آیین تجلیل از قهرمانان بازی های المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶

رئیس جمهور: عده ای به دنبال ناامید کردن مردم به هر بهانه ای هستند/ اگر برخی از حالت سنتی قرون پیش خارج نشوند، زنان به زور آنها را بیرون می کنند/ مردم بدون شادی و نشاط نمی توانند از مشکلات عبور کنند

رئیس جمهور در مراسم تجلیل از قهرمانان المپیک و پارالمپیک 2016 گفت: دیگر زمان دورانی که زن فقط آشپزی می کرد و بچه داری، سپری شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ دکتر حسن روحانی صبح امروز (شنبه) در آیین تجلیل از قهرمانان بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو و قهرمانان سال ۱۳۹۴ در سالن اجلاس سران اظهار کرد: ورزش وقتی به سطح جهانی می‌رود و مسابقات در سطح جهان تبدیل به یک موضوع ملی می‌شود. مسائلی که به فرد و مذهب و قومیت خاص ارتباط ندارد بلکه تمام اتباع ایرانی یکپارچه از نظر ملی تاثیر می‌گیرند و برای ما بسیار اهمیت دارد.

** ما یک ملت واحدیم و این باید برای همه مهم باشد

رئیس جمهوری ادامه داد: تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، انتخابات سراسری، هنر ایرانی، علم و دانش ایرانی و ایرانیان یک موضوع ملی است، از آن طرف هم برخی از مشکلات ما،‌ ملی است. مسایل نارسایی ها در زمینه محیط زیست، آب، اقتصادی و معیشت مردم ملی است.

روحانی تاکید کرد: ما یک ملت واحدیم و یک قانون اساسی ، یک کشور و یک رهبر عزیز و بزرگوار داریم و یک دولت و یک مجلس. همه تلاش ما باید غرور افتخار و عظمت این سرزمین و این ملت باشد. ایران و ایرانی دو واژه ای است که در همه مسایل ملی باید به آن توجه کنیم و برای همه مهم باشد.

** هیچ چیز برای یک ملت مهمتر و بالاتر از "امید" نیست

وی افزود: یکی از آثار مهم ورزش ایجاد نشاط، امید و شادابی است. ورزشکار یعنی انسان شاداب و امیدوار و کسی که به جسم و جانش شادابی می‌بخشد و اجتماع و کشور خود را در شادابی نگه می‌دارد. من فکر می کنم هیچ چیز مهم تر و بالاتر از امید برای یک ملت نیست. ما به سبد امید نیاز داریم و یکی از این سبدها اقتصاد است و مردم باید نسبت به اقتصاد و آینده زندگیشان امید داشته باشند.

روحانی خاطرنشان کرد:  این امید است که ما را وارد می کند دنبال کار، فعالیت و تلاشمان برویم. اگر ما به آینده خودمان امیدوار نباشیم و احساس نکنیم گشایش پیش روی ماست؛ آنجا حرکت، تلاش و تعالی متوقف خواهد شد. چطور امکان پذیر است ملتی به آینده خودش امید نداشته باشد اما بتواند به تلاش و کوشش خودش ادامه دهد؟

** مردم بدون شادی و نشاط نمی توانند از مشکلات عبور کنند

رئیس جمهوری با بیان اینکه یک ملت نیاز به امید برای پیشرفت و حرکت دارد، افزود: وقتی هنر شما در سطح منطقه و جهانی درخشش می کند این جز سبد امید است. وقتی دیپلماسی ما در سطح جهان حرکت درست دارد و موفقیت ها را می آفریند، توطئه را می شکند، تحریم ها را از بین می برد، به حقوق ملت تصریح دارد و روابط ما را با جهان در مسیر فعال قرار می دهد، همه جز سبد امید ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی فیلم شما می‌تواند در سطح جهان بدرخشد این امیدآفرین است، افزود: بخش دیگر سبد امید سلامت و ورزش است، ما انسانیم و نیاز به شادی، لبخند و خوشحالی داریم. فکر نکنیم مردم بدون نشاط، شادی، خوشحالی و چهره باز می‌توانند از مشکلات زندگی عبور کنند. گاهی نشاط باعث می شود ساعت ها غم و غصه افراد فراموش شود؛ این کار، آرامش می آفریند.

رییس جمهوری با بیان اینکه ورزش، آرامش و نشاط آفرین است، گفت: خود ورزش آثار فراوانی دارد و دیدن مسابقات هم لذت خاص خود را دارد. وقتی خودمان ورزش می کنیم عمدتا جسمی و مقداری روحی است و وقتی قهرمانان را نگاه می کنیم، عمدتا روحی است که البته روی سلامت جسم هم تاثیر گذار است.

** عده ای به دنبال ناامید کردن مردم به هر بهانه ای هستند

وی با بیان اینکه عده ای هستند که می خواهند همواره مردم را به هر بهانه ای نسبت به آینده ناامید کنند، خاطرنشان کرد: ایجاد ناامیدی ضربه به حرکت ملی و مایوس کردن جامعه از حرکت است. چرا برخی نصفه خالی لیوان آب را می بینند و نصفه پر را هیچ موقع متذکر نمی شوند. باید مقایسه کنیم ورزشمان را نسبت به دیروز که در حال پیشرفت است یا پسرفت. اگر ورزش همگانی نسبت به چهار سال گذشته در مسیر پیشرفت حرکت کرده و باشگاه های ورزشی پرشورتر است و رقبت جوانان بیشتر و زنگ ورزش در دبستان ودبیرستان با اهمیت بیشتر تلقی می شود، به معنای آن است که مسیر ما درست و صحیح بوده و باید به آینده امیدوار باشیم.

روحانی تصریح کرد: ورزش از دید ملی، سلامت، امید و مسائل اجتماعی برای جامعه اهمیت دارد و خوشبختانه مسابقات جهانی المپیک و پارالمپیک در مسابقات منطقه ای در گذشته بیشتر مردانه بود و قهرمانان مردان بودند؛ ولی امروز نیمی از صحنه ورزش و رقابت را جامعه بانوان و زنان شکل داده است.

** دورانی که زن فقط آشپزی و بچه داری می کرد، سپری شد

وی با ابراز خرسندی نسبت به فعالیت های اجتماعی زنان در جامعه ایران، در این گفت: خوشحالیم که زنان پا به پای مردان در راهپیمایی ها، عزاداری ها، انتخابات، باشگاه ها و مسابقات، مدیریت جامعه و مناصب مدیریتی حضور پیدا کردند. آن دورانی که زن فقط آشپزی و بچه داری می کرد سپری شده است. البته این مسائل هم سر جای خود با اهمیت است، اما نمی توان وظایف زنان را تنها به درون خانه منحصر کرد.

** اگر برخی از حالت سنتی قرون پیش خارج نشوند، زنان ما آنها را بیرون می کنند

رئیس جمهور تاکید کرد: آیا خداوند همه عالم را برای مردها و تنها یک آشپزخانه سه در چهار را برای زن ها آفریده است؟ معلوم است که این حرف غلط است. اسلام دینی است که مرد و زن را دارای ارزش مساوی در کنار هم قرار می دهد. مگر فاطمه اطهر (س)،  زینب کبری (س)، مریم، ساره، هاجر، آسیه و آن همه زنان پر افتخار در طول تاریخ زنانی نبودند که درخشیدند و بار بزرگ مسئولیت را بر دوش گرفتند. عده‌ای هستند که باید در برخی از مسائل مقداری از حالت سنتی قرون پیش خارج شوند و اگر خارج نشوند، زن‌های ما آنها را به زور خارج می‌کنند. ما خوشحالیم که در صحنه ورزش، زنانمان افتخار مضاعف می آفرینند.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به موفقیت های بانوان در عرصه های ورزشی یادآور شد: دیدید که بانوان پرافتخار ما در همین ماه های گذشته از کیمیا و زهرا گرفته تا ساره چه نشاطی را در جامعه به وجود آوردند. این بسیار مهم است که زنان ما در باشگاه های ورزشی و مسابقات خود در سطح جهانی با عظمت ایرانی به تکنیک های ورزشی آشنا هستند و تلاش ماه ها و سال‌های خود را در سطح جهانی به نمایش می‌گذارند و به همراه آن عفاف و حجاب و فرهنگ ایرانی و اسلامی را در برابر دید جهانی قرار می دهند که این یک افتخار مضاعف برای ما است.

** شما دولت آمریکا را در کرمانشاه شرمنده کردید

رئیس جمهوری با بیان اینکه ورزش در کشور برای ما غرور و وحدت ملی می آفریند، افزود: امسال که سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است، اقتصاد ما هم به ورزش ارتباط دارد و بخشی از ورزش ما اقتصاد ورزشی است. ابزار و وسایل باشگاه ها و توریسم ورزشی در سبد اقتصاد ورزشی قرار دارند و بالاتر از آن ورزش با ایران هراسی می جنگد و گفت و گو و تعامل با جهان را می آفریند.

وی با یادآوری برگزاری مسابقات جهانی کشتی آزاد که در کرمانشاه برگزار شد، گفت: در کرمانشاه چه کردید، دولت آمریکا را شرمنده کردید. به کشتی گیران ویزا داد و مردم بزرگوار کرمانشاه میهمان نوازی کردند، دنیا هم این عظمت ایران را قضاوت کرد.

رییس دولت یازدهم افزود: ما در کنار ورزش، تعامل سازنده با جهان و در کنار آن نشاط برای اقتصاد داریم. جاذبه گردشگری به وجود می آوریم پس ورزش هم امنیت، وحدت، نشاط، سلامت، غرور و فرهنگ ملی و اسلامی و هم اقتصاد است. ورزش می تواند ما را در مسیر توسعه پایدار قرار دهد.

** شب و عاشورا و مسابقه فوتبال برای برخی نشدنی بود اما شد!

وی ادامه داد: وقتی برخی فکر می کردند اگر جوان خود را به مسجد یا باشگاه تشویق کنند، در دو نقطه متضاد هستند که کاملا اشتباه است. مگر شما نبودید که در ورزشگاه ها ثابت کردید فرهنگ و ایمان آنجا است.

روحانی یادآور شد: مگر در قهرمانی های بزرگ نام امیرالمومنین(ع) و قمربنی هاشم را به زبان جاری نکردید. مگر در پیشگاه خداوند دست به دعا برنداشتید و سجده شکر نکردید؛ فرهنگ دینی و اسلامی را با ورزش درمیدان مسابقات جهانی توام ساختید. برخی ها چقدر غصه خوردند و گفتند شب عاشورا و مسابقه فوتبال! آن هم تهران! مردم عاشق اهل بیت(ع) و اباعبدالله(ع)، چه می شود و چه خواهد شد. غصه ها خوردند و مرثیه ها سرودند.

وی افزود: اما شما چه کردید؟ در همان ورزشگاه با تجلیل از اباعبدالله(ع) و خاندان رسالت ثابت کردید ورزشکاران و جوانان ما عاشقان به ورزش و فوتبال همان عاشقان به تاسوعا و عاشورا هستند و حسین در عمق جانشان و همه رگ های بدنشان همانند خون عشق جریان دارد.

** زیر چتر ورزش تمام خرده فرهنگ ها پوشش می گیرد

رئیس جمهوری تصریح کرد: بنابراین ورزش ما امید، نشاط، فرهنگ و امنیت ملی است و وحدت و انسجام ملی ما در کنار ورزش بیشتر حاصل می شود چرا که وقتی قرمز و آبی با هم بازی می کنند دیگر بحث کرد، بلوچ، آذری، لر و عرب مطرح نیست. در ورزش وحدت ملی بوجود می آید و خرده فرهنگ ها احساس می کنند زیر چتر فرهنگ ایرانی حضور دارند.

دیدگاه تان را بنویسید