گزارش جی پلاس از تخلف آشکار ورزشکاران محروم شده + اسامی و لیست مواد ممنوعه

دوپینگ ناشی از نا آگاهی یا سوءمدیریت؟!

مدتی است که شاهد دوپینگ ورزشکارانی هستیم که مدعی می‌شوند از روی نا آگاهی مواد ممنوعه را استفاده کرده و حتی به محرومیت خود نیز معترض می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ مدتی است شاهد محرومیت ورزشکاران دوپینگی هستیم که بعد از مشخص شدن این موضوع ادعا می کنند از نوع ماده مصرفی که سبب دوپینگ آنها شده، اطلاعی نداشتند و حتی برخی اوقات از ناآگاهی مربیان و پزشکان تیم نیز سخن به میان می آید.

این‌ها در حالی است که با یک جست‌وجوی آسان شایع‎ترین مواد نیروزا برای ورزشکاران، که از سوی سازمان کل ستاد مبارزه با دوپینگ (نادو) عنوان شده است در دسترس ورزشکاران، مربیان و پزشکان قرار می‌گیرد.

** داروهای ممنوعه ورزشکاران

23 داروی دوپینگی شامل: ناندرولون، تستوسترون، متاندیون، هورمون رشد، انسولین، سوما LH، HCG، کلنبوترول، فوروسماید، آمفتامین، مت آمفتامین (شیشه)، دی اکسید مت آمفتامین، کوکائین، مواد مخدر سنتی (حشیش و ترکیبات تریاکی)، دگزامتازون، بتامتازون، پردنیزولون، هیدروکورتیزون، تریامسینولون، الکل، ایندرال و آتنولول شایع ترین مواد نیروزایی هستند که استفاده از آنها در میان ورزشکاران ایران رایج شده است.

** ندانستن یا...؟!

به گزارش جی پلاس؛ در شهریورماه دونده سرعت کشورمان حسین ابارقی که سهمیه حضور در رقابت های المپیک ریو را نیز کسب کرده بود، بعد از مثبت شدن تست دوپینگ اش ادعا کرد که اصلا آگاهی لازم را نداشته و حتی مربی‌اش هم که در اردوها در کنار او بوده، نمی دانسته ماده مورد استفاده‌ (آنوبولیک) جزو موارد دوپینگ است! او حتی به کمیته‌ ضد دوپینگ هم اعلام کرد که اشتباه رخ داده اما در نهایت به مدت دو سال محروم شد.

البته در آبان ماه نیز این اتفاق در تکواندو تکرار شد و تکواندوکار ملی ایران عمیدی هم به دلیل استفاده از بتاماتازون محروم شد، اما او نیز مدعی شد که نمیدانسته ماده بتاماتازون جزو مواد ممنوعه است. حتی سرمربی او نیز بعد از این موضوع، اظهار کرد که او ماده نیروزا استفاده نکرده است. فدراسیون جهانی هم به دلیل عدم اطلاع رسانی این تکواندوکار نسبت به استفاده از این آمپول، دوپینگ او را اعلام و در نهایت این ملی‌پوش تکواندو به مدت چهار سال از میادین ورزشی محروم شد.

دوپینگ

اوایل دی ماه نیز فرنگی کار ملی‌پوش ایران بشیر باباجان زاده که حتی در رقابت های المپیک ریو نیز حضور داشت به دلیل استفاده از ماده نیروزا (تستسترون) به مدت چهارسال محروم شد. البته این‌بار رئیس کمیته‌ پزشکی فدراسیون کشتی مدعی شد او با قصد و نیت چنین کاری انجام نداده و ممکن است یکی از پودرهای خوراکی مورد استفاده او باعث محرومیتش شده  باشد.

** عذر بدتر از گناه!

در اتفاقی جالب تر یک فوتسالیست ملی هم بعد از مثبت شدن تست دوپینگش در دفاع از خود ادعا کرد که به دلیل مصرف قلیان نمونه دوپینگش مثبت شده است! موضوعی که هنوز هم پرونده آن باز بوده و گفته می‌شود ماده‌ای که این ملی‌پوش توسط قلیان مصرف کرده، مخدر بوده و حتی به جز محرومیت ورزشی، محکومیت کیفری هم انتظارش را می‌کشد.

** نوروزی: دوپینگ ها ناشی از ندانستن نیست!

غلامرضا نوروزی، رییس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ دلیل این دوپینگ ها را ناشی از ناآگاهی ورزشکاران ندانست و گفت: ما اطلاع رسانی خوبی داریم. لیست تمامی مواد ممنوعه هم در سایت قرار دارد. جدای از این موارد ما برای قهرمانان، ملی پوشان و کادر تیم های ملی، هم به صورت گروهی و هم حتی به صورت تک به تک کلاس هایی را برگزار می کنیم. بنابراین این دوپینگ ها ناشی از ندانستن نیست. ورزشکاران بعد از این اتفاقات بالاخره برای دفاع از خود گاهی از این دلایل استفاده می کنند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی

او در ادامه درمورد دوپینگ از طریق قلیان، آمپول ها و مواد پروتئینی اظهار کرد: هر انسانی برای استفاده از برخی مواد ناشناس از دیگران پرسش می کند. ورزشکاران که برای خوردن آب هم باید با مربی یا پزشک خود مشورت کنند، چه برسد به برخی داروهای ناشناس. در مورد مواد پروتئینی نیز باید ورزشکار قبل از استفاده از این مواد آن ها را مورد آزمایش قرار دهد تا از سلامت آن مطمئن شود. هرچند که قلیان سبب بیماری های ریوی و قلبی خواهد شد، ولی خود قلیان و ماده نیکوتین عامل دوپینگ نمی شود. اما ورزشکاران باید بدانند که ممکن است در قلیان مواد ممنوعه استفاده شود که سبب دوپینگ آن‌ها شود.

** سهل انگاری، ناآگاهی یا سوءمدیریت؟

به گزارش جی پلاس؛ با این وجود کم نیستند از این دست ورزشکاران ملی که به دلیل یک سهل انگاری دچار محرومیت‌های کوتاه مدت یا بلند مدت شده اند. حال سوال این جا است که چرا ورزشکاران ملی کشور که خود را برای حضور در میادین  بین‌المللی آماده می کنند و همیشه در اردوهای تیم ملی و زیر نظر مربیان و پزشکان ملی به سر می‌برند باید دچار این اتفاقات شوند؟ نا آگاهی مربیان و پزشکان از مواد مختلف نیروزا عامل این اتفاقات است یا سهل انگاری ورزشکاران این مشکلات را رقم می‌زند؟  شاید هم استفاده از مکمل های پروتئینی غیر قانونی عامل این رخداد بوده؟ یا اینکه سوءمدیریت و عدم نظارت صحیح بر عملکرد مربیان و ورزشکاران عامل این رخدادها باشد؟!

در نهایت عامل این اتفاقات هرچه که باشد پیامدهای خوبی برای ملی پوشان و برای ورزش کشور ندارد، دوپینگ ورزشکاران در میادین بین المللی علاوه بر محرومیت خود ورزشکار، ممکن است سبب محرومیت یک کشور در یک رشته ورزشی شود. بنابراین باید مسئولان و مدیران ورزشی کشور برای رفع این نا آگاهی ها یا سهل انگاری ها فکر اساسی تری کنند.

دیدگاه تان را بنویسید