چرا باید آکادمی ملی فوتبال ایران تعطیل شود؟!

مدیرکل تربیت بدنی تهران در گفتگو با جی پلاس: 8 سال کار کردیم تا آکادمی یک برند شد! / فدراسیون به این وضع پایان دهد

آکادمی ملی فوتبال ایران فعلا تعطیل شده و مشخص نیست تکلیف ساختاری ترین نهاد سازندگی در فوتبال ملی چه می شود!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ بعد از گذشت تقریبا شش ماه از تغییر در فدراسیون فوتبال ایران بود که حسین علیزاده رئیس آکادمی ملی فوتبال بدون اینکه حکم اخراجی از مهدی تاج رئیس فدراسیون دریافت کند محل کارش را ترک کرد! بعد از آن حتی هیچ رئیس یا سرپرست جدید معرفی نشد و ظاهرا حتی پرسنل این آکادمی هم یک به یک در بخش های دیگر زیرمجموعه فدراسیون مشغول به کار شده اند. اما آیا واقعا آکادمی ملی فوتبال که ساختاری ترین نهاد سازندگی در سطح فوتبال ملی بوده، تعطیل شده است؟!

رضا گل محمدی مدیر کل تربیت بدنی استان تهران و معاون پیشین آکادمی ملی فوتبال در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس به برخی اما و اگرها در این باره واکنش نشان داد. او البته با توجه به مسئولیت جدیدش به سوالاتی پیرامون مسیر آتی فعالیت های اداره کل تربیت بدنی استان تهران نیز پاسخ داد که مشروح آن در زیر می آید:

شما سال ها در آکادمی ملی فوتبال ایران فعالیت کردید و تلاش های زیادی هم برای ارتقای سطح فنی آن انجام دادید؛ متاسفانه اما این روزها خبرهای خوبی از وضعیت این آکادمی به گوش نمی رسد تا جایی که شائبه تعطیلی آن که حتی به صورت موقت هم خوب نیست، شنیده می شود...

 بله؛ متاسفانه من هم این اخبار را شنیده ام. به نظرم آکادمی فدراسیون فوتبال یکی از مهمترین زیر ساخت های فوتبال کشور بود که طی هشت سال گذشته ساخته شد. این پروژه چه در نوسازی تجهیزات مانند خوابگاه، زمین فوتبال و حتی خود ساختمان آکادمی و چه در ساخت بزرگترین مرکز پزشکی – ورزشی (ساختمانی که مورد نیاز تیم های ملی و هیأت پزشکی تیم ملی بود) توانست فضای مناسبی را برای فوتبال ملی کشور مهیا کند. معتقدم آکادمی برند فدراسیون فوتبال ایران بود. کما اینکه طی 8 سال گذشته هم بارها توسط مسئولین به عنوان برند فدراسیون معرفی شده بود اما متاسفانه بعد از تغییر و تحول در فدراسیون، تغییراتی هم در آکادمی فوتبال رخ داده که خوب نیست.

** این اتفاق چه دلیل فنی می تواند داشته باشد؟

متاسفانه چون اطلاعی از جزئیات این موضوع ندارم، نمی دانم به چه دلیلی بعد از جابجایی ریاست در فدراسیون، این اتفاق رخ داد. بنده به عنوان یک کارشناس کوچک از مهدی تاج که سالها برای فوتبال این کشور زحمت کشیده و منشاء خدمات بودند، می خواهم که نگذارند این وضع برای آکادمی ملی فوتبال کشور ادامه پیدا کند. باید این مجموعه ها را حفظ کرد. فکر می کنم ورزشی ها و به ویژه فوتبالی ها بهتر می دانند که این آکادمی خدمت بزرگی به معرفی فوتبال ایران و ساماندهی مدارس فوتبال کشور و نیز دپارتمان های مختلف فدراسیون کرده است.

** بعد از تنش هایی که میان کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی و مدیریت ایفمارک پیش آمد، حالا خبر می رسد احتمالا ساختمان پزشکی ورزشی ساخته شده در محل آکادمی به طور کامل تحت اختیار تیم ملی قرار خواهد گرفت. نظر شما درباره این جابه جایی چیست؟

این ساختمان برای ارائه خدمات بهتر به تیم های ملی و برگزاری کلاس های آموزشی احداث شد. تصمیم گیری این موضوع در شورای آکادمی فوتبال که متشکل از تاج، کی روش، دکتر علیزاده و من بود، تصمیم گیری و آغاز شد که ادامه هم پیدا کرده بود. متاسفانه این اواخر تغییراتی در چهارچوب ماهیت پروژه و نحوه کاربری آن به وجود آمد اما من گواهی می دهم که ایفمارک فقط و فقط برای ارائه خدمات مناسب به تیم های ملی ساخته شد. بخش فوقانی این ساختمان هم برای آموزش و موارد مورد نیاز هیأت پزشکی فدراسیون مورد استفاده قرار می گیرد. اما اینکه امروز قرار است چه تغییری در نوع کاربری آن صورت گیرد، من اطلاعی ندارم. امیدوارم هدف اصلی این طرح که کمک به ورزش ایران است، محقق شود. این طرح با یک هم اندیشی و خرد جمعی و با نیازسنجی های دقیق آغاز به کار کرد؛ مکان های مشابه این مجموعه در نقاط مختلف دنیا مورد ارزیابی قرار گرفت و با خود کی روش هم مشورت های لازم صورت گرفت تا بتوانیم به بهترین شکل مطلوب این مجموعه را راه اندازی کنیم.

** به دومین موضوع این گفت و گو برسیم؛ با توجه به اینکه اکنون مدیرکل تربیت بدنی استان تهران هستید، چه برنامه هایی برای مشارکت جوانان و در کل ورزش تهران دارید؟

بعد از گذشت پنج ماه از آغاز مسئولیتم در تربیت بدنی استان تهران چند کار اساسی و محوری را دنبال کرده ام. با تمام توان برنامه ها و طرح های مناسبی که در دوره قبل تایید شده را با قدرت ادامه دادم. دومین کاری که در این مدت کم در این مجموعه انجام شد، بازگرداندن اعتماد به نفس به درون این مجموعه و رسیدگی به معیشت پرسنل بود. در گام بعدی ستاد برنامه ریزی المپیک 2020 را راه اندازی کردیم و یک برنامه ریزی بلند مدت برای المپیک بعدی را در دستور کار قرار دادیم. خوشبختانه جلسات متعددی را در این ستاد برگزار کرده و 12 رشته ورزشی را به صورت خاص مد نظر داریم. در همین راستا المپیاد نوجوانان و جوانان استان را هم راه اندازی کرده که از ماه گذشته آغاز به کار کرد. این المپیاد البته در 27 رشته ورزشی آقایان و خانم ها برگزار می شود و از بین افراد شرکت کننده، نوجوانان و جوانان نخبه شناسایی می شوند و مورد حمایت قرار می گیرند.

** متاسفانه زیرساخت های ورزشی مناسب و کافی در استان و حتی شهر تهران وجود ندارد و جوانان از کمبود فضای کافی و کم هزینه ورزشی رنج می برند. با حضور شهرداری ها، نقش و برنامه تربیت بدنی استان تهران برای رفع کمبودها و سازماندهی استفاده بهینه از امکانات حداقلی موجود، چگونه است؟

در بحث زیرساختها، برای ساخت 5 مجموعه ورزشی (استادیوم های 5هزارنفری) در 5 شهرستان استان، اعتبار مالی بسیار خوبی از سوی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی تامین شده و امیدواریم تا پایان سال فاز اول این مجموعه ها که شامل زمین فوتبال، پیست دو ومیدانی، نور و رختکن است، آماده بهره برداری شود. در بخش ستاد ساماندهی امور جوانان نیز با توجه به حمایت های استاندار محترم، ستاد جوانان در استانداری جلسه تشکیل داده و مطالبات ما به دستگاه ها منتقل شد. در فرمانداری های استان هم مطالبات جوانان و سازمان های مردم نهاد دنبال می شود و امیدوارم تا پایان سال، خبرهای خوبی از عملکرد این ستادها شنیده شود.

** تهران زمانی جایگاه مهمی در سطح حرفه ای کشتی ایران داشت و افراد نامداری را به کشتی ملی و جهانی معرفی کرد؛ از غلامرضا تختی تا علیرضا دبیر، حمید سوریان و... کشتی گیرانی بودند که مدال های خوشرنگ کاروان ایران در المپیک های مختلف را به دست آورده اند. متاسفانه سالهاست شاهدیم کشتی در تهران رو به افول بوده و دیگر ستاره شاخصی را به دنیای کشتی معرفی نمی کند! چه تدابیری برای اینگونه موارد اندیشیده اید؟

توجه به رشته های مدال آور یکی از مهمترین اهداف ستاد المپیک 2020 در مجموعه تربیت بدنی تهران است و تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته است. ورزش استان تهران طی دو ماه گذشته هم در نوجوانان جهان و هم در جوانان جهان چندین مدال جهانی به دست آورده است. حسن رحیمی در حال حاضر از کشتی گیران استان تهران محسوب می شود که تلاش می کنیم در المپیک آتی، مدال برنز او در ریو بهتر شود و مدال آوری ورزشکاران تهرانی از جمله کشتی گیران و سایر ورزشکاران تهرانی افزایش یابد. باید حداقل کسب سه مدال در کشتی را برای ورزشکاران استان تهران در المپیک 2020 پیش بینی کنیم. این هدف را داریم و امیدوارم برنامه ریزی هیأت کشتی تهران و حمایت های فدراسیون کشتی و معاونت ورزشی اداره کل به نحوی صورت گیرد که شاهد کسب این جایگاه مناسب برای کشتی تهران باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید