تلویزیون‌های QLED سامسونگ و OLED ال‌جی / کدامیک بهتر است؟

بهترین تلویزیون ها را کره ای ها تولید می کنند اما حصولات QLED سامسونگ بهتر است یا OLED ال‌جی؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، تلویزیون‌های QLED از کمپانی سامسونگ که قرار است بزودی عرضه شوند، یکی از رقبای اصلی تلویزیون‌های QLED ال‌جی در زمینه کیفیت تصویر به  حساب می‌آیند. علی‌رغم اینکه این دو تلویزیون در نامگذاری مشترکاتی با هم دارند، اما تفاوت در بین آنها نیز بسیار است.

وقتی در مورد تکنولوژی مورد استفاده در تلویزیون‌ها صحبت می‌کنیم، دو پیشوند "O" و "Q" می‌توانند باعث ایجاد تفاوت‌های بسیاری شوند.

کمپانی سامسونگ در حال حاضر بزرگترین فروشنده تلویزیون‌های بالا رده در دنیاست و این کمپانی قرار است بزودی از جدیدترین مدل تلویزیون‌های خود، موسوم به QLED رونمایی کند. بعد از سامسونگ، کمپانی همسایه‌اش یعنی ال‌جی در رده دومین فروشنده تلویزیون در جهان قرار دارد. ال‌جی هنوز به فروش تلویزیون‌های " OLED" مشغول است. (هرچند که کمپانی‌های دیگری نظیر فیلیپس، پاناسونیک و سونی نیز تلویزیون‌های OLED می‌فروشند، اما تمامی پنل‌های این تلویزیون‌‌ها توسط ال‌جی تولید می‌شود.) البته فروش تلویزیون‌های OLED توسط ال‌جی را نباید یک نکته منفی در کارنامه این کمپانی به حساب آورد. زیرا همانطور که پیش از این برایتان نوشتیم، تلویزیون‌های اولد در حال حاضر بهترین تلویزیون‌های موجود در بازار از لحاظ کیفیت تصویر و کارایی محسوب می‌شوند.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا سامسونگ قصد دارد با ترفندهای نام‌گذاری، از شهرت تلویزیون‌های OLED به نفع خود استفاده کند  یا خیر؟ نماینده کمپانی سامسونگ اینگونه پاسخ می‌دهد:

QLED مخفف تلویزیون‌های کوانتوم دات LED است. انواع مختلفی از صفحات نمایش مبتنی بر کوانتوم دات در زمان حال وجود دارد و در آینده نیز همین‌گونه خواهد بود. برخی از معماری‌های جدید در آینده رونمایی خواهند شد. همانطور که تلویزیون‌های OLED معماری‌های مختلفی را در خود جای داده‌اند، تلویزیون‌های QLED نیز مشمول تمام معماری‌های جدید خواهند بود.

تلویزیون‌های OLED می‌توانند از پنل‌های پشتی فعال یا منفعل استفاده کنند و لایه‌هایی را ارسال کنند که شامل ساطع‌کننده‌های سفید به همراه فیلترهای RGB یا RGBW می‌شود، یا RGB‌های مستقیم توانایی ارسال متریال‌ها، بدون نورهای فیلتر، را دارند. و تمامی این موارد تحت نام "OLED" طبقه‌بندی می‌شوند.

با این حال، حقیقت این است که " QLED" بسیار شبیه به " OLED" است و همچنین بسیاری از خریداران تلویزیون‌ها، تلویزیون‌های کوانتوم دات را از روی پنل‌های پشتی منفعل نمی‌شناسند. و این اولین بار هم نیست که علم بازاریابی به کمک صنعت تلویزیون آمده است. دقیقا یکسال پیش، نویسنده وبسایت CNET، کمپانی ال‌جی را به خاطر استفاده از نام " Super UHD" برای تلویزیون‌های خود، به تقلید از سامسونگ متهم کرد.

QLED یک تلویزیون LCD به همراه کوانتوم دات است

اگر از مسائل بازاریابی فاکتور بگیریم، در اینجا با دو تکنولوژی کاملا متفاوت مواجه هستیم.

  • OLED: دیود ارگانیک ساطع نور
  • QLED: تلویزیون LED کوانتوم دات (این تعریف بر اساس گفته‌های سامسونگ بیان شده است)
  • تکنولوژی OLED اساسا با LCD تفاوت دارد. برخی از تعاریف دیگر عبارتند از:
  • QLED از LED و LCD مشتق یافته است و فقط کوانتوم دات به پنل LCD اضافه شده است.
  • تلویزیون‌های OLED ساطع‌کننده هستند. به این معنی که پیکسل‌ها نور مخصوص به خودشان را ساطع می‌کنند.
  • QLED همانند LCD و در شکل فعلی آن، انتقالی‌ست و به نور پس زمینه LED متکی است.

به عبارت دیگر، هرچقدر که سامسونگ تلاش می‌کند تا دسته‌ای از تلویزیون‌ها را ایجاد کند که بر کوانتوم دات مبتنی هستند، اما نمونه 2017 از تلویزیون‌های QLED، به نمونه‌های قدیمی LCD نزدیک‌تر هستند تا انواع OLED. و همین مورد نیز باعث ایجاد یک دسته‎بندی جدید از تلویزیون‌ها در ذهن می‌شود. همانند همان اتفاقی که برای تلویزیون‌های پلاسما رخ داد.

کوانتوم دات‌ها، مولکول‌هایی میکروسکوپی هستند که با تابش نور منتشر می‌شوند و نورهای متفاوتی نیز دارند. در تلویزیون‌های QLED سامسونگ، کوانتوم‌دات‌ها در یک غشا تعبیه شده‌اند و نوری که به آنها تابیده می‌شود، از یک منبع LED متساعد می‌گردد. سپس نور از چند لایه در درون تلویزیون، مانند کریستال مایع (LCD)، عبور می‌کند تا تصویر نهایی ایجاد شود. نوری که منبع LED ایجاد می‌کند، از طریق لایه به صفحه نمایشگر منتقل می‌شود و  به همین دلیل هم هست که آن را "انتقالی" می‌نامیم.

سامسونگ در طی دو سال گذشته، از فناوری کوانتوم دات به نحوی در تلویزیون‌های SUHD هم استفاده کرده است اما این کمپانی گفته است که در سال 20177 و برای ارائه رنگ بهتر و روشنایی بیشتر، بهبودهایی را در فناوری کوانتوم دات خود ایجاد کرده است.

سامسونگ در حال حاضر، در حال کار روی نمونه‌ای تلویزیون‌های ‌ QLED است که از تکنولوژی برون تابشی استفاده می‌کنند. این نوع تلویزیون‌ها، از پتانسیل بیشتری برای تطابق با سطوح سیاه و سفید و نسبت کنتراست بی‌نهایت تلویزیون‌های OLED برخوردار هستند. همچنین انواع QLED مصرف  قدرت بهینه‌تری نیز دارند و رنگ‌ها در آنها زنده‌تر نمایش داده می‌شود.

تلویزیون‌های QLED و OLED را از چه جنبه‌هایی باید با هم مقایسه کرد؟

قیمت اولیه تلویزیون‌های QLED در مقایسه با انواع OLED تقریبا در یک رده قرار دارد و یا کمی از آن گران‌تر است. قیمت ارزان‌ترین تلویزیون QLED در سایز 55 اینچ، از 2500 دلار آغاز می‌شود. اما برای سال 2017، پیش‌بینی می‌شود که قیمت تلویزیون‌های QLED به نسبت انواع OLED تا حدودی کاهش پیدا کند. اما یک استثنا نیز در این میان وجود دارد و آن مدل Q9 از تلویزیون‌های QLED است که با سایز 655 اینچ عرضه می‌شود و ممکن است از  انواع تلویزیون‌های اولد در این رده گران‌تر باشد.

اما در مورد کیفیت تصویر چه می‌توان گفت؟ در مورد کیفیت تصویر، به شخصه نمی‌توانم به قطعیت رای صادر کنم؛ زیرا تاکنون مدل‌های تلویزیون‌هایQLED سال 2017 را با نمونه‌های OLED مقایسه نکرده‌ام. اما می‌توانم حدس‌هایی بزنم:

  • تلویزیون‌های QLED ممکن است در برخی دسته‌بندی‌های کلیدی کیفیت تصویر، در جایگاه بعد از مدل‌های OLED قرار بگیرند. در تلویزیون‌هایQLED، من مواردی مانند: سطوح مشکلی روشن‌تر، کنتراست تصویر کمتر، زوایه محدود‌تر دید از کناره‌ها و یکپارچگی کمتر نمایشگر را انتظار دارم.
  • تلویزیون‌های QLED ممکن است از لحاظ کیفیت تصویری بر مدل‌های OLED برتری داشته باشند. زیرا می‌توانند یک خروجی نور بالاتر و کیفیت رنگ بهتری را برای منابع HDR ارائه کنند.

کمپانی سامسونگ ادعا دارد که خروجی نور تلویزیون‌هایش به حدود 2000 نیت نیز می‌رسد که اگر این صحبت صحت داشته باشد، یعنی خروجی نور تلویزیون‌های سامسونگ، دو برابر تلویزیون‌های OLED ال‌جی است که در سال 20177 معرفی شدند. سامسونگ همچنین می‌گوید که برخی نقائص مانند  تاخیر در اجرای فرامین و بالا رفتن سطح نور را نیز در تلویزیون‌های جدیدش رفع کرده است. در زمینه "کیفیت رنگ" نیز سامسونگ فعالیت‌هایی را آغاز کرده است و قصد دارد در تلویزیون‌های QLEDسال 2017، شانه به شانه ال‌جی رقابت کند.

سامسونگ ادعا می‌کند که دلیل چنین تفاوت‌هایی این است که مدل‌های جدید تلویزیون‌های کوانتوم دات از "حجم رنگ" بهتری بهره می‌برند. ایده اصلی در اینجا این است که فارغ از اینکه تصویر مورد نظر تا چه مقدار نور دریافت می‌کند، بتوان یک رنگ غنی و اشباع تولید کرد. در تلویزیون‌های OLEDسامسونگ، با این مسئله مواجه شدیم که در تلویزیون‌ها، رنگها به نسبت تلویزیون‌های QLED ، پژمرده‌تر و مصنوعی‌تر هستند.

تمامی تست‌ها و اندازه‌گیری‌هایی که در بالا خواندید ممکن است به نظرتان جالب توجه باشند، اما این نکته را هم در نظر داشته که تمامی این تست‌ها تحت نظر خود کمپانی سامسونگ و در یک محیط آزمایشی انجام شده‌اند و نه در یک آزمایشگاه مستقل.

همچنین بد نیست بدانید که مواردی مانند خروجی نور و حجم رنگی، به متریال  HDR ( محدوده داینامیکی بالا) مرتبط می‌شوند. تقریبا اکثر برنامه‌هایی که در تلویزیون تماشا می‌کنید از SDR (محدوده داینامیکی استاندارد) استفاده می‌کنند و نباید هم انتظار داشت که تلویزیون‌های QLED با چنین محتوایی بتوانند انواع OLED را شکست دهند.

تمامی این شبهه‌ها در مورد تلویزیون‌های QLED و OLED زمانی رفع می‌شوند که این دو تلویزیون را در یک آزمایشگاه مستقل و در کنار هم مقایسه کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید