مبارزه آیفون و اندرویدی‌ها؛ کدامیک قوی تر است؟

آیفون و گوشی های اندرویدی تنها بزرگان عرصه اسمارت فون هستند که رقابتی نزدیک و تناتنگ با هم دارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، امروز قصد داریم با چالشی دیگر، آیفون و اندروید را در مقابل یکدیگر قرار دهیم تا شاهد نبرد چشمگیر آن‌ها باشیم. 

نبرد بین آیفون و اندروید همواره برای کاربران تلفن هوشمند جذابیت ویژه‌ای داشته است. تقریبا از زمانی که نخستین اسمارت‌فون‌ها وارد بازار شدند، نام بلندآوازه آیفون و اندروید بین سایر برندهای تکنولوژی می‌درخشد. در دهه گذشته لحظات تلخ و شیرینی با این دو برند پشت سر گذاشتیم؛ از انفجار بعضی آیفون‌ها و صدمه دیدن کاربران گرفته تا مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین قابلیت‌های بسیار جذاب و شگفت‌انگیزی که در چند سال اخیر شاهد حضورشان در پرچم‌داران بوده‌ایم. اگرچه مقایسه این دو بسیار مشکل است، با نگاهی اجمالی به گذشته و بررسی شایعات در مورد آینده آن‌ها می‌توان تا حد زیادی آیفون و اندروید را به چالش کشید.

 

فروش آیفون در 10 سال گذشته
 

سال 2007 را می‌توان نقطه شکوفایی صنعت تلفن همراه هوشمند دانست. استیو جابز در سال 2007 با فروش 3.7 میلیون آیفون، قدرت کمپانی اپل در طراحی، ساخت و فروش اسمارت‌فون را به خوبی نشان داد. 8 سال بعد، در 2015، شاخص فروش اپل به 231.5 میلیون دستگاه رسید. کارشناسان سال 2015 را رویایی‌ترین سال اپل توصیف می‌کنند، چراکه کمپانی کوپرتینویی توانست فروشی بی‌نظیر در تاریخ خود رقم زند. از سال 2009 کمپانی اپل همواره جزو 5 فروشنده برتر جهان در بازار گوشی هوشمند بوده است. درنهایت اپل در سال 2012 موفق به کسب جایگاه دوم در بازار فروش اسمارت‌فون شد.

در سال 2009 کمپانی‌های پیشگام مانند نوکیا (Nokia) و بلک‌بری (Blackberry) دچار بحرانی شدید شدند تا جایی که شاخص فروش آن‌ها به‌شدت کاهش یافت. در همین زمان، اپل و سامسونگ فرصت را غنیمت شمردند و با تولید پرچم‌داران خارق‌العاده خود، رهبری بازار تلفن هوشمند را به دست گرفتند. شاخص رشد سامسونگ 20 تا 30 درصد افزایش یافت، تا جایی که در سال 2012 این شرکت کره‌ای توانست 320 میلیون دستگاه از تلفن‌های همراه هوشمند خود را به فروش رساند. شرکت اپل نیز، که همواره رقیب سرسختی برای سامسونگ بوده است، با رشد 21 درصدی در شاخص فروش، توانست در جایگاه دوم فروشندگان بزرگ تلفن همراه هوشمند قرار گیرد. فروش اپل در چند سال گذشته دائما افزایش پیدا کرده است. افزایش فروش از 170 میلیون دستگاه در سال 2014 به 230 میلیون دستگاه در سال 2015 نشانه پیشرفت چشمگیر کمپانی اپل است.

 

نگاهی اجمالی به اندروید در 10 سال گذشته
 

اندروید از سال 2010 توانست با فروش فوق‌العاده خود حاشیه امنی در بازارهای جهانی ایجاد کند. رشد 85 درصدی اندروید در مقایسه با رشد 13 درصدی iOS در سال 2010 نشان از قدرت اندروید در جذب کاربران دارد. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، شاخص رشد اندروید از سال 2010 به بعد به‌طور خیره‌کننده‌ای افزایش یافته است. آیفون نیز در طرف مقابل به رشد پلکانی اما کم‌فروغی دست پیدا کرده است.

انتظار می‌رود در سال 2019 شاهد فروش 1.8 میلیارد دستگاه در بازار تلفن همراه هوشمند باشیم. کارشناسان معتقدند که برای دستیابی به چنین فروشی لازم است شاخص فروش کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت‌فون به 400 میلیون دستگاه افزایش یابد. سیاست‌های جذب مشتری و فروش محصولات سامسونگ به نحوی پیش رفت که سبب شد این کمپانی در سه ماه نخست سال 2010 تعداد 2.4 میلیون دستگاه به فروش برساند. این آمار در سال 2015 به 85 میلیون دستگاه افزایش یافت. در طرف مقابل، اپل توانست در سه ماه نخست سال 2015 تعداد 58 میلیون دستگاه روانه بازار کند. کارشناسان معتقدند یکی از دلایل موفقیت کمپانی سامسونگ مربوط به راه‌اندازی خط تولید سری گلکسی (Galaxy) است. سامسونگ در سال 2009 با راه‌اندازی خط تولید گوشی‌های گلکسی توانست در قلب بازار گوشی‌ هوشمند قرار گیرد.

گزارش‌های مالی منتشرشده از اپل نشان می‌دهد که از 100 درصد سود خالص حاصل از فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت تنها 10 درصد صرف رقابت با سایر کمپانی‌های تولیدکننده تلفن همراه هوشمند می‌شود! اگربه تاریخ این کمپانی نگاهی دقیق بیندازیم، متوجه خواهیم شد که استراتژی اپل برای تولید و فروش آیفون چندان تغییر قابل‌توجهی نکرده است. یکی از شاخص‌ترین سیاست‌های اپل برای فروش آیفون ثابت نگهداشتن قیمت آن است. اپل همراه در تلاش بوده با ثابت نگهداشتن قیمت آیفون‌ها و افزودن ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید به آن‌ها رضایت کاربران خود را حفظ کند. در طرف مقابل، دستگاه‌های اندرویدی چندان ثبات قیمت مشخصی نداشته‌اند. در چند سال اخیر در نمایشگاه‌های بین‌المللی تکنولوژی شاهد عرضه پرچم‌داران اندرویدی با قیمت‌های بسیار بالا بوده‌ایم، اما از سال 2011 روند صعودی قیمت اسمارت‌فون‌های اندرویدی متوقف شده و شاخص قیمت دستگاه‌ها کمی کاهش یافته است.

یکی از استراتژی‌های پرچم‌داران اندرویدی، که تاثیر بسزایی در پیشرفت آن‌ها و افزایش شاخص فروششان هم داشته، ایجاد تنوع در مدل‌های مختلف آن‌هاست. اگر نگاهی اجمالی به جامعه بیندازیم، متوجه می‌شویم درصد کثیری از مردم در حال استفاده از پرچم‌داران و اسمارت‌فون‌ها هستند که البته اغلبشان بر پایه اندروید هستند. این سیاست سبب شده بیشتر افراد جامعه بتوانند با پرداخت هزینه‌های کمتر نسبت به محصولات اپل، صاحب اسمارت‌فون اندرویدی شوند که دستاوردی بسیار مهم و شگفت‌انگیز برای اندروید است. اگرچه اپل با طراحی سیستم‌عامل اختصاصی و بی‌نقص iOS توانسته رضایت بیشتر کاربران خود را جلب کند، به دلیل بالا بودن قیمت محصولات این کمپانی، شاخص فروش محصولاتش بسیار کمتر از رقبای اندرویدی است.

با تمام این تفاسیر، سود سرسام‌آور اپل از فروش آیفون و سایر محصولاتش غیرقابل انکار است. در مقایسه کمپانی اپل و محصولاتش با محصولات اندرویدی در بخش سوددهی و درآمدزایی، قطعا اپل پیروز خواهد بود، اما در بخش شاخص فروش و رشد اقتصادی می‌توان محصولات اندرویدی را سرآمد دانست.

 

حاکم بعدی بازار فروش گوشی هوشمند کدام‌یک خواهد بود؟
 

کمپانی اپل تنها از طریق رشد 13 درصدی شاخص فروش خود توانسته 90 درصد سود حاصل از فروش کل گوشی‌های هوشمند بازار را کسب کند! با این آمار می‌توان اپل را حاکم بی‌چون و چرای بازار فروش اسمارت‌فون دانست. اگرچه رقابت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیار زیادی بین آیفون و سایر دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد، اپل از نظر سوددهی و کسب درآمد از طریق فروش محصولات، در بازار گوشی هوشمند بی‌رقیب است! هرچند بسیاری از کاربران و کارشناسان معتقدند ناکامی‌های اپل در فروش سبب شده این کمپانی جایگاه همیشگی خود را از دست بدهد، آمار و ارقام نشان می‌دهد این شرکت با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه توانسته از فروش محصولاتش سود بسیار زیادی کسب کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید