اولین سوپرخودرو ایرانی به زودی معرفی می شود

شرکتی با نام سیروان موتورز به‌زودی از نخستین سوپراسپرت ایرانی با نام فونیکس رونمایی می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نام‌های ایرانی در صنعت خودروسازی جهان با اینکه به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند ولی به اندازه کافی مشهورند؛ نام‌هایی مانند کوروش منصوری، آرش فربد و جدیدا هم فریس رضوانی از معروف‌ترین نام‌هایی است که توانسته‌اند مستقلا در این زمینه به موفقیت برسند. اما هیچکدام از این  نام‌ها ردپایی در ایران ندارند؛ منصوری در آلمان درحال تیون‌کردن لوکس‌ترین خودروهای جهان است، فربد در انگلستان و به عنوان زیرمجموعه‌ای از کمپانی Ginetta مشغول ساخت خودروهای دست‌ساز با تیراژ بسیار محدود است و رضوانی نیز هم‌اکنون در کالیفرنیا با پیشرانه‌های هوندا درحال تولید سوپراسپرت‌های 200 هزار دلاری است.

 

فونیکس: اولین سوپرکار ایرانی
 

حالا یک شرکت ایرانی مدعی ساخت خودروی جدیدی است که می‌تواند اولین سوپراسپرت ایرانی لقب بگیرد. نام این شرکت سیروان موتورز است که سال 1389 در اروپا ثبت تجاری شده. مهندسان این شرکت سرگرم ساخت پروتوتایپی با نام فونیکس هستند. فونیکس بدنه‌ای از جنس فیبرکربن دارد و حتی  شاسی آن را هم برای کاهش وزن با ترکیب فیبرکربن و کولار ساخته‌اند.

نکته جالب اینجاست که بدنه و شاسی فونیکس هردو توسط مهندسان سیروان موتورز ساخته شده و متعلق به شرکت دیگری نیست. همین موضوع می‌تواند دلیل خوبی برای قیمت بالای این سوپراسپرت ایرانی باشد. ظاهرا برخی قطعات فونیکس قرار است از تامین‌کنندگان داخلی تامین شود. ویژگی جالب دیگر فونیکس این است که بدنه آن به رنگ معروف 7 رنگ نیمه مات مزین شده تا از هر زاویه‌ای که به آن نگاه می‌کنید شاهد رنگ متفاوتی باشید. ظاهرا این رنگ و سایر رنگ‌های سفارشی فونیکس از سوی شرکتی ایتالیایی تامین می‌شود.

 

هیبریدی 1200 اسبی
 

فونیکس، پیشرانه‌ای هیبریدی دارد ولی برخلاف سوپراسپرت‌های حال حاضر جهان، فاقد موتورالکتریکی است! ابتدا از پیشرانه بنزینی آن شروع می‌کنیم. فونیکس مجهز به پیشرانه 6.2 لیتری V8 جنرال موتورز است که با کمک توربوهای دوقلوی VooDoo قدرتش به مرز 900 اسب‌بخار می‌رسد. اما به دلیل محدودیت‌هایی که برای حجم موتور در ایران وجود دارد، سیروان موتورز می‌خواهد برای بازار ایران از پیشرانه 2.5 لیتری توربوشارژ AMG استفاده کند. البته هنوز چیزی قطعی نیست.

اما دومین پیشرانه فونیکس، نسل جدید پیشرانه‌های Flow Tech است. این پیشرانه فلوتک، که طی 10 سال و به دست مخترع ایرانی طراحی و ساخته شده است، با فشرده‌کردن جریان هوا تولید نیرو می‌کند. حداکثر قدرت پیشرانه فلوتک به حدود 300 اسب‌بخار می‌رسد. متاسفانه اطلاعات دیگری از این پیشرانه در دسترس نیست ولی اگر قابل تولید باشد، سروصدای زیادی در جهان می‌کند.

 

محصولی ایرانی برای بازار جهانی
 

طبق گفته‌های سیروان موتورز، فونیکس قادر به پاس‌کردن تمامی استانداردهای لازم برای شماره‌گذاری است ولی همچنان نمی‌دانیم که فونیکس در ایران ساخته می‌شود یا اینکه خط تولیدش در خارج از کشور است. اگر در ایران باشد، به دلیل پیشرانه‌ای که دارد بعدها با مشکلات فنی عدیده‌ای روبرو می‌شود، ضمن اینکه مشتریان ثروتمند خارجی بعید است سوپراسپرتی بخرند که در ایران ساخته شده و فاقد خدمات پس از فروش در کشورهای دیگر باشد. اما اگر خط تولید آن در خارج از کشور باشد، به دلیل نداشتن نمایندگی، احتمالا برای ورود به ایران با دردسرهای زیادی مواجه می‌شود و حتی شاید مجوز واردات نگیرد که در این صورت، مانند آن سه نامی که در ابتدای متن اشاره شد، فقط باید به ایرانی بودنش افتخار کنیم!

مهندسان این شرکت قول داده‌اند که بعد از اتمام مراحل ساخت، نسخه تولیدنهایی فونیکس در نمایشگاه خودرو ژنو و همچنین نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی شود. منتظر خبرهای تکمیلی ما در روزهای آینده باشید.

 

منبع: جی اس ام

دیدگاه تان را بنویسید