ستاره ایرانی فوتبال هلند در گفتگوی نوروزی با جی پلاس؛

علیرضا جهانبخش: تلخ ترین و شیرین ترین اتفاق سالم در یک روز بود!/ مجبوریم بخاطر بازی های تیم ملی آجیل نخوریم!/ امیدوارم امسال هیچ بیکاری در ایران نباشد

هافبک محجوب و خوش آتیه فوتبال ایران که چهار سالی است در فوتبال هلند توپ می زند، خودش را برای بازی های تیم ملی در نوروز 96 هم آماده می کند. جهانبخش که در سال 95 جزو بازیکنان تاثیرگذار ایران بود می گوید شاید بعد از نتایج خوب تیم ملی در نوروز و خوشحالی دل مردم، بتواند تا حدودی مراعات در خوردن آجیل را جبران کند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بدون شک عمده موفقیت تیم ملی فوتبال در سال های اخیر مربوط به نسل جوان این تیم است که در دوران افول فوتبال ایران و در غیبت بزرگان، ظهور کردند. علیرضا سردمدار جوانگرایی در تیم ملی فوتبال ایران بود چرا که او جزو آن دسته از بازیکنانی است که در سنین نوجوانی و جوانی گام در راه بزرگی گذاشت و برای یادگیری بهتر فوتبال، دوری از از خانواده را به جان خرید و راهی قاره سبز شد. جهانبخش جوان که از همان نخستین روزها تحسین همگان برانگیخته بود، روز به روز پیشرفت کرد تا در سن 20 سالگی جام جهانی را تجربه کند.

او حالا در سن 23 سالگی با تجربه تر از هر بازیکنی است و روز به روز به یک فوتبالیست کامل نزدیکتر شده و در هلند به یک بازیکن صاحب عنوان تبدیل شده است. علاوه بر هواداران تیم آلکمار، او امید خیلی از هواداران ایرانی هم است تا به صعود تیم ملی به جام جهانی 2018 کمک کند و در روسیه هم به همراه ایران شگفتی ساز شود.

** یک ابهام در دوران پرفراز و نشیب

علیرضا بعد از چهار سال زندگی در هلند، خصوصیات یک شهروند اروپایی را به خود گرفته است. او از همان روز نخستی که عازم هلند شد، به یادگیری دو زبان انگلیسی و هلندی علاقه نشان داد و به گفته دوستانش جزو فوتبالیست های اهل مطالعه است. او در مقاطعی از فصل جاری در بازی های آلکمار با فراز و نشیب ظاهر شد و همین موضوع موجب نگرانی دوست دارانش شده اما بعد از عمل موفقیت آمیز تومور مغزی مادرعلیرضا، مشخص شد که او به خاطر مسائل خانوادگی و مشکلات روحی تاحدودی در ارائه بازی های خود به مشکل خورده بود. بعد از عبور از این ماجرا جهانبخش به همان بازیکن همیشگی تبدیل شد و باز هم به درخشش در آلکمار ادامه داد.

او در تیم ملی هم در سال 95 نمایش خوبی داشت و توانست کمک زیادی به تیم کی روش کند و یکی از گل های تیم ملی را در دیدار با قطر هم به ثمر رساند. یکبار دیگر او برای کمک به تیم ملی در فروردین ماه آماده شده و به گفته خودش بعد از بازی با چین شاید بتواند از آجیل عید هم بخورد!

به بهانه نزدیکی به سال نو شمسی، علیرضا جهانبخش گفت وگوی جذابی را با خبرنگار ورزشی جی پلاس انجام داد و از هر دری هم سخن گفت.

جی پلاس: سال 95 با همه فراز و نشیب ها و اتفاقات تلخ و شیرینش بالاخره تمام شد. سالی که گذشت چه دستاوردهایی برای تو در زندگی شخصی و ورزشی به دنبال داشت؟

خدا را شکر. سال 95 خوب بود. البته برای من با فراز و نشیب و اتفاقات خوب و بد همراه بود. همیشه سعی می کنم اتفاقات خوب در ذهنم بماند و اتفاقات بد را به فراموش می کنم. کلا سال خوبی بود و خدا را شکر می کنم. ان شاء الله سال بعد بهتر هم باشد. سعی می کنم به دستاورد های بیشتری در زندگی شخصی و ورزشی دست یابم.

جی پلاس: یک سال دیگر در آلکمار بودی؛ سال 95 برای تو در تیمت چطور بود؟ تیمت چند روز پیش از به فینال جام حذفی صعود کرد.

شرایط خودم در باشگاه خوب بود. سال گذشته نخستین فصلم را در این تیم تجربه می کردم و نیاز داشتم جا بیافتم و به شرایط بهتر برسم. خدا را شکر هر چه زمان گذشت، شرایط من هم در این تیم بهتر شد. در اوایل سال 95 به اروپا لیگ صعود کردیم. رتبه چهارم را هم کسب کردیم. امسال هم چهارم، پنجم جدول هستیم. و از طرفی به فینال جام حذفی هم صعود کردیم. شرایط تیم در مجموع خوب بود. خودم هم یک دوره با مصدومیت مواجه شدم و در دوره ای هم به دلیل مسائل شخصی نتوانستم زیاد در خدمت تیم باشم. این ها را که کنار بگذاریم خدا را شکر راضی بودم و ادامه فصل هم می تواند مهم باشد و به امید خدا تا آخر فصل به این شرایط خوب ادامه می دهیم.

علیرضا جهانبخش

جی پلاس: امسال سال چهارمی بود که در هلند زندگی می کردی. فکر می کنم به زندگی در اروپا و خارج از ایران عادت کرده ای؟

صد در صد. از همان ابتدا هم که به هلند آمدم سعی کردم شرایط خوبی را برای خودم فراهم کنم تا با زندگی در هلند جا بیافتم. به زندگی در کشور هلند و اروپا عادت کنم. هر چند می دانستم زندگی در اینجا متفاوت است. اوایل زندگی سخت بود اما هر چه زمان گذشت شرایطم بهتر شد. تقریبا چهارمین سال زندگی در هلند را پشت سر می گذارم و خیلی راضی هستم و در هلند جا افتاده ام و خدا را شکر می کنم. ان شاء الله این روند را ادامه دهم. همانطور که گفتید فرهنگ و شرایط کشور هلند متفاوت از ایران است ولی من کل چهار سال را در هلند بودم بهتر توانستم خودم را با شرایط این کشور وفق دهم و به این مسیر خوب ادامه دهم.

جی پلاس: بعد از گذشت چهار سال، دوست و رفیق در هلند پیدا کرده اید که اوقات فراغت تان را با آن ها سپری کنید؟ رضا قوچان نژاد هم به عنوان یک ایرانی به هلند برگشته است. او را چقدر می بینید؟

در هلند دوستان ایرانی و هلندی متعددی دارم. هم تیمی هایم کنارم هستند. اکثر زمانم را با آن ها می گذرانم. هر وقت هم که با هیرینفین بازی داریم رضا را می بینم. فاصله محل اقامت من و رضا زیاد است و کمتر همدیگر را می بینیم. مخصوصا که فشار بازی های ما امسال زیاد بود. ما در لیگ هلند، جام حذفی و لیگ اروپا به صورت همزمان حضور داشتیم. بازی های تیم ملی را هم داشتیم. همه ی اینها باعث شده بود که کمتر رضا را ببینم اما در اردوهای تیم ملی و بازی هایی که چند بار در طول امسال برگزار شد او را دیدم. در کنار آن دوستان خوبی دارم و اکثر اوقات خالی ام را با آن ها سپری می کنم.

جی پلاس: فینال جام حذفی هلند را چطور می بینی؟ این فرصت را داری که به معتبرترین عنوان تیمی خود در فوتبال این کشور دست پیدا کنی.

البته در لیگ یک هلند با نایمخن قهرمان شدیم اما قهرمانی در سطح اول هلند می تواند یک نقطه عطف باشد و بتوانم شرایط خوبی داشته باشم. از طرفی هم کسب جام قهرمانی لیگ یا جام جذفی ارزش بالایی دارد. بازی سحتی با "ویتسه" داریم چون تیم های خوبی را برای رسیدن به این مرحله شکست داده است. ما هم سعی کردیم به این مرحله برسیم. فکر می کنم بازیِ نزدیکی باشد. یک ماه تا این مسابقه باقی مانده است. انشاء الله که بتوانیم قهرمان جام حذفی شویم و یک جام را برای خودم و تیمم به دست بیاورم.

جی پلاس: فکر کنم از آخرین عنوان قهرمانی آلکمار چند سالی می گذرد و هواداران هم در انتظار قهرمانی شما باشند؟

سال 2012 قهرمان جام حذفی شدند. سال 2010 هم قهرمان لیگ شدند. الان چهار، پنج سالی است از آخرین قهرمانی تیم می گذرد و هواداران دوست دارند قهرمان شویم.

جی پلاس: رابطه ات با هواداران چطور است؟ عملکردت نشان می دهد که باید جزو بازیکنان محبوب تیم باشی؟ از طرفی شخصیت آرامی هم داری.

یکی از فاکتورهای مهم برای خودم این است که رابطه خوبی با هواداران داشته باشم. خدا رو شکر این اتفاق امسال رخ داد چرا که سال دوم را تجربه می کردم و شناختم از هوداران بیشتر شد. امسال بازی های بیشتری را انجام دادم. خدا را شکر دیدگاه هواداران نسبت به من بسیار خوب است و روز به روز بهتر می شود و این شرایط با بردن جام حذفی بهتر هم می شود.

علیرضا جهانبخش

جی پلاس: پیش از پرداختن به بازی های آینده تیم ملی، درباره عملکرد این تیم در سال 95 و 2016 صحبت کن. تیم ملی تقریبا سال فوق العاده ای را سپری کرد؛ خودت هم در بازی با قطر یک گل زیبا را به ثمر رساندی...

بله، تیم ملی سال خوبی را پشت سر گذاشت؛ به خصوص که در دو سه سال اخیر نتایج، گویای شرایط این تیم است که چقدر شرایط خوبی داشتیم. کادر فنی و بازیکنان تلاش کردند تا به این موفقیت دست پیدا کنیم. قطعا نقطه اوج نتایج این زحمات، صعود به جام جهانی است که نصف مسیر را طی کردیم و فکر می کنم نصف سخت تر مانده است.

خدا را شکر از شرایط خودم در تیم ملی راضی هستم و در هر بازی که به میدان رفتم سعی کردم بیشترین توانم را بگذارم. بعضی مواقع خیلی خوب بودم و بعضی مواقع هم آنطور که باید و شاید ظاهر نشدم. قطعا فراز و نشیب در فوتبال وجود دارد؛ مخصوصا که الان تیم ملی جوانی داریم. بازیکنان حاضر در ترکیب تیم ملی فوق العاده جوان هستند. البته می توان گفت جوان های با تجربه ای هستند و در باشگاه های خوبی بازی می کنند و شرایط مساعدی دارند. چنین مسائلی یک تیم ملی با تجربه تر را برای سال های آینده می سازد. همیشه تجربه عامل مهمی بوده است. کم تجربگی بعضی مواقع می تواند مشکل ساز شود اما خدا را شکر تا به حال خوب بوده و تاکنون عملکرد خوبی در این مرحله داشتیم.

جی پلاس: همانطور که گفتی جوانان باتجربه ای داریم که خودت یکی از آن ها هستی. تو یکبار به جام جهانی رفته ای و این شانس را داری که از این تعداد به یک رکورد خوب دست پیدا کنی. به همین دلیل هم هواداران امید زیادی به تو دارند. در سال 95 هم رفته رفته به ثبات رسیدی و سمت راست زمین را از آن خودت کردی. چه نظری درباره همه اینها داری؟

همانطور که گفتم سعی می کنم در هر بازی بهترین عملکرد را به جای بگذارم. قطعا من و سایر بازیکنان تیم ملی حساسیتی که پشت پیراهن تیم ملی هست را می فهمند. همه ما برای یک پرچم می جنگیم. ما پیروز می شویم که دل مردم شاد شود. کادرفنی وبازیکنان این دغدغه را در بازی های دوستانه و رسمی داشتند. خود من هم در این مدت که کنار تیم ملی بودم تجربه های خوبی به دست آوردم. در جام جهانی و بعد از آن در تورنمنت هایی که بودم، تجربه های خوبی به دست آوردم. انشاء الله به تجربیاتم اضافه کنم، بیشتر یاد بگیرم، بیشتر کنار تیم ملی باشم و بتوانم برای تیم ملی مثمرثمر باشم.

جی پلاس: شما معتقدی نیمه سخت تر مسیر صعود به جام جهانی تیم ملی باقی مانده در حالی که برخی با توجه به نتایج خوب تیم ملی در دور رفت، از الان تیم ملی را در جام جهانی می بینند! 

اتفاقا این تفکر می تواند به تیم ملی آسیب بزند. اول اینکه تیم ملی باید بازی به بازی پیش برود و همین کار را هم می کند و دوم اینکه در این مرحله بازی داخل و خارج از خانه معنی ندارد. قطعا حضور هواداران و فشاری که می آورند می تواند تاثیر گذار باشد اما همه تیم ها می آیند بهترین عملکرد خود را داشته باشند. از طرفی هم تک تک بازی ها مهم است. چه بازیهای داخل و چه بازی های خارج از خانه اهمیت بالایی دارند.

جی پلاس: در حال حاضر برای بازی سخت با قطر در دوحه آماده می شوید؛ بازی با این تیم و چین را چطور می بینی؟ هر دو تیم نسبت به بازی رفت تغییراتی داشته اند.

همانطور که گفتم دور دوم کارمان بسیار سخت است؛ از این لحاظ که تیم ها چیزی برای از دست دادن ندارند. چین و قطر انتهای جدول هستند ولی هیچ وقت نمی توان این دید را داشت که چون آنها انتهای جدول هستند، ما می توانیم به پیروزی می رسیم. این دیدگاه اشتباه است. از طرفی بازی با قطر هم خارج از خانه برگزار می شود. بازی تیم ملی با تیم های حوزه خلیج فارس شرایط خاص خود را دارد. ما برای کسب بیشترین امتیاز پای به این مسابقه می گذاریم.

علیرضا جهانبخش

جی پلاس: به هلند برگردیم. از قراردادت با آلکمار چند سال باقی مانده است؟

امسال سال دوم را سپری می کنم و سه فصل دیگر از قراردادم باقی مانده است.

جی پلاس: به خروج از هلند فکر کرده ای یا در هلند هنوز جا برای پیشرفت داری؟

قطعا دوست دارم پیشرفت کنم و به مراحل بالاتر بروم. خیلی زود وعجولانه تصمیم نمی گیرم. هرزمان که شرایط لازم فراهم شود، به جایی می روم که به امید خدا پیشرفت بیشتری را به دنبال داشته باشد.

جی پلاس: فکر کنم بازی های تیم ملی در نوروز یک توفیق اجباری شد تا به تهران بیایی و خانواده را هم در سال نو ببینی؟!

صد در صد. خدا را شکر که بازی های ما با عید نوروز متقارن شد و می توانم خانواده و دوستانم را بیشتر ببینم. عید همیشه قشنگ است؛ خاطره های خوبی را در ایام نوروز داشته ام و چه خوب که می توانم ایام سال نو را در کنار مردم خوب کشورم، خانواده و دوستانم باشم. انشاء الله نتیجه خوبی هم در نوروز کسب کنیم و مردم هم خوشحال شوند.

جی پلاس: علیرضا جهانبخش اهل عیدی دادن و عیدی گرفتن است؟ فکر کنم الان دیگر باید به بچه های کودک خانواده عیدی بدی!

زمانی که کودک و کوچکتر از الان بودم! یکی از دغدغه های مهمانی رفتن گرفتن عیدی بود. من خودم خیلی به مهمانی رفتن و دید و بازدید علاقه مند نیستم و دوست دارم بیشتر در خانه استراحت کنم. آن موقع هم که کوچک بودم به خاطر عیدی به این مهمانی ها می رفتم! الان دو، سه سالی می شود که بیشتر عیدی می دهم تا بگیرم.

جی پلاس: پس خودت را برای دادن پول نو به بچه ها آماده کرده ای؟

بله، باید به تهران بیایم و سفارش اسکنانس بدهم و آن ها را پخش کنم.

جی پلاس: اهل آجیل خوردن هم هستی یا به خاطر فوتبال این موضوع را رعایت می کنی؟ اجتناب از آجیل عید، بسیار سخت است...

راستش را بخواهید جلوگیری از نخوردن آجیل سخت است اما به خاطر بازی های تیم ملی، قطعا باید مراعات کنیم. سال قبل هم فکر کنم عید به خاطر بازی های تیم ملی با عمان و هند در تهران بودیم ولی بعد از سپری شدن این دو بازی با خوبی و خوشی، می توان جبران کرد.

علیرضا جهانبخش

جی پلاس: بهترین لحظه ای که در سال 95 داشتی و شاید تا سال ها در ذهنت باقی بماند و از آن یاد کنی چیست؟

در سالی که گذشت، بدترین و بهترین لحظه را با فاصله بسیار کم تجربه کردم. جراحی مادرم تلخ ترین اتفاق بود. زمان سختی را سپری کردم و خیلی خوب اینکه این عمل به موفقیت بود و بعد از جراحی مادرم سالم و سرحال بود. خدا را شکر سلامتی اش را به صورت کامل به دست آورد. این در یک روز و همزمان بود. بهترین لحظه سال 95 برای من همین اتفاق بود.

جی پلاس:  قبل از این جراحی، تا حدودی برای آلکمار کم بازی می کردی و مشکلاتی را داشتی ولی کسی دلیل آن را نمی دانست. بعد از عمل موفقیت آمیز مادرتان، مجددا به دوران اوج برگشتی. این اتفاق نشان داد که مسائل روحی و روانی تا چه حد می تواند روی یک بازیکن تاثیر بگذارد.

صد در صد همینطور است. مخصوصا که این اتفاق برای مادرم رخ داده بود. من به شدت به خانواده ام نزدیک هستم و برای همین خیلی روی مسیر وشرایط من تاثیر گذاشته بود. دوست نداشتم این اتفاق بیافتد اما خواه و ناخواه روی هر فردی تاثیر می گذارد . خدا را شکر که بعد از سپری شدن این ماجرا همه چیز خوب شد.

جی پلاس: و آخرین صحبت تان در آغاز سال جدید...

برای همه مردم سال خوبی را آرزو می کنم. انشاء الله لب همه مردم خندان باشد. سفره شان همیشه پر باشد. به امید خدا در سال جدید هیچ خانواده ای بی سرپرست نباشد و هیچ بیکاری هم وجود نداشته باشد!

علیرضا جهانبخش

دیدگاه تان را بنویسید