فاز دوم شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد

فاز دوم شبکه ملی اطلاعات امروز با حضور شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی ارتباطات ثابت و موبایل، تولیدکنندگان محتوای متنی و ویدیویی، شبکه‌های محتواهای ویدیویی (VOD)، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و همچنین خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات به بهره‌برداری رسید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در این فاز از شبکه ملی اطلاعات تعداد مراکز تبادل ترافیک داده‌ی داخلی (iXP-ها) از ۴ به ۷ عدد می‌‌رسد تا شاهد افزایش کیفیت و سرعت دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت در سراسر کشور باشیم. بدین ترتیب مراکز تبادل ترافیک داده‌ی داخلی شهرهای قم، اهواز و اصفهان به ۴ شهر تهران، تبریز، مشهد و شیراز اضافه می‌شود تا iXP-های ملی که با نام NiX از آن‌ها نام برده می‌شود، به ۷ عدد برسد.

همچنین در مرحله‌ی دوم شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ی تحویل محتوا در مراکز داده‌ی کشور راه‌اندازی می‌شود و گسترش  می‌یابد که تاکنون این کار توسط افرانت، برهان خلاق و ابر آروان به‌صورت رسمی اجرا شده است و دیگر شرکت‌ها نیز در مراحل پایانی بهره‌برداری از این ویژگی برجسته در مراکز داده هستند.

یکی دیگر از کارهایی که در فاز دوم شبکه ملی اطلاعات رخ داده، دو و نیم برابر شدن شبکه انتقال داده‌های کشور  است که از ۴ ترابیت بر ثانیه به ۱۰ ترابیت بر ثانیه رسیده است. البته تا پایان فروردین‌ماه ۹۶ شبکه انتقال IP کشور نیز به ۱۰ ترابیت بر ثانیه خواهد رسید.

سامانه‌ی داده کاو در فاز دوم شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده است تا پایش ویروس‌های موجود در شبکه، امنیت شبکه‌ ملی اطلاعات را برقرار کند.

در فاز دوم شبکه ملی اطلاعات، میانگین سرعت دسترسی به اینترنت در شبکه‌های نسل سوم تلفن همراه (3G) حدود ۲ مگابیت بر ثانیه، در شبکه‌های نسل چهارم تلفن همراه (4G) حدود ۱۲ مگابیت بر ثانیه و در شبکه‌های ADSL حدود ۵ مگابیت بر ثانیه خواهد بود.

فاز دوم شبکه ملی اطلاعات در حالی افتتاح شد که بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، تمام ارائه‌دهندگان اینترنت ثابت و همراه موظف به جداسازی تعرفه ترافیک داخلی و خارجی هستند تا از این به بعد تعرفه‌ی ترافیک داخلی ۵۰ درصد ترافیک پهنای باند خارجی محاسبه شود.

شبکه ملی اطلاعات در این فاز و فازهای بعدی با توجه به مجوزهای جدید IPTV و VOD، زمینه‌ی افزایش ترافیک محتویات ویدیویی در کشور را فراهم می‌آورد. 

منبع: زومیت 

دیدگاه تان را بنویسید