وزیر دادگستری: ضریب نفوذ اینترنت در کشور 57 درصد است/عناوین مجرمانه در فضای سایبری را کاهش دهیم

وزیر دادگستری گفت: باید عناوین مجرمانه را کاهش داده و محدود کرده و زبان الزام را به زبان محبت تبدیل کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس، مصطفی پورمحمدی در اولین همایش ملی رویارویی با جرایم سایبری، با اشاره به اینکه دنیای سایبری دنیای بزرگی است و این دنیا روز به روز در حال بزرگ شدن است، ابراز داشت: اینکه پلیس فتا به این نیاز توجه کرده و زمینه برگزاری این همایش را فراهم آورده جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: همان طور که این فضا مدام در حال به روز رسانی است، قوانینی هم که در این زمینه تدوین می شود باید مدام به روز شود و اگر برای وضع قوانین جدید در صورت نیاز به هیات دولت، مجلس و شورای نگهبان ارائه شود تا فضای سایبری هم مانند فضای واقعی از امنیت کافی و ویژه برخوردار شود.

وزیر دادگستری گفت: در حال حاضر آمارها حاکی از وجود 3.7 میلیارد کاربر اینترنتی خبر می دهد که ضریب نفوذ در کشور ما 57 درصد است و این نشان دهنده آن است که در منطقه از بقیه کشورها جلوتر هستیم.

پورمحمدی افزود: اگر بخواهیم از منظر جرم شناسی به این فضا توجه کنیم باید در نظر داشته باشیم که در دنیای آینده پیشرفت جرم از رشد جمعیت بیشتر خواهد بود پس باید در این فضا اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار دهیم. 

وی با بیان این مطلب که دنیای آینده اتکای بیشتری به فضای سایبری خواهد داشت، گفت: وقتی با چالش های این فضا روبرو می شویم باید به گستردگی مسیر توجه داشته باشیم چرا که خود انسان دنیایی ناشناخته است و در فضای بی انتهایی در حال جلو رفتن است و همین مسئله، موضوع را پیچیده تر می کند.

پور محمدی افزود: اگر خواستار پیشرفت کشور باشیم باید با قدرت در فضای سایبری حضور داشته باشیم و برای وقوع سلامت در این فضا باید حقوقدانان به عنوان مکملی برای این مرزهای قانونی فعالیت کنند و کنترل ها و کاربندی های مجازی به کاربندی های واقعی تبدیل شود و باید برای اصلاح جامعه جرم انگاری کنیم.

وی گفت: همان طور که فضای مجازی در حال رشد است مجرمان و جرم ها نیز در حال بیشتر شدن هستند و این نشان دهنده آن است که یک جای کار لنگ می زند و می توان با قوانین به روز جلوی افزایش تعداد آمار زندانیان و پرونده های قضایی را گرفت.

پورمحمدی با تاکید بر این که باید عناوین مجرمانه را در فضای سایبری کاهش داد، افزود: نباید اقدامات صورت گرفته برای محدود سازی حوزه فناوری و اقدامات متخصصان باشد بلکه باید به گونه ای عمل کرد که استفاده از فناوری در خدمت استفاده بهینه و برتر باشد مانند اقدامی که پلیس راهور به جای استفاده از نیروی انسانی از فناوری بهره برده و با نصب دوربین های کنترل جرایم درصد خطا را کاهش داده است.

وزیر دادگستری گفت: کشور ما کشور جوانی است و نوجوانان و جوانان به این فضا علاقه مندند و باید به جای زبان الزام از زبان محبت استفاده کنیم و با استفاده از تبیین مرزهای مجرمانه، خانواده ها و آموزش و پرورش را در این فضا دخیل کرده و با کمترین صدمه، بیشترین استفاده را ببریم.

 

دیدگاه تان را بنویسید