۲۰ مقاله ویکی پدیا با بیشترین میزان ویرایش در سال ۲۰۱۶

به دنبال انتشار نتایج جستجو و مرور وب از سوی توییتر، فیس‌بوک و گوگل، اکنون ویکی پدیا ۲۰ مقاله‌ی خود را با بیشترین میزان ویرایش در سال ۲۰۱۶ معرفی کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مانند سال‌های گذشته چندین مورد غافلگیرکننده و همچنین موارد قابل پیش‌بینی در این لیست به چشم می‌خورد.

همان‌طور که احتمالاً انتظارش را داشتید، دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون و سیاست‌مدارهای ایالات متحده بخش قابل توجهی از این ویرایش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، منتها این «مرگ‌ومیرها» است که تا انتهای سال با ۱۸,۲۳۰ ویرایش، صدر جدول را از آن خود کرده است. از سِلِبرِتی معروف «David Bowie» و موزیسیَن آمریکایی «Prince» که بگذریم، تعداد مرگ افراد سرشناس در ۲۰۱۶ اندک بود، منتها همیشه مرگ‌ و میر شمار قابل توجهی از آمار مشاهده و ویرایش صفحات ویکی‌ پدیا را تصاحب می‌کند.

orlando-shooting

یکی دیگر از مواردی که تب‌وتاب این جستجوها و ویرایش‌ها را بالا برده است، حمله‌ی تروریستی به Pulse در اورلاندوی فلوریدا در «مقام ۶» و اسناد پاناما در «مقام ۱۳» هستند و موارد غافلگیرکننده را در این میان «Bailando 2015» یعنی فصل دهم یک رقابت در تلویزیون آرژانتین و «mystery novels» مجموعه‌ای از ۲۶ رمان رازآلود منتشرشده بین سال‌های ۱۹۳۴ و ۱۹۵۵ ، کامل کرده‌اند.

Loving Vincent

جایگاه آخر این لیست، شاهکاری است که سال آینده شاهد آن خواهیم بود. «Loving Vincent» که در مورد «ون گوگ»، نقاش سبک پست امپرسیونیسم هلندی نوشته شده، اولین انیمیشنی است که به‌طور کامل نقاشی شده است. تمامی ۶۵ هزار فریم انیمیشن Loving Vincent توسط ۱۱۵ نقاش با رنگ روغن روی بوم، یعنی تکنیک مشابه ون گوگ ساخته شده‌اند.

به دنبال شروع این پروژه، ۴ ادیتور ویکی‌ پدیا در همکاری با یکدیگر شروع به بازنویسی صفحه‌ی اختصاصی ون گوگ کردند. در پی این اقدام و مشاهده‌ی خیل عظیم کاربران ویکی‌ پدیا، صفحه‌ی ون گوگ در لیست صفحات ویژه و پیشنهادی قرار گرفت. در مجموع تعداد ویرایش‌های بسیاری که روی این صفحه صورت گرفت، بار دیگر یاد این نقاش پرآوازه را زنده کرد و وی را در لیست ۲۰ مورد برتر ویکی‌ پدیا قرار داد. یکی از کاربران با اسم مستعار مدرنیست که در ویرایش این صفحه نقش  دارد و جزو کاربران برتر ویکی‌ پدیا نیز به شمار می‌رود، می‌گوید:

ون گوگ شالوده‌ی بهترین، متفکرترین، با ادراک‌ترین، احساساتی‌ترین، قابل‌هضم‌ترین و ظریف‌طبع‌ترین ارتباطات بصری را در تاریخ نقاشی غرب به نمایش گذاشت.

هنرمندی که برای دهه‌ها تعبیر نابجایی از او به عمل می‌آمد. مدام تفسیر اشتباه از کارهای او می‌شد و اکنون تفسیر و تعمّقی دوباره در مورد وی صورت گرفته است. با این اوصاف همیشه نمی‌توان تعریف دقیقی از ماهیت یک فرد این‌چنینی ارائه داد.

ون گوگ شخصیتی مقبول و تا حدودی رمزآلود است که در حال حاضر به‌عنوان یک هنرمند مطرح از او یاد می‌شود و بدون شک اهمیت پژوهش، نوشتن و خواندن را در وجود خود دارد.

death-vs-life

با این حال در سالی که شمار مرگ و میر در صدر لیست جستجوی افراد قرار بگیرد، امید به صلح و زندگی تا حد زیادی رنگ می‌بازد. امیدواریم در سال آینده این آمار حاکی از موارد دیگری باشد.

در زیر می‌توانید لیست این ۲۰ مقاله را به همراه تعداد ویرایش مشاهده کنید :

  1. مرگ و میر در سال ۲۰۱۶ (۱۸۲۳۰ ویرایش)
  2. دونالد ترامپ (۸۹۳۳)
  3. فهرست تأییدشده‌ی کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون (۶۵۲۷)
  4. انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا (۶۱۶۲)
  5. انتخابات مقدماتی ۲۰۱۶ حزب جمهوری خواه (۵۷۱۵)
  6. تیراندازی ۲۰۱۶ در اورلاندو (۵۵۴۰)
  7. بایلاندو ۲۰۱۵ (۵۳۴۲)
  8. کمپین انتخاباتی تأییدشده‌ی دونالد ترامپ (۵۳۲۸)
  9. ۲۰۱۶ در ورزش (۵۲۷۷)
  10. ۲۰۱۶ در موسیقی کره ی جنوبی (۵۰۷۴)
  11. بِوِرلی گرِی (۴۹۵۷)
  12. نتایج نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۴۷۴۳)
  13. اسناد پاناما (۴۶۵۹)
  14. ۲۰۱۶ در تلویزیون فیلیپین (۴۶۰۰)
  15. توفان فصلی اقیانوس آرام ۲۰۱۶ (۴۲۴۴)
  16. توفان فصلی آتلانتیک ۲۰۱۶ (۳۸۷۴)
  17. انتخابات مقدماتی ۲۰۱۶ حزب دمکرات (۳۷۳۶)
  18. فیلم بتمن در مقابل سوپرمن (۳۵۹۳)
  19. آلبوم موسیقی حیات پابلو (۳۵۷۴)
  20. ونسان ون گوگ (۳۵۵۱)

 

منبع: زومیت 

دیدگاه تان را بنویسید