گزارش جی پلاس/ چرا فجر به جام جهانی فوتبال نظامیان رفت؟!

حذف و دیگر هیچ! عاقبت تصمیم عجیب مدیران ورزش نظامیان در اجحاف به پرسنل و سربازان

چرا به جای نظامیان پرسنل و سربازان ورزشکار، تیم فجر سپاسی، به جام جهانی فوتبال نظامیان جهان، اعزام شد؟!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ تیم فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز (متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در  یک تصمیم عجیب به نمایندگی از تیم نظامیان ایران به مسابقات قهرمانی نظامیان جهان در عمان اعزام و پس از دو شکست و یک تساوی از این رقابت ها حذف شد.

فجر با تیم های آلمان، الجزایر و کره شمالی هم گروه بود که در اولین مسابقه دو بر یک به کره شمالی باخت. این تیم در بازی دوم شکست سنگین سه بر صفر را مقابل الجزایر متحمل شد و در دیدار پایانی دیشب (شنبه) پس از تساوی بدون گل برابر آلمان، با 1 امتیاز از صعود بازماند و حذف شد!

پیش از این عنوان شده بود که نماینده ایران با تیم های آلمان، برزیل و الجزایر همگروه است اما آنها در اولین دیدار خودشان با نتیجه دو بر صفر مغلوب کره شمالی شده اند!

صرف نظر از این نکته عجیب در حیطه اطلاع رسانی! اینکه تربیت بدنی ستاد کل نیروهای مسلح ظاهرا در یک اقدام غیرحرفه ای یا بهتر بگوییم غیرمنصفانه، یک تیم باشگاهی حرفه ای را به جای منتخبی از نظامیان ورزشکار به این رقابت ها اعزام کرد، عجیب تر، مبهم و بی پاسخ ماند!

جی پلاس پیش از این و هنگام حضور فجر در این رقابت ها قصد نقد تصمیم فوق را داشت اما به جهت مصون ماندن نماینده ایران از حاشیه ها و تضعیف احتمالی روحیه بازیکنان، آن را به بعد از اتمام کار فجر در این رقابت ها (اکنون) موکول کرد.

** اخلال در مسابقات سازمان لیگ!

پیش از شروع نیم فصل دوم لیگ آزادگان بود که اخباری مبنی بر اعزام فجر سپاسی شیراز به عنوان نماینده ایران به مسابقات فوتبال نظامیان جهان در عمان منتشر شد. خبری که با توجه به اعلام برنامه بازی های نیم فصل دوم رقابت های لیگ آزادگان توسط سازمان لیگ عجیب به نظر می رسید! دلیلش هم این بود که اگر قرار بر اعزام تیمی به مسابقاتی باشد قاعدتا باید مسابقاتش لغو و به تعویق بیافتد که در برنامه سازمان لیگ چنین چیزی دیده نمی شد!

با این حال غلامحسین پیروانی سرمربی فجری ها که تازه توانسته بود سر و سامانی به حال و روز این تیم بدهد، خبر اعزام تیمش را تایید و اعلام کرد سردار باران چشمه و سردار آجورلو به آنها وعده داده اند که هماهنگی ها با سازمان لیگ انجام خواهد شد تا بازی هایی که به تعویق می افتد، فاصله کمی هم با هم نداشته باشد تا فجر ضرر کند.

** چرا فجر سپاسی اعزام شد؟!

مهرعلی باران چشمه رئیس تربیت بدنی نیروهای مسلح،  یک روز قبل از اعزام فجر به مسابقات سیزم در گفت و گویی عنوان کرد که ابتدا قصد داشتند منتخبی از سربازان تیم های تراکتورسازی، ملوان، فجرسپاسی و نیروی زمینی ارتش را به این مسابقات اعزام کنند، ولی به دلیل اینکه با اینکار دیدارهای این تیمها هم به تعویق می افتاد از این تصمیم منصرف شدند.

** حقوق ضایع شده نظامیان ورزشکار!

هدف از برگزاری مسابقات ورزشی نظامیان جهان به صورت المپیادی و همزمان در همه رشته  یا تک رشته ای و مقطعی که اکنون شاهد دومین دوره مسابقات فوتبال آن در عمان هستیم (Cism football world cup) در ظاهر قدرت نمایی ورزشی یگان های نظامی سراسر کشورهاست و در باطن عاملی برای افزایش نشاط و انگیزه و ترغیب نظامیان به امر ورزش از زاویه برگزاری رقابت های بین المللی است. از همین رو در همه کشورها از جمله ایران، رقابت های انتخابی به صورت تیمی یا انفرادی میان نظامیان ورزشکار در همه تشکلات برگزار می کنند و نهایتا تیم های برتر یا تیم هایی متشکل از  ورزشکاران برتر راهی مسابقات جهانی (سیزم) می شوند. این رویکرد برآمده از روح ورزش است اما چه شده که باز آفت نتیجه گرایی بر جان و پیکره سیاست های ورزشی ما می افتد! اینکه چرا باید به جای نظامیان ورزشکار منتخب از پرسنل کادر یا وظیفه، یک تیم حرفه ای که حتی ممکن است بازیکن غیرنظامی هم داشته باشد! را به رقابت های سیزم اعزام کنند؟! آیا این تصمیم غیرحرفه ای، جفا، بی انصافی و ضایع کردن حقوق نظامیان ورزشکار نیست؟!

** مگر تیم نظامیان والیبالیست قهرمان نشد؟

چندی پیش همین مسئولان تربیت بدنی نیروهای مسلح میزبان مسابقات والیبال نظامیان جهان در تهران بودند. آنها برای تشکیل تیم نظامیان ایران در آن مسابقات، اردوها و بازی های انتخابی بسیاری برگزار کردند که در نهایت یک تیم از پرسنل و سربازان نیروهای مسلح تشکیل شد و قهرمان این مسابقات هم شد. حال سوال اینجاست که چرا نباید برای این مسابقات هم چنین کاری انجام می شد؟!

** فجر هم قربانی می شود؟!

از طرفی مسئولان امر اگر هم به اشتباه صرفا بر نتیجه گرایی آن هم در یک فستیوال ورزشی نظامی تاکید دارند، حتما باید یک تیم ریشه دار فوتبال کشور که حال و روز خوبی هم در لیگ یک ندارد و در رده یکی مانده به آخر جدول، برای بقا می جنگد، به این مسابقات اعزام شود؟! آیا درست است که شیرازی ها فجرسپاسی را هم مانند برق این شهر از دست بدهند؟

شاید هم منافع تیم تراکتورسازی که سردار آجورلو مدیرعامل آنهاست نزد مدیران تربیت بدنی نیروهای مسلح ارجحیت بیشتری داشته است، چون اگر قرار بود با به تعویق افتادن دیدارهای لیگ برتر یا لیگ یک و اعزام به این مسابقات به روند تیمی لطمه نخورد، پس سربازان! تراکتور (نه کل تیم) هم همراه منتخب سربازان دیگر تیم های نظامی می توانستند در این مسابقات شرکت کنند که اتفاقا با تعلق خاطر عجیب مدیران به نتیجه گرایی آن هم در چنین فستیوال هایی، همخوانی داشت!

** حتی نمی دانستیم با چه تیمی هم گروه هستیم!!

به گزارش جی پلاس؛ باران چشمه اما اعلام کرده بود که تیم فجر با نمایندگان برزیل، آلمان و الجزایر در این مسابقات همگروه است؛ چیزی که به غلام پیروانی هم اعلام کرده اند. دوشنبه اولین دیدار فجرسپاسی در این مسابقات برگزار شد و شاگردان پیروانی نه مقابل آلمان، برزیل و الجزایر، بلکه مقابل کره شمالی با نتیجه دو بر صفر شکست خوردند!!

آنها به تیمی باختند که تا قبل از این نامش در گروه ایران آورده نشده بود. فجر که با عجله برای اعزام به عمان انتخاب شد و شاید در این گیر و دار مسئولان هم فراموش کرده اند که برزیل اصلا در این مسابقات شرکت نمی کند!

** لطفا به تصمیم های غیرحرفه ای پایان دهید!

در پایان تنها می توان امیدوار بود که مسئولان و تصمیم گیران ورزشی در ایران به این گونه رویه ها پایان دهند و در آینده با درک بهتری از روح و حقیقت چنین رویدادهای ورزشی، دیگر از این تصمیم های غیرحرفه ای  که حقوق نسلی از نظامیان ورزشکار را ضایع می کند نیز  نباشیم. همینطور فجر سپاسی هم که با توجه به مشکلات مالی فروانش، احتمالا به دلیل دریافت امتیازهای مالی (که گفته می شود بیش از 200 میلیون تومان است) حاضر به حضور در چنین میدانی شد و نهایتا با دو شکست و یک تساوی به کارش پایان داد، بتواند در ادامه بر اوضاع و احوال نه چندان خوشایند خود در لیگ فائق آمده تا این تیم شیرازی که روزی گربه سیاه بعضی تیم های لیگ برتری بود، حداقل لیگ دسته یک را از دست ندهد. فجر در حال حاضر  با 12 امتیاز از 18 دیدار قبلی در رده هفدهم جدول 18 تیمی لیگ یک قرار گرفته است.

** مسئولان پاسخ ندادند!

در همین راستا خبرنگار جی پلاس، درباره علت ماجرا و تصمیم های فوق، خواهان پاسخگویی مسئولان امر شد که در ابتدا امیر سرتیپ دوم مرتضی حسن پور مدیرکل تربیت بدنی نیروی زمینی ارتش حاضر به مصاحبه نشده و عنوان کردند که سردار باران چشمه باید در این زمینه پاسخ دهد که ایشان نیز تاکنون حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشده اند!

دیدگاه تان را بنویسید