گزارش جی پلاس از وضعیت خطرناک پیست ها و بی توجهی مسئولان

اسکی روی جان مردم!

پیست های خطرناک ایران همه ساله قربانی های زیادی می دهد و اکثر پیست ها بدون تایید سازمان استاندارد سازی به کار خود ادامه می دهند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ با شروع فصل سرما مردم به سمت ورزش های زمستانی تمایل زیادی پیدا می کنند. در این میان پیست های اسکی کشور رونق می گیرند. البته با توجه به هزینه های زیاد این رشته، اصولا قشر پر در آمد به این رشته سوق پیدا می کنند. اما این رشته پرهزینه و مرفه، همه ساله در ایران قربانی های زیادی می گیرد.

اگر در آخر هفته سری به یکی از پیست های تهران و البرز بزنیم، در جلوی چشمانمان بارها شاهد حوادث بعضا دردناکی خواهیم بود. سنگ هایی در میان برف ها بیرون زده که احتمالا مسئولان پیست منتظرند با ریزش بیشتر برف این سنگ ها پوشیده شود!

با وجود اخذ ورودی های زیاد و درآمد قابل توجهی که دارد اما هزینه ای صرف استاندارد سازی پیست ها می شود؟

امسال قانونی اتخاذ شد که پیست ها قبل از افتتاح موظف هستند از سازمان استاندارد سازی تاییدیه بگیرند اما اکثر پیست ها بدون توجه به این مساله افتتاح شدند.

در آماری که تنها از یک روز سال ۹۴ اعلام شد در یکی از پیست ها ۳۷ نفر دچار سانحه شدند. مصدومیت در پیست های ایران به یک امر طبیعی تبدیل شده و اگر در یک روز حادثه رخ ندهد عجیب است!

اما ماجرا تنها به پیست های خطرناک ختم نمی شود. متاسفانه سه شنبه در اتفاقی عجیب دکل یکی از تله کابین های دیزین شکسته می شود و ۱۰۰ نفر از هموطنان میان زمین و آسمان معلق می مانند! برخی از اسکی بازان از ترس سقوط با استفاده از طناب قصد خارج شدن از کابین را داشتند. با وجود امدادرسانی، چند نفر دچار مصدومیت جزیی شدند. اکثر تله کابین های ایران دچار فرسودگی شده اما کسی توجهی به این مسائل ندارد. حتی این حادثه ها نیز سبب تعطیلی پیست ها نشده  مسئولان نیز اقدامی در راستای ترمیم تله کابین ها نمی کنند.

پیست اسکی دیزین بزرگترین و مهمترین پیست کشور، هرساله میزبان مسابقات بین المللی است. با وجود اتفاقاتی که هر روز در آن رخ می دهد، اما باز هم نمی توان به پیست های دیگر امیدی داشت.

آمار تلفات در پیست های کشور تکان دهنده است و معلوم نیست چند نفر باید قربانی بی توجهی ها و استاندارد نبودن آنها شوند؟! تنها بعد از برخی حوادث خبرساز است که بحث تلاش برای استانداردسازی پیست ها مطرح اما سریع به فراموشی سپرده شده و داستان همچنان ادامه دارد.

اسکی

اما باز این هم پایان ماجرا نیست! در نزدیکی پیست هایی مثل آبعلی، افراد زیادی که احتمالا توان پرداخت هزینه های اسکی را ندارند، مشغول تیوپ سواری روی برف هستند. در نگاه اول شاید همه خوشحال به نظر برسند اما با نیم نگاهی به برف های یخ زده اثرات خون را می توان دید!

اگر هر یک از آنها بدانند که احتمال آسیب دیدگی در این نوع تیوپ سواری چقدر بالاست و با وجود سنگ در مسیر تیوپ سواران و شیب های بسیار خطرناک، حوادث وحشتناکی رخ می دهد که صدمات جدی ناشی از  آن بعضا تا آخر عمر می تواند گریبانشان را بگیرد شاید هیچ وقت دست به چنین کاری نزنند؛ اما آن اطراف تنها چند نفری آنجا ایستاده اند و تیوپ کرایه می دهند که هیچ کسی برای آنها نظارتی هم ندارد. همه باید بدانند بر اساس مشاهدات میدانی و رصد اخبار مختلف، با شرایط فعلی در صورت حادثه و آسیب دیدگی جدی، وضعیت امدادرسانی در چنین مناطقی فوق العاده ضعیف است!

اسکی

دیدگاه تان را بنویسید