بی وای دی F3 در ایران رقیب پژو 301 می شود!

قیمت قطعی سدان جدید کارمانیا در ایران مشخص شد و به این ترتیب پژو 301 یک رقیب خوش ساخت خواهد داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، F3 بعد از هاچ‌بک فلایر، دومین محصولی بود که BYD ساخت. این سدان جمع و جور متولد سال 2005 است. F3 در همان سال اول ورودش به فروش 50 هزار دستگاهی رسید و به لطف ظاهرش، که در جلو به تقلید از تویوتا کرولا نسل نهم و در عقب نیز شبیه هوندا سیتی نسل چهارم بود، در عرض 5 سال از رکورد فروش 700 هزار دستگاهی گذشت و سال 2009 نیز در کلاس خودروهای جمع و جور چین، رکورددار فروش شد.

موفقیت بسیار خوب F3 باعث شد تا سازنده‌اش از پلتفرم آن برای ساخت چندمحصول دیگر نیز بهره ببرد مانند: F3DM که نخستین هیبریدی پلاگین تولیدانبوه جهان بود، سدان‌ G3، هاچ‌بک G3R و حتی سدان جدید Surui که سال 2012 و به‌عنوان فیس‌لیفت F3 به بازار آمد ولی بعدها تبدیل به محصولی مجزا شد.

مدل 2016 است
 

بعد از شاسی‌بلند S6 و همچنین ون برقی E6 حالا F3 سومین محصول کارمانیا برای ایران است و از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که پرفروش‌ترین محصول این شرکت در سال‌های آینده باشد. F3 از زمان عرضه‌اش تا به امروز فقط دو به‌روزرسانی مهم داشت یکی در 2014 و دیگری در 2016 و جالب است بدانید BYD این روزها هم مدل اولیه آن (مدل 2005)، هم مدل 2014 و هم مدل 2016 آن‌را همچنان در چین می‌فروشد! اما نسخه‌ای از F3 که درصدد ورود به بازار ایران است، برای اولین‌بار در سال 2016 و در نمایشگاه خودرو گوانگ‌ژو رونمایی شد.

BYD نام مدل 2016 این خودرو را New F3 گذاشت تا با مدل‌های قبلی‌اش متمایز باشد. البته در برخی بازارهای صادراتی مانند آمریکای جنوبی، F3 با نام L3 نیز فروخته می‌شود. F3 جدید در چراغ‌ها، سپرها، قاب آینه‌های جانبی، طراحی رینگ‌ها و تزئینات کنسول کاملا با مدل 2014 خود متفاوت است و چهره مدرن‌تر و زیباتری دارد. تنها نکته قابل توجه در F3 جدید، جلوپنجره آن است که طراحان BYD با خیال راحت آن‌را از جلوپنجره سابق تویوتا کپی کرده‌اند.

طول عرض ارتفاع فاصله محوری حجم باک حجم صندوق
4,617mm 1,716mm 1,480mm 2,615mm 50L 430L

 

چه امکاناتی دارد؟
 

طبق گفته کارمانیا، F3 ویژگی‌های زیر به صورت استاندارد دارد:

  • سانروف دوحالته
  • درب برقی صندوق
  • سنسور پارک عقب
  • آینه تاشو برقی با گرمکن
  • آینه الکتروکرومیک عقب
  • دوربین عقب / دوربین جانبی
  • 2 ایربگ (راننده و سرنشین جلو)
  • ترمز ضدقفل / توزیع نیروی ترمز
  • نویگیشن سفارشی / 6 اسپیکر / بلوتوث
  • دکمه‌های چندکاره روی فرمان / تنظیم دستی ارتفاع فرمان
  • دی‌لایت / اتولایت / چراغ هالوژنی جلو / مه‌شکن جلو و عقب
  • صندلی تاشو عقب با پشت‌سری قابل تنظیم / قابلیت نصب صندلی کودک
  • صندلی 6 حالته راننده با تنظیم دستی / صندلی 4 حالته سرنشین جلو با تنظیم دستی
به امید توربو نباشیم!
 

تاقبل از 2014 پیشرانه استاندارد F3، موتور میتسوبیشی با گیربکس 5 سرعته میتسوبیشی بود. اما از سال 2014 به بعد، پیشرانه‌های اختصاصی BYD روی همه مدل‌های F3 قرار گرفت. همچنین پیشرانه 1.5 لیتری توربو نیز از سال 2014 روی F3 نصب شد؛ این پیشرانه با اینکه 151 اسبی است و فقط با گیربکس 6 سرعته دوکلاچه عرضه می‌شود ولی متاسفانه برای بازار ایران نیست.

BYD از سال 2015 بی‌سروصدا، پیشرانه توربوشارژ F3 را از بازار چین جمع کرد. دلیل این موضوع را نمی‌دانیم اما این روزها دیگر خبری از پیشرانه توربو برای این خودرو نیست. نکته دیگر اینکه در همان سال 2014 قرار بود BYD پیشرانه 1.2 لیتری توربو 110 اسبی را هم به لیست پیشرانه‌های F3 اضافه کند ولی تابه امروز خبری از آن نشده.

پیشرانه قدرت گشتاور گیربکس سرعت مصرف ترکیبی
1.5 لیتری 107hp 145nm 5 سرعته دستی - 6 سرعته دوکلاچه تیپ‌ترونیک 170km/h 5.9L

 

چه قیمتی دارد؟
 

در بازار چین F3 قیمتی بین 60 تا 85 هزار یوآن دارد یعنی حدود 35 تا 50 میلیون تومان ولی با احتساب هزینه‌های مونتاژ، احتمالا کارمانیا آن‌را در بازه قیمتی 50 میلیون تومان راهی بازار می‌کند که در اینصورت بازهم ارزان‌تر از چری آریزو5 رقیب مستقیمش در ایران خواهد بود. البته از سدان فرانسوی ایران خودرو هم نباید غافل شد؛ پژو 301، که از نیمه دوم 96 در ایکاپ مونتاژ می‌شود، اصلی‌ترین سدان مدعی در بازه 50 تا 70 میلیونی ایران است.

به‌روزرسانی - 29 بهمن 95: قیمت قطعی بی‌وای‌دی F3 در نمایشگاه تهران اعلام شد؛ F3 با گیربکس دستی حدود 51 میلیون تومان و با گیربکس اتومات نیز حدود 59 میلیون تومان قیمت دارد. شرایط فروش F3 بزودی اعلام می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید