل): مهاجم برزیلی جزو بازیکنانی بود که نتوانست در حد و اندازه های بازیکن نیمکت نشین در لیگ ایران هم ظاهر شود. او بدون کارنامه خاصی به استقلال آمد و بعد از جدایی از این تیم هم هیچ اطلاعی از این بازیکن تاکنون ثبت نشده است.

1383- امیر قلعه نویی

4- جورج توپالوویچ ( صربستان): توپالوویچ در مدت دو فصلی که در درون دروازه استقلال حضور داشت در حد و اندازه یک دروازه بان معمولی ظاهر شد و عملکرد قابل قبول تری نسبت به سایر خارجی های استقلال داشت اما بازیکن شاخصی نبود. او بعد از جدایی از آبی پوشان، به تیم بوگارد صربستان ملحق شد و بعد از یک سال به ووستوک قزاقستان رفت و مجددا به بووگارد بازگشت و تا سال 2012 در این تیم بود. در کارنامه توپالوویچ بازی در تیم ملی کمتر از 21 سال صربستان دیده می شود.   

بازیکنان خارجی استقلال

 

5- آگوستین گیلائوری ( گرجستان): این هافبک – مدافع در سه فصل حضور در استقلال 44 بازی برای این تیم انجام داد و جزو بازیکنان معمولی استقلال بود و به تیم پیگاه گیلان اضافه شد. او بعد از انجام 24 بازی برای این تیم در سال 2008 به اسپارتاکی تسخینوالی و اُلیمپی روستاوی گرجستان رفت و در سال 2010 به فوتبال خود پایان داد. او در گذشته برای تیم ملی کمتر از 21 سال گرجستان هم بازی کرده بود.

بازیکنان خارجی استقلال

1385 – صمد مرفاوی

6- گیلسون داسیلوا (برزیل): این مهاجم که در اواخر فوتبال خود به ایران آمده بود، بعد از یک فصل حضور در ذوب آهن راهی استقلال شد و در مدت یک فصل برای استقلال 11 بازی و 3 گل را ثبت کرد. او بعد از جدایی از استقلال، به تیم های چونبوری تایلند، ویتوریا داکونکویستا و ایتابونا برزیل ملحق شد. از سال 2010 هم به هیچ تیم دیگری اضافه نشده است.

7- لئوناردو کوئیکه (کامرون): مهاجمی که در نیم فصل دوم به استقلال اضافه شده بود، در 8 بازی، برای استقلال گلی را به ثمر نرساند و به استیل آذین دسته یکی رفت. بعد از ایران او به تیم دونایسکا استرادا اسلوواکی رفت و در 16 بازی برای این تیم 11 گل زد. با این عملکرد خوب او سپس به صورت قرضی به اینتراخت فرانکفورت در سطح اول فوتبال آلمان رفت و بعد از یک نیم فصل ناموفق به تیم انرگی کوتبوس، دیگر تیم آلمانی ملحق شد. کوئیکه که بعد از حضور در ایران شکوفا شده بود، سپس به مدت سه فصل در اسپارتا پراگ لهستان بازی کرد و 31 گل به ثمر رساند. او از سال 2013 در ریزه اسپور ترکیه حضور دارد و کماکان برای این تیم بازی می کند. کوئیکه بعد از درخشش در اروپا، 20 بازی ملی و 3 گل زده را هم برای تیم ملی کامرون به ثمر رساند.

بازیکنان خارجی استقلال

1386 – مرحوم ناصر حجازی – فیروز کریمی

8- سان جان اورسویچ (صربستان): هافبک دفاعی صرب، بعد از انجام هشت بازی برای استقلال، به سرعت کیفیت پایین خود را نشان داد و بعد از هشت بازی از این تیم جدا شد. اورسویچ 192 سانتی متری که شباهت کمی به بازیکن حرفه ای فوتبال داشت، سپس به تیم "هام کام" نروژ رفت. بعد از دو فصل حضور در این تیم به ایلیپولی یونان رفت و 24 بازی برای این تیم انجام داد. او سپس به مدت یک فصل به مکابی نس تزیونا رژیم اشغالگر قدس و اسمدروو صربستان پیوست. او از سال 2013 به اسلاویا سارایوو بوسنی و هرزگوین رفته اما تنها دو بازی انجام داد و هم اکنون بازیکن آزاد و بدون تیم است. اورسوویچ به دلیل قد بلند و کیفیت پایین خود در باشگاه استقلال معروف شد. 

بازیکنان خارجی استقلال

1387- امیر قلعه نویی

9- فابیو جانواریو ( برزیل): بدون شک یکی از قابل ترین بازیکنان خارجی در فوتبال ایران بود که در پایان این فصل هم گل قهرمانی استقلال را در مشهد به ثمر رساند. جانواریو که فصل قبل از حضور در استقلال 35 بازی برای فولاد انجام و 8 گل زده بود، با یک کارنامه خوب به استقلال آمد. او در مدت دو فصل نخست حضورش در استقلال 54 بازی انجام داد و با رفتن قلعه نویی به سپاهان، او هم با پیشنهاد خوب این تیم به اصفهان رفت. جانواریو در سپاهان هم موفق بود و در 51 بازی، دو گل به ثمر رساند. این هافبک برزیلی برای بار دوم به استقلال بازگشت اما این بار بخت با او یار نبود و مصدومیت سخت در استقلال به فوتبال او پایان داد.

بازیکنان خارجی استقلال

1388- صمد مرفاوی

10- رینالدو کروزادو ( پرو): هافبکی که با یک سابقه خوب در لیگ کشورش به استقلال آمده بود، هیچ گاه مورد اعتماد استقلالی ها قرار نگرفت و همواره به عنوان بازیکن نیمکت نشین به بازی گرفته شد. رینالدو در بازگشت به پرو بسیار موفق بود و 28 بازی برای تیم خوان آئوریچ انجام داد و با همین نمایش به ایتالیا و کیوو منتقل شد. این هافبک در کیوو هم 25 بازی انجام داد و بعد از دو فصل به نیو ولز اَلد بویز آرژانتین ملحق شد و سپس به تیم های ناسیونال اروگوئه و یونیورسیداد پرو پیوست. او در فصل 2017 نیز به تیم آلیانزا لیما پرو پیوسته است و در انتظار شروع لیگ کشورش است. او از سال 2003 نیز در 27 بازی برای تیم ملی کشورش به میدان رفته است.

بازیکنان خارجی استقلال

1389- پرویز مظلومی

11- هوار ملا محمد (عراق): هافبک خوش تکنیک عراقی که بارها مقابل تیم ملی ایران قرار گرفته بود، بعد از حضور در پرسپولیس و جدایی از این تیم، در اواسط فصل به استقلال پیوست و عملکرد قابل قبولی هم تا پایان فصل هم داشت. او در پایان لیگ به ذوب آهن پیوست و سپس برای تیم های اربیل و القوا الجیا عراق بازی کرد. این بازیکن بازنشسته، 112 بازی ملی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

بازیکنان خارجی استقلال

 

12- فیلیپه آلوس داسیلوا (برزیل): هافبک دفاعی برزیلی بعد از دو فصل حضور در ملوان و انجام 60 بازی، به جای حسین کاظمی به این تیم پیوست. او در یک فصلی که در استقلال حضور داشت 21 بازی انجام داد اما در حد یک بازیکن معمولی ظاهر شد. او در پایان فصل از استقلال جدا شد و به ذوب آهن ملحق شد. او بعد از انجام 28 بازی برای این تیم اصفهانی، به ماکایی برزیل رفت و هفت بازی انجام داد. او از سال 2014 هم به رزنده دیگر تیم برزیل پیوست اما در این تیم موفق نبود و تقریبا از فوتبال کنار رفت.

بازیکنان خارجی استقلال

13- آندره لوییز (برزیل): مدافع راست برزیلی استقلال که به جای خسرو حیدری به این تیم پوسته بود، عملکرد بسیار متوسطی داشت و تنها در 15 بازی برای این تیم به میدان رفت. او بعد از جدایی از استقلال به مالوسلی برزیل رفت و بعد از یازده بازی، از این تیم جدا و به تیم آلاگوانو برزیل پیوست. او در سال های آینده هم در تیم اوپراریو فروواریو و سپس به مارسلیو دیاس هم ملحق شد. آندره در سال های آخر فوتبال خود بسیار کم فروغ بود و از فوتبال کنار رفت.

بازیکنان خارجی استقلال

 

14- اندرسون ریکاردو دوسانتوس (برزیل): مهاجم بلند قامت برزیلی استقلال از سایر برزیلی های این تیم هم ضعیف تر بود و بعد از هفت بازی از این تیم جدا شد. اندرسون بعد ار ترک استقلال، دو سال بدون تیم ماند. او در نهایت در سال 2012 به تیم بوتافوگو در سری C برزیل منتقل شد اما باز هم بعد از یک نیم فصل به تیم تیانجین سونگ جیانگ چین در شرق دور رفت. او باز هم در پایان فصل به ووتوپورانگوئنسه برزیل بازگشت و در این تیم هم ناموفق بود و از سال 2013 بدون تیم مانده است.

بازیکنان خارجی استقلال

1390- پرویز مظلومی

15- جی لوید ساموئل (ترینیداد و توباگو): به اعتقاد برخی ها ساموئل معروف ترین بازیکنی بوده که تا به حال به فوتبال ایران آمده است. مدافع و هافبک ترینیداد و توباگویی که پیش از پیوستن به استقلال، 169 بازی برای آستون ویلا و 71 بازی برای بولتون انجام داده بود، در مدت سه فصل حضور در استقلال 60 بار به میدان رفت و بسیار تاثیرگذار بود. او به همراه استقلال به مقام قهرمانی ایران هم رسید. ساموئل بعد از سه فصل، راهی پیکان شد و با انجام 27 بازی، از این تیم جدا شد. او بعد از پیکان در تیم دیگری به میدان نرفت و از فوتبال خداحافظی کرد.

بازیکنان خارجی استقلال

 

16- کرار جاسم محمد (عراق): هافبک عراقی بعد از یک دوره درخشان در تراکتورسازی، به تیم پر ستاره استقلال ملحق شد اما بعد از گذشت هشت هفته و به دلیل اختلاف و درگیری با مجتبی جباری استقلال را ترک و به صورت قرضی به شاهین بوشهر رفت. او سپس در عجمان امارات، نجف و الطلبه عراق هم بازی کرد و یک بار دیگر راه استقلال را در پیش گرفت.

این بازیکن که از نظر رفتاری به تندخود معروف شده، با وجود کیفیت فنی نسبتا خوب اما بسیار حاشیه ساز بود و در دوره دوم خود در استقلال هم چندین بار محروم شد امام توانست در 29 بازی برای این تیم به میدان برود. او سپس به نفت الوسط عراق منتقل شد و در لیگ شانزدهم برای بار دوم به تراکتورسازی بازگشت اما در این فصل هم حواشی مختلفی را به وجود آورد.

بازیکنان خارجی استقلال

 

17- ولید علی (کویت): هافبک چپ کویتی که با قرارداد بازیکنان قرضی به استقلال پیوسته بود در دو بازی یک گل برای استقلال به ثمر رساند اما در حرکتی غیرمنتظره تصمیم به جدایی از آبی پوشان گرفت. او بعد از ترک استقلال به تیم سابق خود یعنی الکویت بازگشت و این پایان کار او بود؛ در واقع همانقدر که حضور ولید علی در استقلال عجیب بود!

بازیکنان خارجی استقلال

 

18- الونگ الونگ (کامرون): هافبک دفاعی سابق پرسپولیس و سپاهان که در گذشته هم عملکرد قابل قبولی در ایران نداشت، در شرایط بحرانی استقلال و در نیم فصل دوم به این تیم پویست اما تنها 4 بازی برای این تیم انجام داد و در پایان فصل هم از استقلال جدا شد. او برای آخرین بار در سالهای 2012 تا 2014 برای تیم نفط میسان عراق به میدان رفت و دیگر موفق به بازی در هیچ تیم دیگری نشده است.الونگ 6 بار هم برای تیم ملی کامرون به میدان رفت.

بازیکنان خارجی استقلال

 

19- گوران یرکوویچ (فرانسه): مهاجم صربستانی الاصل فرانسوی در نقل و انتقالات نیم فصل به استقلال پیوست و در 15 بازی برای این تیم 6 گل زد اما در پایان فصل به تیم بوریرام تایلند ملحق شد. او در بوریرام در 11 بازی، 13 گل زد و به صورت قرضی به بانکوک گِلَس این کشور منتقل شد. سپس به مدت یک فصل بدون تیم ماند اما از فصل 2014 به تیم آرمی تایلند در لیگ دسته دو این کشور پیوست.

پس از یک فصل و زدن 8 گل، به تیم جاگودینا صربستان رفت و در 9 بازی ، موفق به گلزنی نشد و در نیم فصل از این تیم جدا شد. او سپس به اسکارا دانیلووگارد مونتنگرو رفت و در آنجا هم ناموفق بود و به نگری سمبیلان مالزی منتقل شد. در آنجا او در 15 بازی 7 بار گل زد. یرکوویچ در نیم فصل دوم لیگ شانزدهم به سیاه جامگان مشهد پیوست و تاکنون در هفت بازی، سه بار گلزنی کرده است.

بازیکنان خارجی استقلال

1391- امیر قلعه نویی

20- لیام ردی (استرالیا): دروازه بانی که برای حضور روی نیمکت و به عنوان جانشین رحمتی انتخاب شده بود، یک نیم فصل به صورت کامل نیمکت نشین بود و هیچ گاه برای استقلال بازی نکرد. او در نقل و انتقالات نیم فصل از استقلال جدا شد و به سیدنی یونایتد کشورش رفت و 19 بار برای این تیم بازی کرد. او سپس به مدت دو فصل در سنترال کوست مارینرس بود و 52 بار درون دروازه تیمش ایستاد. ردی در سال 2015 به وسترن سیدنی منتقل شد و تنها 6 بار درون دروازه قرار گرفت و از سال 2016 هم در تیم پرث گلوری کشورش بازی می کند و در آنجا هم به بازیکن ذخیره تبدیل شده است.

بازیکنان خارجی استقلال

 

21- رودریگو توزی (برزیل): هافبک خوش تکنیک برزیلی بعد از یک فصل موفق در تراکتورسازی، به استقلال آمد و در 9 بازی یک بار موفق به گلزنی شد. او به دلیل تاخیر استقلال در پرداخت مطالباتش این تیم را ترک کرد. توزی بعد از ترک استقلال، به تیم بروئنی مالزی رفت و در دو فصل 57 بار برای این تیم بازی کرد و 33 گل به ثمر رساند. او در سال 2015 به تیم پارانا کلوب کشورش پیوست ولی بسیار ناموفق بود. توزی در نیم فصل توسط تیم تمپینس راورس سنگاپور جذب شد و 17 بار گلزنی کرد.

توزی در ادامه به اندونزی و تیم پرسییا جاکارتا منتقل شد و در 28 بازی 4 گل زد. توزی در فصل 2017 هم به تیم لیمریک ایرلند پیوسته و در 7 بازی 4 گل زده است. توزی بعد از جدایی از استقلال همواره در لیگ های درجه پایین تر بازی کرده و عمده گل ها و بازی های او و به خاطر همین موضوع است.

بازیکنان خارجی استقلال

 

22- ویسنته آرزه (بولیوی): هافبک بازی سازی که بعد از رفتن خارجی های استقلال به این تیم ملحق شده بود، به هیچ وجه موفق نبود و در 7 بازی دو بار گلزنی کرد و در پایان فصل هم قراردادش به پایان رسید. او در سال 2014 برای تیم هوورلا یژهورود اوکراین رفت و تنها سه بار برای این تیم بازی کرد. آرزه برای آخرین بار به تیم بلوومینگ بولیوی پیوست اما در این تیم هم موفق نبود. آرزه جزو بازیکنانی بود که از استقلال به خاطر پرداخت نشدن مطالباتش شکایت کرد.

 

بازیکنان خارجی استقلال

1392- امیر قلعه نویی

23- آنتونیو دمورا کاروالیو (برزیل): هافبک هجومی و برزیلی استقلال تنها 8 بار برای این تیم بازی کرد و نتوانست در این تیم به موفقیت برسد. او سپس به پیراسیکاپا بزریل ملحق شد در 14 بازی برای این تیم به میدان رفت. تونی از سال 2015 در اتلتیکو مینیرو کشورش حضور دارد و توانسته در این تیم معروف 31 بار به میدان رود و 2 گل هم به ثمر برساند.

بازیکنان خارجی استقلال

 

24- گوران لاوره (صربستان): این بازیکن دریک نیم فصل برای استقلال تنها دو بازی انجام داد و بعد از جدایی از استقلال هم به تیم آلمانی SSV Ulm 1846 پیوست و در این تیم هم موفق نبود. او در حال حاضر بدون تیم است و در 35 سالگی قرار دارد.

بازیکنان خارجی استقلال

 

25- بوبکر کبه (بورکینافاسو): مهاجم سیه چرده بورکینافاسیویی در 11 بازی برای استقلال یک بار گلزنی کرد و با اتمام قرارداد به تیم الهلال سودان ملحق شد اما در این تیم هم ناموفق بود. کبه سپس به تیم الرید عربستان رفت و در هفت بازی یک بار گلزنی کرد. او در آخرین نقل و انتقال خود به تیم پروگروسو آنگولا منتقل شده است.

بازیکنان خارجی استقلال

1393- امیر قلعه نویی

26- رافائل داسیلوا (برزیل): این سنگربان در طول نیم فصل نخست جانشین محسن فروزان بود و هیچ گاه برای این تیم به میدان نرفت تا خاطره لیام ردی زنده شود. رافائل بعد از استقلال به کابو فرینسه و ماکایی برزیل پیوست اما باز هم ناکام بود.

بازیکنان خارجی استقلال

 

27- هرایر مگویان (ارمنستان): مدافع  ارمنی استقلال جزو بازیکنان با ثبات آبی ها بوده و در حال حاضر هم در این تیم بازی می کند. مگویان 61 بازی برای استقلال انجام داده و در پست های مختلفی به میدان رفته است. او تاکنون 40 بار هم برای تیم ملی ارمنستان بازی کرده است و باید او را جزو بازیکنان خارجی خوب بنامیم.

بازیکنان خارجی استقلال

1394- پرویز مظلومی

28- ریوالدو باربوسا (برزیل): این هافبک برزیلی همانند خیلی از بازیکنان خارجی به عنوان بازیساز جذب شد اما پولشویی رخ داده در پرونده ریوالدو موجب جدایی زودهنگام او شد و مشخص هم نشد او چطور استقلال را ترک کرد! ریوالدو در حال حاضر برای باشگاه رگاتاس برزیل بازی می کند. این بازیکن هم در استقلال موفق نبود.

بازیکنان خارجی استقلال

 

29- عادل شیحی (آلمان): هافبک مراکشی الاصل استقلال بعد از رفتن ریوالدو به این تیم پیوست و در چند بازی هم برای استقلال به میدان رفت اما تاثیرگذاری لازم را نداشت و بازیکن فوق العاده ای نبود. شیحی بعد از استقلال به تیم الاتحاد مراکش ملحق شد.

بازیکنان خارجی استقلال

1395- علیرضا منصوریان

30- رابسون جانواریو (برزیل): مدافع 23 ساله برزیلی که به صورت قرضی از باهیا به استقلال پیوسته بود، با وجود شروع متزلزل به خوبی توانست در ادامه فصل جای خود را در ترکیب استقلال باز کند و تاکنون عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشته است.

بازیکنان خارجی استقلال

 

31- لئوناردو پاددوانی (برزیل): دیگر برزیلی استقلال مدافع با تجربه و بلند قامت این تیم است که پیش از پیوستن به استقلال در فولاد خوزستان، نفت تهران و سپاهان امتحان خود را پس داده و در لیگ شانزدهم نیز زوج خوبی را در خط دفاعی و در کنار جانواریو به وجود آورده اند.

بازیکنان خارجی استقلال

دیدگاه تان را بنویسید