مشکل جدید اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ استور: اتصال به شتاب ممنوع!

قرار دادن اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ استور سخت بود و حالا سخت‌تر هم شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ظاهرا اپل در حال حذف اپلیکیشن‌هایی است که سیستم پرداخت درون برنامه‌ای آی‌اواس را دور زده‌اند و کاربران را مستقیم به درگاه‌های بانکی هدایت می‌کنند.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که اخیرا اپ استور در پذیرش اپلیکیشن‌هایی که با درگاه‌های پرداخت شتاب کار می‌کنند سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال می‌کند. در هفته‌های اخیر برخی از توسعه‌دهندگان ایرانی آی‌اواس اعلام کرده‌اند که اپلیکیشن آنها به دلیل اتصال به درگاه پرداخت شتاب توسط اپ استور رد و از انتشار آن جلوگیری شده است.

اما مشکل تنها با بانک‌های ایرانی و درگاه‌های پرداخت شتاب نیست. پیغامی که اپ استور به این دسته از توسعه دهندگان داده مربوط به نقض قوانین اپ استور در بکارگیری پرداخت درون برنامه‌ای است. درواقع اپلیکیشن‌هایی که به هر نحو سرویس یا محصولی را به کاربر ارائه می‌کنند و در ازای آن پول دریافت می‌کنند باید از سیستم In app purchase یا پرداخت درون برنامه‌ای آی‌او‌اس استفاده کنند. 

علت این اجبار این است که اپل درصدی از هر تراکنش که از طریق پرداخت درون برنامه‌ای انجام می‌شود را به خود اختصاص می‌دهد. بدین‌ترتیب اگر اپلیکیشنی کاربر را به درگاه‌های متفرقه هدایت کند، سهم اپل از تراکنش‌ها نادیده گرفته شده و تمام پول پرداخت شده مستقیم به حساب توسعه‌دهنده یا صاحب سرویس واریز می‌شود؛ حالا فرقی نمی‌کند که درگاه مربوط به چه بانکی یا از چه کشوری باشد.

اما راه حل حضور در اپ استور برای سرویس دهندگان ایرانی چندان ساده و عملی نیست. به دلیل محدودیت دسترسی ایرانیان به حساب‌های بانکی بین‌المللی امکان استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای برای آنها وجود ندارد. از این رو این اپلیکیشن‌ها یا باید قید حضور در اپ استور را بزنند یا فرایند پرداخت و دریافت پول را از اپلیکیشن خارج کنند. این کار از راه‌های مختلفی مانند استفاده از بسترهای پرداخت USSD امکان‌پذیر است. علاوه براین روش فروش کد خرید در وب‌سایت و استفاده از آن در اپلیکیشن نیز می‌تواند یکی از راه‌های جایگزین باشد. روش دیگری نیز برای نصب اپلیکیشن‌های خارج از اپ استور وجود دارد که با کمک سرتیفیکیت‌های صادر شده از طرف اپل برای تست اپلیکیشن انجام می‌شود و معمولا بانک‌ها از آن استفاده می‌کنند. هرچند که در این روش امنیت اپلیکیشن‌ها را نمی‌توان تایید کرد و بسیاری از کاربران از نصب چنین اپلیکیشن‌هایی خودداری می‌کنند.

در حال حاضر گزارش‌هایی که به دست اپل رسیده باعث شده تا اپلیکیشن برخی از فروشگاه‌های ایرانی از اپ استور حذف شوند اما برخی دیگر همچنان در اپ استور حضور دارند؛ که البته خطر حذف آنها را نیز تهدید می‌کند. 

منبع: جی اس ام

دیدگاه تان را بنویسید