عمیق‌ترین نقطه کره زمین حاوی زباله‌های سمی زیادی است!

بررسی های جدید نشان از وجود زباله های سمی در عمیق ترین نقطه پوسته زمین دارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، درازگودال ماریانا (Mariana Trench) که عمیق‌ترین گودال اقیانوس‌های جهان و ژرف‌ترین مکان در پوسته کره زمین است، در شمال غربی اقیانوس آرام، در شرق و جنوب جنوب جزایر ماریانا قرار دارد. عمق این گودال حدود 11 کیلومتر (10994 متر) است. 

 

آلاینده‌های آلی پایدار (Persistent Organic Pollutants) جزو خطرناک‌ترین مواد شیمیایی محسوب می‌شوند که در دهه 1930 تا 1970 به عنوان روان کننده موتور و پیشگیرنده آتش ساخته شدند، این آلاینده‌ها با ورود به زنجیرهٔ غذایی، در بافت‌های زنده متراکم می‌شوند و برسلامت انسان و محیط آثار نامطلوب دارند.

 

اکنون به واسطه وجود نیروی گرانش و ساختار نامناسب محل‌های دفن زباله، این مواد شیمیایی بسیار خطرناک به عمق بیش از 9 کیلومتری زمین رسیده‌اند. آلاینده‌های آلی پایدار از جهات مختلفی خطرناک هستند. اول اینکه برای ماهی‌ها، حیوانات و انسان‌ها سمی هستند، قرار گرفتن در معرض این مواد می‌تواند منجر به بیماری، ناهنجاری‌های مادرزادی و مرگ شود. اما این آخر کار نیست، همان طور که از نام این مواد بر می آیند، آنها می‌توانند درون بافت‌های چربی موجودات تجمع کنند، به این معنی که می‌توانند تا ابد داخل زنجیره غذایی باقی بمانند.

 

البته این اولین باری نیست که مواد خطرناک ساخت انسان به عمیق‌ترین گودال زمین راه پیدا کرده‌اند. سال گذشته نیست نتیجه یک مطالعه علمی دیگر نشان داد که نوع خطرناکی از آلاینده‌ها داخل و در نزدیکی گودال عمیق ماریانا مشاهده شده‌اند.

 

گودال ماریانا

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید