رئیس فدراسیون دانش آموزی به جی پلاس خبرداد:

ورزش صبحگاهی مدارس احیا می شود/ نگاه تربیتی امام (س) مبنای سیاستگذاری ورزش دانش آموزان

رئیس فدراسیون ورزش دانش آموزی گفت: تلاش می کنیم نگاه تعلیمی و تربیتی حضرت امام خمینی (س) به ورزش را مبنای سیاستگذاری ها و برنامه های ورزشی دانش آموزان قرار دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

فرشید ارمیان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، درباره ساختار فدراسیون ورزش های دانش آموزی و برنامه های پس از تغییرات جدید مدیریتی، اظهار کرد: این فدراسیون از سال 81 شروع به فعالیت کرده و در مسیر اسقرار قرار دارد تا ساختار و تشکیلات تخصصی ورزش قهرمانی در بخش دانش آموزان را مدیریت کند تا استعدادها و نخبگان ورزشی در میان دانش آموزان به سوی تیم های ملی هدایت شوند.

 

** تیم های دانش آموزی، ظرفیت استعدادی برای تیم های ملی

وی با اشاره به ظرفیت سازی گسترده ای که تیم های ورزش دانش آموزی برای تیم های ملی ایجاد می کنند، ادامه داد: تیم های دانش آموزی منتخب و قهرمان کشور که در رویدادهای بین المللی نیز شرکت می کنند از کسانی تشکیل می شوند که پیش از ورزشکار بودن، یک دانش آموز هستند و به خاطر شرایط سنی، بعضا نمی توانند در مسابقات قهرمانی کشور و یا تیم های ملی شرکت کنند. بنابراین با ورود به تیم های دانش آموزی انگیزه و توانشان از بین نمی رود و می توانند در این سطح بدرخشند. از طرفی قطعا آماده سازی و حضور تیم های دانش آموزی در مسابقات مختلف به ویژه رقابت های بین المللی، بازیکنان را باتجربه کرده و این فرصتی است برای فدراسیون های ملی ما که استعدادها را شناسایی کرده و در تیم های ملی از آنها استفاده کنند.

رییس فدراسیون دانش آموزی با اشاره به پیشرفت بازیکنان از طریق مسابقات دانش آموزی، خاطرنشان کرد: در سال 2012 بازیکنانی را به مسابقات جهانی تیم فوتسال اعزام کردیم که درآنجا مسلم اولادقباد اولین بار بود که در این مسابقات حضور داشت و در آنجا خوش درخشید و در حال حاضر هم عضو تیم ملی فوتسال است.

 

** المپیادهای ورزشی دانش آموزی نگاه تربیتی دارد

ارمیان در پاسخ به اینکه چه همکاری با وزارت آموزش و پرورش در زمینه احیای زنگ های ورزش و اجرای برنامه های مختلف دارید، به جی پلاس گفت: در همکاری با آموزش و پرورش دو بحث را مدنظر داریم؛ یکی درباره درس تربیت بدنی است که متولی آن معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش خواهد بود. در حال حاضر تمام معلم ها برای این درس کتاب راهنما دارند که با عمل به آن هم سلامت و هم نشاط و شادابی دانش آموزان تامین می شود. در کنار آنها نیز فعالیت هایی مانند حیات پویا، ویژه دانش آموزان ابتدایی پیش بینی شده است. بحث دوم مربوط به المپیاد ورزشی درون مدرسه ای است که دانش آموزان با نگاه تربیتی که به شکل گیری المپیادها بوده، در آنها شرکت می کنند. امسال، سومین دوره این المپیاد است و حدود 5 میلیون نفر دانش آموز درگیر مسابقات می شوند.

** ورزش صبحگاهی مدارس احیا می شود

رییس فدراسیون دانش آموزی در پاسخ به اینکه برای احیای ورزش صبحگاهی در مدارس، چه اقدام هایی داشته اید، هم به جی پلاس گفت: در این باره تلاش هایی داشته ایم تا ورزش صبحگاهی احیا شود؛ چرا که درس تربیت بدنی جوابگوی تکاپو و نیازهای حرکتی دانش آموزان نیست اما برنامه هایی داریم تا دانش آموزان مستعد و علاقمندان به ورزش پس از تعطیلی مدارس در همان مدرسه یا سالن های ورزشی آموزش پرورش، بتوانند زیر نظر معلم های تربیت بدنی به صورت تخصصی تر فعالیت کنند.

 

** رویکرد تربیتی و فرهنگی به مسابقات ورزشی

ارمیان درباره کیفیت نقش دستگاه تعلیم و تربیت در توسعه و تقویت ورزش قهرمانی کشور هم اظهار کرد: این فدراسیون چون در دستگاه تعلیم و تربیت فعالیت می کند و ورزش ما نیز توأم با تعلیم و تربیت است، تلاش می کنیم ورزش قهرمانی را با رویکرد پهلوانی برگزار کنیم و ورزش همگانی را با رویکرد سلامتی. در نهایت کارکردهای سلامتی ورزش در وهله اول و کارکردهای تربیتی و فرهنگی و اخلاقی در وهله دوم برای ما الویت دارد.

وی ادامه داد: ما درفدراسیون ورزش های دانش آموزی سعی کردیم محیط آموزشی هنگام اجرای برنامه ها حاکم باشد. حتی بنا داریم مسابقات همواره با دو رویکرد رقابت ورزشی و تربیتی برگزار شود تا دانش آموزان به دستاوردهای فرهنگی هم برسند.

وی با بیان اینکه تعدد مسابقات دختران کمتر از پسران نیست، درباره وضعیت مسابقات دختران نیز به جی پلاس گفت: سیاست های ارزیابی عملکرد را طوری طراحی کردیم که استان ها بیشتر دانش آموزان دختر را تحت پوشش قرار دهند چرا که برای خانواده ها بسیار مهم است که بچه هایشان را به چه مکان ورزشی می فرستند و از طرفی به فدراسیون دانش آموزی که تحت نظر وزارت آموزش و پرورش است، اعتماد دارند.

 

** نگاه تربیتی حضرت امام (س) مبنای ورزش دانش آموزی قرار می گیرد؟!

رئیس فدراسیون دانش آموزی در پاسخ به اینکه آیا نگاه تربیتی حضرت امام (س) به ورزش مبنای سیاستگزاری در برنامه های ورزش دانش آموزی قرار می گیرد نیز به جی پلاس گفت: ما همواره تلاش می کنیم تا همسو با نگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (س) به ورزش که نگاهی تعلیمی و تربیتی داشتند را مبنای تمام سیاست گذاری هایمان قرار داده و این نگاه را در تمام برنامه ها عملی کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید