جیب های شیراز از درآمد گردشگری نوروز خالیِ خالی!

بیش از 1300 نفر از نیروهای شهرداری شیراز در ایام نوروز به صورت مستقیم خدمت رسانی می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: در ایام نوروز علاوه بر 2180 نیروی پاکبان، 1800 نیروی فضای سبز، 800 نیروی آتش نشان و رانندگان تاکسی و اتوبوس بیش از 1300 نفر از نیروهای شهرداری نیز به طور مستقیم فعالیت دارند.
رمضان امین اظهار داشت: شیراز با توجه به آب و هوای مناسب و جاذبه های فرهنگی، مذهبی و گردشگری زیادی که در آن وجود دارد امسال نیز مانند سالهای قبل یکی از مقاصد اصلی گردشگران و مسافرین نوروزی است و به همین منظور نیز باید بسترسازی مناسبی برای تعطیلات نوروزی و حضور گردشگران انجام دهیم.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در اسفندماه افزایش پسماند است که در این ارتباط میزان زباله تولید شده در اسفند نسبت به ماه های قبل50 درصد افزایش می یابد.
معاون اجرایی شهرداری شیراز با اشاره به موفقیت سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در کسب رتبه نخست در میان 400 سازمان کشور در جشنواره سلامت امسال گفت: لکه گیری و ترمیم آسفالت خیابانها، ساماندهی پلهای هوایی، ایستگاه های تاکسی و اتوبوس و بسیاری از این موارد از جمله اقداماتی است که شهرداری باید در سال جدید انجام دهد. وی افزود: البته این موضوع را همواره باید مدنظر داشته باشیم که تمام اقداماتی که ما در این ایام انجام میدهیم برای خود شهروندان است و هیچ مسافر نوروزی نمی تواند آسفالت یا المانهای شهری و یا سایر موارد را با خود ببرد و هر کاری که ما انجام می دهیم برای شهروندان است چرا که آن ها هستند که بار این هزینه ها را به دوش می کشند.
امینی اظهار داشت: البته وجود گردشگر و زائر در شیراز در همه ابعاد باعث پویش شهر هم می شود و یک شهر، با رفت و آمد زنده است.
وی گفت: شهرداری ایام نوروز به عنوان معاونت اسکان ستاد تسهیلات نوروزی فعالیت دارد که امسال نیز سعی کردیم از تجارب گذشته استفاده کنیم؛ یکی از این موارد استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی است که در این رابطه اپلیکیشن هایی برای نصب بر روی گوشیهای تلفن همراه تهیه کرده ایم که تمام اطلاعات مورد نیاز مسافران در آن وجود دارد و در ورودی های شهر در اختیار مسافرین نوروزی قرار می گیرد.
امینی ادامه داد: برای اسکان بهتر مسافرین نوروزی امسال علاوه بر کمپ ثابت اسکان مسافران، 199 سالن ورزشی را نیز آماده کرده ایم و در صورت بارندگی نیز 42 حسینیه در نقاط مختلف شهر آمادهسازی شده است.
امینی گفت: همچنین از 232 بوستان موجود در شهر در 15 بوستان اجازه نصب چادر داده ایم و در کنار تمامی این محلها 490 واحد آموزشی نیز برای اسکان فرهنگیان و احیاناً سایر افراد آماده شده است.
معاون اجرایی شهردار شیراز در خصوص اجاره دادن خانههای مبله نیز گفت: در کنار مباحث امنیتی این منازل که نیروی انتظامی آنها را دنبال میکند ما مخالف اجاره دادن خانههای مبله در این ایام نیستیم بلکه با قانون شکنی و هرزآگهی و آشفتگی بصری که تبلیغات این خانه ها بر در و دیوار شهر ایجاد میکند مخالفیم البته این در حالی است که دیوار نوشتهها امسال به کمتر از 2 درصد رسیده و تا کنون آرایی نیز علیه این افراد صادر شده است.
وی اضافه کرد: تا هفته قبل60 مورد از منازل مبله در سایت ما ثبت شده اما نگاه ما بیشتر حول محور پر شدن هتل ها و میهمانپذیرهای سطح شهر است.
امینی با اشاره به نزدیک شدن به مراسم چهارشنبه پایان سال خواستار توجه بیشتر شهروندان به این موضوع و جلوگیری از حوادث احتمالی شد و افزود: امسال باید همه تبلیغ کنند تا از اقدامات خطرناکی مانند آن چه در اردبیل رخ داد و 7 نفر در آن جان باختند پیشگیری شود ضمن این که خرید این ترقه ها تنها ریختن پول به گاوصندوق سازندگان خارجی این کالاهاست. وی اضافه کرد: یکی از مواردی که در سال های گذشته باعث جان باختن تعدادی از هموطنان ما میشد این بود که برخی از مسافرین به دلیل سردی هوا درون چادر خود اقدام به روشن کردن کپسول های گاز خوراک پزی و یا بردن منقل های روشن به درون چادر میکردند که سال گذشته توانستیم تعداد زیادی را از مرگ حتمی نجات دهیم و امسال نیز از تعدادی از آتش نشانان داوطلب در این زمینه استفاده خواهیم کرد.
امینی با اشاره به فعالیت 26 هزار نفر آتش نشان داوطلب در شیراز گفت: ما نه به خاطر حادثه پلاسکو بلکه قبل از آن بیش از 200 خانه فرسوده را که در نقاط مختلف شیراز خطر ریزش آوار آن بر روی شهروندان وجود داشت، طبق قانون تخریب کردیم اما حادثه پلاسکو یک عبرت شد و ما یک ستاد راهبردی برای شناسایی این بافت ها تشکیل دادیم و در هر منطقه نیز یک کمیته برای شناسایی بافتهای فرسوده راه اندازی شده است.
وی افزود: شیراز و فارس مظلوم هستند؛ آن روز که 7 نفر از کارکنان شهرداری شیراز زیر زبالهها دفن شدند حتی مدیر ارشد استان هم به سایت دفن زباله شیراز نیامد و هیچ شبکه تلویزیونی هم به جایی که 430 هزار تن زباله روی کارکنان ما فرو ریخت، سری نزد.
امینی با اشاره به ضرورت تجهیز سازمان آتش نشانی به ابزار روز اظهار داشت: امسال ما بیش از 48 میلیارد تومان تجهیزات آتش نشانی خریداری کردیم و در سال جدید نیز 20 میلیارد تومان دیگر صرف خرید این تجهیزات میکنیم و 148 نفر نیروی جدید را نیز استخدام خواهیم کرد این در حالی است که برخی از ما خرده میگیرند که چرا نیروهای آتش نشان را به دوره های تکاوری می فرستیم؟ باید گفت، نیروهای آتش نشانی باید از آمادگی بدنی خوبی برخوردار باشند تا بتوانند به مردم کمک کنند و شرکت در این دورههای آموزشی نیز به همین دلیل است.
وی با اشاره به ممنوعیت حفاریهای سطح شهر از 15 اسفند تا 15 فروردین 96 اضافه کرد: یکی از نیازهای ما در ایام نوروز بحث محل پارک خودروی مسافرین است که در این زمینه در 119 نقطه شهر 22 هزار واحد پارک روباز و رو بسته تدارک دیده شده که البته این جدای از پارکینگ کمپ ها و پارک هاست.
امینی اضافه کرد: علاوه بر این با توجه به گسترش شبکه های مجازی در 33 نقطه شهر نیز کیوسکهای موقت ویژه فضاهای مجازی نصب می شود و طی این مدت یک ابر وای فای نیز در ورودیهای شهر ایجاد کردیم تا مسافرین نوروزی از خدمات مجازی ما استفاده کنند.
معاون اجرایی شهرداری شیراز گفت: یکی دیگر از اقدامات ما جمعآوری معتادان و متکدیان است که این روند از 15 اسفند شدت یافته و این افراد به مرکز نگهداری آسیب دیدگان اجتماعی شیراز که هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده و ظرفیت500 نفر را دارد انتقال مییابند.
وی به برگزاری تورهای گردشگری به عنوان یکی دیگر از فعالیت های نوروز امسال شهرداری شیراز اشاره کرد.
امینی از تلاش برای ارایه نیم بهای بلیط اماکن گردشگری شیراز به مسافرین نوروزی خبر داد و گفت: یکی از مواردی که باید به آن توجه شود آن است که درآمدهای مربوط به مراکز گردشگری شیراز باید به شهر بازگردد که ما شاهد بازگشت این پول ها به شهر نیستیم در حالی که این توقع وجود دارد که وقتی مردم شیراز این همه پول برای ساماندهی شهر پرداخت می کنند درآمدها هم به شهر بازگردد.
وی با اشاره به برخی برنامههای دیگر شهرداری در نوروز اضافه کرد: در برخورد با برخی ناهنجاریها در نوروز اگر بخواهیم با خشونت برخورد کنیم کارها درست نمیشود چرا که نوع برخورد ما بسیار تاثیرگذار است و اگر بخواهیم شهر خود را به خوبی معرفی کنیم این کار با زور و تندخویی نمی شود.
امینی گفت: یکی دیگر از اقدامات ما در این ایام تجهیز سرویسهای بهداشتی است که برخی از آن ها در نوروز 24 ساعته باز هستند و امسال نیز علاوه بر سرویس بهداشتی مدارس، 324 چشمه دستشویی در کمپ های نوروزی راهاندازی شده و در کنار آن در برخی کمپ ها و محل اسکان مسافران حمام هم راه اندازی کرده ایم.
معاون اجرایی شهردار شیراز با اشاره به برخورد با برخی اغذیه فروشی ها گفت: هر کسی به هر طریق بخواهد سلامت مردم شهر را به خطر بیاندازد مرتکب جرم شده است و در خصوص برخورد با این اغذیه فروشی ها نیز با همکاری پلیس و دستگاه قضایی اقدامات خوبی شده و 200 تا 300 خودرو در این زمینه توقیف شده و برای ساماندهی آنها پس از فراخوان ایجاد کیوسک های فروش اغذیه در 7 نقطه، این کیوسک ها راه اندازی شده است البته تا ما با این موارد برخورد کردیم ما را از نقاط مختلف تحت فشار قرار دادند!
امینی گفت: این گونه نمیشود که به خاطر برخی مصلحت اندیشیها برای چند نفر کل حقوق شهر نادیده گرفته شود اما ما به وظیفه خود در این رابطه عمل کرده و هم جمع آوری می کنیم و هم ساماندهی اما نظارت و کنترل شهر با 64 کیلومتر طول،20 هزار هکتار وسعت و 100 هزار هکتار محدوده، سخت است. معاون اجرایی شهردار شیراز گفت: زمانی برخی بازارهای روز را ایجاد کردند که دیدیم که این بازارها چه به سر شهر آوردند و در نتیجه ما از 3 هزار بازار روز تعداد آنها را به زیر 700 بازار رساندیم اما هر گاه شهرداری برای ساماندهی این بازارها وارد عمل می شود به صورت گازانبری به ما حمله می کنند که تعدادی بیکار 
می شوند. امینی گفت: همچنین در طول این مدت 4 ستاد استقبال در مبادی ورودی شهر شیراز مستقر خواهد شد و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مسافران نوروزی خواهند گذاشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید