کدام خودرو الکتریکی بهتر است؟ / هیوندای آیونیک، فولکس واگن ای-گلف، بی ام و i3 و نیسان لیف

خودروهای الکتریکی هر روز با استقبال بیشتری روبرو می شوند و کمپانی های مختلف در پی سبقت از هم در تولید بهترین مدل از این خودروها هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به همین دلیل نشریه‌ی اتوکار به بررسی و مقایسه‌ی چهار خودروی الکتریکی جدید بازار پرداخته است. هر یک از خودروها به نوبت و بدون صدا با برق شبکه‌ی سراسری شارژ شدند و آماده‌ی مقایسه‌ای شدند که بسیاری انتظار آن را می‌کشیدند.

شش سال پیش بود که نیسان لیف و میتسوبیشی i-MiEV اشتهای رانندگان دنیای توسعه‌یافته را برای راندن یک  هاچ‌بک الکتریکی جمع‌وجور و مقرون به‌صرفه آزمایش کردند. این اشتها نیاز به تشویق بسیاری دارد؛ اما در نهایت اکنون در حال رشد و نزدیک شدن به میزان مورد انتظار خودروسازانی است که اولین بار وارد این بازار شدند. بر اساس چشم‌انداز جهانی، بازار خودروهای کاملا الکتریکی و هیبریدی الکتریکی در سال جاری به ۶۰۰ هزار خودرو خواهد رسید و این بازار هر سال ۵۰٪ رشد خواهد داشت. تنها نیمی از خودروهای مجهز به قوای محرکه‌ی اکتریکی فروخته‌شده در سال جاری از نوع کاملا الکتریکی خواهند بود.

Hyundai Ioniq Group Test

بازار هاچ‌بک‌های کاملا الکتریکی اکنون به اندازه‌ای رشد کرده است که بتوان گزینه‌های کافی برای یک مقایسه‌ی گروهی کامل پیدا کرد. هیوندای آیونیک که به‌تازگی به این جمع پیوسته است، در برابر رقبای قدیمی‌تر تمام الکتریکی اعم از نیسان لیف، فولکس واگن ای-گلف و بی ام و آی۳ قرار  می‌گیرد تا عیار خود را نشان دهد.

به دنبال توسعه‌ی مراحل اولیه‌ی این پیشگامان فاقد آلایندگی، به نقاط قوت و محدودیت‌های نیروی محرکه‌ی الکتریکی در انتهای طیف مالکیت خودروهای مقرون به‌صرفه عادت کرده‌ایم. خودروی ۹۹ هزار دلاری تسلا می‌تواند با یک بار شارژ مسافتی برابر با خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی در هر موقعیت و هر نوع سفری بپیماید؛ اما نیسان لیف ۳۰ هزار دلاری نمی‌تواند از عهده‌ی این کار بر‌آید و احتمالا تا چند سال آینده هم موفق به انجام آن نخواهد شد.

تاکنون خودروهای الکتریکی مقرون‌ به‌صرفه، قدرت خود را در استفاده به‌عنوان خودروهایی آرام و بی‌دردسر، پاسخگوی نیازهای روزمره و مقرون‌به‌صرفه در سفرهای کوتاه، نشان داده‌اند که معمولا به‌عنوان خودروی دوم خانواده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این همان نقشی است که برای آزمایش این خودروها در نظر گرفته شده است. به همین منظور، مسیری درون‌شهری با عبور از خیابان‌های شلوغ در نظر گرفته‌ شده تا در نهایت مشخص شود کدام‌یک از این چهار خودرو در استفاده‌ی شهری بهتر عمل می‌کنند.

پیش از شروع آزمایش، باید کمی بیشتر با تازه‌وارد این جمع آشنا شویم؛ هیوندای آیونیک. نیسان لیف، بی ام و i3 و ای-گلف برای علاقه‌مندان دنیای خودرو به‌خوبی شناخته‌شده هستند. همگی در چند سال اخیر مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و در اختیار مشتریانی قرار دارند که به دنبال وجه تمایز در اولین خودروی الکتریکی خود هستند.

 

Hyundai Ioniq Group Test

هیوندای آیونیک ابعاد بدنه‌ی بزرگی دارد. این خودرو ۵۰ میلی‌متر از لیف و تقریبا ۲۵۰ میلی‌متر طویل‌تر از ای-گلف است. طراحی این خودرو بر اساس اولین پلتفرم مخصوص خودروهای الکتریکی و هیبریدی هیوندای، کاملا کاربردی از آب درآمده است و اگر نیاز به حمل بزرگ‌سالان در صندلی عقب خودروی الکتریکی خود دارید، دیگر نگرانی وجود ندارد. در مورد اینکه چه تعداد از مشتریان واقعا به چنین چیزی در خودروی دوم خود نیاز دارند یا چه تعداد آماده‌ی تعویض تنها خودروی خود با یک خودروی الکتریکی هستند، نمی‌توان با اطمینان نظری داد و طبق برخی بررسی‌ها، هنوز این گروه از افراد در اقلیت قرار دارند. با این حال، این فضای زیاد درون خودرو برای علاقه‌مندان به خودروهای الکتریکی گزینه‌ی جذابی خواهد بود.

اما هیوندای تنها با مزیت جادارتر بودن، آیونیک را وارد رقابت در این رده نکرده است. این خودرو سبک‌تر از لیف و ای-گلف است و هر دو خودرو را از نظر مسافت قابل پیمایش و شتاب صفر تا صد شکست می‌دهد و در عین حال، با دارا بودن مشخصات مشابه، از هر دو رقیب خود ارزان‌تر است (البته در صورتی که نسخه‌ی ارزان‌تر نیسان لیف با باتری‌های کوچک‌تر را به حساب نیاوریم).

اما این بی ام و آی۳ است که به ایستادن در جایگاهی کاملا مجزا در جدول مشخصات هاچ‌بک‌های الکتریکی ادامه می‌دهد. ساختار فیبر کربنی و کامپوزیتی باعث شده است این آلمانی ۱۵۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از سبک‌وزن‌ترین خودروی دیگر این گروه باشد. موتور ۱۶۸ اسب بخاری این خودرو مزیتی ۳ ثانیه‌ای در شتاب صفر تا صد برای آن به ارمغان آورده است. باتری ۳۳ کیلووات ساعتی آن که به‌عنوان بخشی از فیس‌لیفت اوایل امسال به‌روزرسانی شد، بزرگ‌تر از باتری سایر رقیبان است.

تمام این مزیت‌ها به همراه یک طراحی خاص و برندی با شکوه بر پیشانی، با قیمتی کاملا رقابتی و خوشایند عرضه می‌شود. اگر فضای کم عقب اتاق خودرو از نظر شما یک محدودیت کاربردی نباشد، بی ام و مسلما شایسته‌ی اولین  آزمایش رانندگی شما است، هر چند به دلایلی که خواهیم گفت، توصیه می‌کنیم آن را برای انتخاب دوم خود نگه دارید.

Hyundai Ioniq Group Test

در طول مسیر شهری آزمایش، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، وانت‌ها، تاکسی‌ها و موتور سیکلت‌ها همگی در حال نبرد برای رهایی از ترافیک چراغ‌های راهنمایی هستند و سپس دوباره پشت چراغ بعدی به دام می‌افتند. عملیات راه‌سازی باعث تنگناهایی می‌شود که ترافیک‌های چند کیلومتری ایجاد می‌کند و مسیرهای انحرافی، شما را مجبور به تغییر مسیر و طولانی‌تر کردن سفر شما می‌کنند. دوچرخه‌سواران و موتورسواران با عبور از مسیرهایی که راه رفتن در آن‌ها هم چندان راحت نیست، حرکت لاک پشتی شما را مسخره می‌کنند. اینجا است که نیاز به محیطی راحت برای رانندگی که آشفتگی شما را آرام و عبور شما را آسان کند، با تمام وجود احساس خواهید کرد.

آیا هیوندای آیونیک می‌تواند این‌چنین محیطی برای شما فراهم کند؟ احتمالا. ابزار هیوندای برای فراهم کردن این محیط روشن است، موقعیت و صندلی راننده هر دو خوب هستند، سیستم ناوبری آن مناسب است و میدان دید آن منطقی است. اما همه‌ی ویژگی‌های ای-گلف بهتر هستند. ای-گلف محتاط‌تر عمل کرده است؛ نیازی به اختراع مجدد چرخ و دسته دنده ندیده، به این ترتیب همه‌ی ابزار کنترل در نگاه اول آشنا به‌نظر می‌رسد. ابعاد جمع‌ و جورتر ای-گلف راندن آن را در مسیرهای باریک نسبت به آیونیک آسان‌تر می‌کند. سیستم ناوبری پیچیده‌تر، دقیق‌تر و بصری‌تر آن شما را در یافتن مسیرتان بهتر کمک خواهد کرد. سطح کیفیت بالاتر اتاق این خودرو، آن را به جایی دلپذیرتر برای رانندگی تبدیل می‌کند.

Hyundai Ioniq Group Test

اولین شگفتی در خودروی لیف رغم خورد. به محض ورود به این خودرو، فضای داخل را قدیمی و تا حدودی ارزان حس خواهید کرد. استفاده از پلاستیک در اتاق این خودرو بیش از نماینده‌های فولکس واگن و هیوندای است و سیستم چندرسانه‌ای آن به دلیل طراحی ساده و دشواریِ کار کردن با سیستم ناوبری، حرکتی رو به عقب است. لیف خودروی کوچکی نیست، اما داخل آن چندان جادار نیست. صندلی‌های جلو در ارتفاع بالایی نصب و به صورت تخت طراحی شده است؛ در حالی که فرمان شیب زیادی دارد. آیا لیف همان خودرویی است که قرار است آشفتگی و فشار راننده را آرام کند؟ چندان مطمئن نیستیم.

اما شگفتی بزرگ‌تر در خودروی آی۳ در انتظار است، ماشینی که شبیه هیچ‌یک از هاچ‌بک‌های دیگر نیست. در بی ام و شما روی صندلی‌هایی که در ارتفاع بالا نصب شده‌اند، می‌نشینید و پاهای خود را روی پدال‌هایی برآمده از جنس فیبر کربن قرار می‌دهید. در مقابل خود، شیشه‌ی جلوی بزرگ خودرو قرار دارد و داشبوردی باریک به منظور اولویت‌دهی به دو نقطه‌ی کانونی مهم، نمایشگر وضعیت خودرو ساده و کوچک شده و یک صفحه‌ی نمایش چند رسانه‌ای عریض که برای هر کاربردی به اندازه‌ی کافی بزرگ به نظر می‌رسد.

آی۳ یک خودروی بلند، باریک و مربع‌شکل با طول بسیار کم کاپوت و صندوق عقب است. اگر هنوز عاشق بی‌ام‌و نشده‌اید، با باز کردن درهای کالسکه‌ای بدون قاب آن، جذابیت مواد به‌کاررفته در آن را تمجید خواهید کرد و با سوار شدن در آن متوجه خواهید شد چه خصوصیات ویژه‌ای برای لذت‌بخش کردن رانندگی در شهر درون این خودرو نهفته است.  

چه نکات دیگری مهم هستند؟ یک سیستم انتقال قدرت با پاسخگویی سریع، چابکی خوب در تغییر مسیر، سازگاری خوب شرایط رانندگی، کنترل‌های قابل پیش‌بینی؛ این‌ها چهار ویژگی دینامیکی هستند که یک خودروی خوب شهری به آن‌ها نیاز دارد. با توجه به اینکه هر چهار خودرو از نوع الکتریکی هستند، همگی از ویژگی اول برخوردارند. اما در مورد سایر ویژگی‌ها، می‌توان تفاوت‌هایی پیدا کرد.

Hyundai Ioniq Group Test

نه لیف و نه آیونیک خودروهای چالاکی به نظر نمی‌آیند؛ اولی به دلیل اینکه حرکت آن نرم و راه افتادن آن نسبتا سنگین است و دومی به دلیل فرمان پذیری سخت و فاصله زیاد محورها. ای-گلف بهترین سواری را دارد، رانندگی با آن آرام و بی سر و صدا است. لیف و آیونیک در رتبه‌های بعدی و در نهایت آی۳ در رتبه‌ی آخر قرار می‌گیرد که رانندگی با آن کاملا تیز و تا حدودی خشک است؛ اما دو برابر چالاک‌تر از سه رقیب دیگر است. سازگار، لذت‌بخش‌ و قابل درک‌ترین کنترل‌ها متعلق به ای-گلف است. آیونیک، که تنظیم پدال ترمزش به اندازه‌ی فرمان‌پذیری‌ آن ناخوشایند است، از این نظر در رده‌ی آخر قرار می‌گیرد.

اما کنترل‌پذیری این خودروها هنگامی واقعا مهم به نظر می‌آید که آن‌ها را به خودروهای الکتریکی کاربردی‌تری تبدیل می‌کند. آیونیک و ای-گلف به دلیل استفاده از سیستم‌های قابل تنظیم بازیابی باتری ستودنی هستند. هنگامی‌که مسیر هموار باشد، می‌توانید برای صرفه‌جویی در انرژی به ماشین اجازه دهید به صورت خلاص حرکت کند (به دلیل مقاومت اصطکاکی بسیار کم، خودروهای الکتریکی به‌خوبی به صورت خلاص حرکت می‌کنند) و در صورت نیاز، مجددا نیروی موتور را به مدار برگردانید تا بدون نیاز به ترمز، سرعت آن را کاهش دهد. نه لیف و نه آی۳ به شما اجازه انجام این کار را به شکل موثر نمی‌دهند. 

تنظیمات بازیابی باتری آی۳ همواره روشن و دوبرابر قوی‌تر از سایر رقیبان است و برای عادت کردن به آن، به زمان نیاز خواهید داشت. این تنها خودروی تولید شده است که در آن پدال ترمز می‌تواند به عنوان یک گزینه‌ی اضافه ارائه شود. با وجود اینکه عادت کردن به ویژگی‌های آی۳ به زمان نیاز دارد، اما شرط می‌بندیم پس از عادت به آن هیچ‌یک از سه خودروی دیگر قادر به ترغیب شما برای تعویض خودرو نخواهد بود.

حقیقت این است که هم ای-گلف و هم آی۳ یک سر و گردن بالاتر از استانداردهای ارائه‌شده توسط لیف و آیونیک هستند و هر کدام از این دو خودرو می‌توانند برنده‌ی نهایی ما باشند. ای-گلف یک خودروی الکتریکی عالی از آب درآمده است که به شکلی چشم‌گیر حسی آشنا، معمولی و آرامش‌بخش به شما منتقل می‌کند، اما آی۳ از هر لحاظ حتی درخشان‌تر و شگفت‌آورتر است.

Hyundai Ioniq Group Test

در نهایت، این خودروی فولکس واگن است که بهترین عملکرد را در مسیرهای شهری از خود نشان می‌دهد. این همان خودرویی است که در این آزمایش به دنبال شناسایی آن بودیم. اما بی‌ام‌و به‌سادگی تصورات شما را تغییر می‌دهد و انتظارات شما را از یک هاچ‌بک تمام‌الکتریکی فراتر خواهد برد. این خودرو از نظر سریع بودن، مصرف بهینه‌ی انرژی (برای اثبات، نتایج آزمایش مصرف انرژی شهری را ببینید)، تناسب برای هدف و لذت رانندگی، عملکردی موفق از خود به نمایش می‌گذارد.

آی۳ تنها یک خودروی الکتریکی نیست؛ این خودرو با اندازه‌ای دقیقا مناسب استفاده‌ی شهری توسعه یافته است که برای قرنی که در آن موتور الکتریکی بهترین تکنولوژی برای جایگزینی نمونه‌های بنزینی است، بازاندیشی و بازاختراع شده است. آی۳ خودرویی است که نه‌تنها از آن لذت می‌برید، بلکه عاشق آن خواهید شد. با توجه به محدودیت‌های آشکار خودروهای الکتریکی و نیاز به انعطاف در برابر این محدودیت‌ها، حداقل برای اکنون باید با این محدودیت‌ها کنار بیاییم، اما عشق و علاقه، پیشرفت خودروهای الکتریکی را بیشتر از هر چیز دیگر تضمین می‌کند.

رتبه‌ی اول: BMW i3 94Ah

Hyundai Ioniq Group Test

بی‌ام‌و i3 آن‌قدر خوب است که شما را وادار به تغییر تصوراتتان از خودروهای الکتریکی می‌کند. این خودرو یکی از بهترین نمونه‌های شهری است که می‌توان خرید و از رانندگی با آن لذت برد.

 نمره: ۵/۵

قیمت: ۳۴،۴۰۰ دلار 

شرایط فروش: اقساط ماهیانه ۳۶۹ دلار

قدرت: ۱۶۸ اسب بخار

گشتاور: ۲۰۰ نیوتن متر

ظرفیت باتری: ۳۳ کیلووات ساعت

زمان شارژ: ۱۲ ساعت (برق شهری)، ۳.۵ ساعت (۳۵ آمپر)

شارژ سریع استاندارد: CSS (زمان ۱.۲۵ ساعت، ۱۲۵ آمپر)

وزن خالص: ۱۳۲۰ کیلوگرم

نسبت قدرت به وزن: ۱۲۷ اسب بخار بر تن

شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۷.۳ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۴۹ کیلومتر بر ساعت

مسافت پیموده شده در تست NEDC: حداکثر ۱۹۸ کیلومتر

میزان مصرف انرژی شهری: ۸.۵ کیلومتر بر کیلووات ساعت

 

رتبه‌ی دوم: Volkswagen e-Golf

Hyundai Ioniq Group Test

فولکس واگن به تکنولوژیِ پیشگام جلا بخشیده است. ای گلف از هر لحاظ خودرویی مهم است اما به شکل عجیبی خرید  آن به‌صورت قسطی گران است.

نمره: ۴.۵/۵

قیمت: ۳۳،۶۰۰ دلار

شرایط فروش: اقساط ماهیانه ۴۹۵ دلار

قدرت: ۱۱۳ اسب بخار

گشتاور: ۲۷۰ نیوتن متر

ظرفیت باتری: ۲۴.۲ کیلووات ساعت

زمان شارژ: ۱۲ ساعت (برق شهری)، ۴.۵ ساعت (۳۵ آمپر)

شارژ سریع استاندارد: CSS (زمان ۰.۷۵ ساعت، ۱۲۵ آمپر)

وزن خالص: ۱۵۸۵ کیلوگرم

نسبت قدرت به وزن: ۷۱ اسب بخار بر تن

شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۱۰.۴ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۳۸ کیلومتر بر ساعت

مسافت پیموده شده در تست NEDC: حداکثر ۱۸۹ کیلومتر

میزان مصرف انرژی شهری: ۶.۷ کیلومتر بر کیلووات ساعت

رتبه‌ی سوم: Hyudai Ioniq Electric Premium SE

Hyundai Ioniq Group Test

اولین خودروی تمام الکتریکی هیوندای کارشناسان را به تحسین واداشت؛ اما لازم است بهبودهایی از نظر عملکرد دینامیکی در آن صورت پذیرد. این خودرو از نظر ارزش در برابر قیمت، کاربردی بودن و مسافت قابل پیمایش جایگاه مناسبی دارد.

 نمره: ۴/۵

قیمت: ۳۲،۵۰۰ دلار (شامل ۵۵۰۰ دلار یارانه دولتی)

شرایط فروش: اقساط ماهیانه ۳۸۷ دلار

قدرت: ۱۱۸ اسب بخار

گشتاور: ۲۹۵ نیوتن متر

ظرفیت باتری: ۲۸ کیلووات ساعت

زمان شارژ: ۱۲ ساعت (برق شهری)، ۴.۵ ساعت (۳۵ آمپر)

شارژ سریع استاندارد: CSS (زمان ۰.۷۵ ساعت، ۱۲۵ آمپر)

وزن خالص: ۱۴۷۵ کیلوگرم

نسبت قدرت به وزن: ۸۰ اسب بخار بر تن

شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۹.۹ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت

مسافت پیموده شده در تست NEDC: حداکثر ۲۵۶ کیلومتر

میزان مصرف انرژی شهری: ۷.۵ کیلومتر بر کیلووات ساعت

 

رتبه‌ی چهارم: Nissan Leaf 30kWh Tekna

Hyundai Ioniq Group Test

قدیمی‌ترین عضو این گروه خودروهای الکتریکی نشان داد رقبا تا کجا پیش رفته‌اند. هرچند، لیف هنوز هم قابل اعتماد و واقعا کاربردی است.

 نمره: ۳/۵

قیمت: ۳۳،۸۰۰ دلار (شامل ۵۵۰۰ دلار یارانه دولتی)

شرایط فروش: اقساط ماهیانه ۳۵۷ دلار

قدرت: ۱۰۸ اسب بخار

گشتاور: ۲۵۳ نیوتن متر

ظرفیت باتری: ۳۰ کیلووات ساعت

زمان شارژ: ۱۲ ساعت (برق شهری)، ۵.۵ ساعت (۳۵ آمپر)

شارژ سریع استاندارد: ChaDeMo (زمان ۰.۷۵ ساعت، ۱۲۵ آمپر)

وزن خالص: ۱۵۳۵ کیلوگرم

نسبت قدرت به وزن: ۷۰ اسب بخار بر تن

شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۱۱.۵ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۴۲ کیلومتر بر ساعت

 

نبرد برای شارژ: چه کسی برنده‌ی رقابت زیرساخت‌ها می‌شود؟

Zap-map.com وب‌سایتی است که همه‌ی مالکان خودروهای الکتریکی لازم است آن را در مرورگر تلفن‌های همراه خود ذخیره کنند. این وب‌سایت مکان کلیه‌ی ایستگاه‌های شارژ عمومی را ثبت کرده است و با دسته‌بندی آن‌ها، امکان جستجو بر اساس نوع خاصی از این ایستگاه‌ها را برای شما فراهم می‌آورد.

Hyundai Ioniq Group Test

ایستگاه‌های شارژ سریع، محتمل‌ترین گزینه‌ی جستجو هستند؛ اما به‌طرز ناخوشایندی بازارِ در حال ظهور خودروهای الکتریکی از نظر استفاده از استانداردهای سخت‌افزاری متفاوت، واگرا شده است. نیسان لیف و میتسوبیشی i-MiEV که ابتدا وارد این بازار شدند، از یک سیستم شارژ ۱۱۰ ولت مستقیم (DC) به نام ChaDeMo استفاده می‌کنند. کیا سول EV نیز همین سیستم را انتخاب کرده است. اما برخی تولید کنندگان اروپایی خودروهای الکتریکی، سیستم ۱۱۰ ولت مستقیم دیگری به نام CCS را اعمال کردند (که توسط خودروهای بی‌ام‌و آی۳، فولکس واگن ای-گلف و ای-آپ مورد استفاده قرار می‌گیرد)، در حالی که سایر خودروسازان از جمله رنو یک راه‌حل شارژ سریع متناوب (AC) را ترجیح داده‌اند.

برای خریداران اولیه‌ی این بازار، اوضاع تنوع ایستگاه‌های شارژ و دسترسی به آن‌ها به‌نظر اسفناک می‌آید. اما خبر خوب این است که پس از یک شروع کند، تعداد ایستگاه‌های شارژ CSS در کشورهایی همچون انگلستان به حدی رسیده است که برای همه‌ی مصرف‌کنندگان در دسترس باشد. اگر خواهان بهترین پشتیبانی برای خودروی الکتریکی و راحت‌ترین تجربه‌ی نگهداری از آن هستید، انتخاب لیف همچنان بهترین گزینه است. اما اکنون تفاوت آن‌قدر ناچیز است که مانع از توصیه‌ی خرید سایر رقیبان توسط ما نشود.

منبع: زومیت 

دیدگاه تان را بنویسید