دغدغه های شناگر ۱۷ ساله و تنها المپیکی ایران در ریو

نسیمی‌شاد در گفتگو با جی پلاس: در استخر 33 متری برای افتخارآفرینی در المپیک توکیو آماده می شوم!

نوجوان 17 ساله و تنها شناگر ایران در المپیک با حداقل امکانات و در یک استخر 33 متری خودش را برای المپیک 2020 توکیو آماده می کند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ شنا یکی از پرمدال‌ترین بازی‌های المپیک است. در المپیک ریو ۳۴ مدال طلا در رشته شنا توزیع شد. ازمجموع این مدال‌ها آمریکا موفق شد ۱۶ مدال طلا کسب کند و به سبب درخشش شناگرانش، در رده نخست جدول توزیع مدال‌ها قرار گیرد. مایکل فلپس که پیش از این توانسته بود ۱۸ طلا در المپیک کسب کند با کسب ۵ طلای دیگر در دوره اخیر، دست نیافتنی تر شد و به ۲۳ طلا در بازی های المپیک رسید. بعد از آمریکا کشورهای استرالیا و مجارستان با کسب سه طلا در رده‌های بعدی قرار داشتند و ژاپن نیز با کسب دو طلا، دیگر کشور موفق حاضر در رقابت‌های شنای بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو بود.

همانطور که مشخص است شنا می تواند یک کشور را در بالاترین سطح رده بندی المپیک قرار دهد که این خود گواه بر اهمیت و تاثیرگذاری این رشته در رتبه بندی ورزش قهرمانی کشورهاست. همه اینها در حالی است که ایران در بازی های المپیک 2016 ریو تنها یک شناگر داشت که سهمیه او نیز از طریق وایلد کارت به وجود آمد!

آریا نسیمی شاد شناگر 17 ساله المپیکی ایران است. او در ماده 200 متر قورباغه در المپیک ریو به آب زد ولی نتوانست به مرحله بعد این رقابت ها صعود کند و حذف شد.

آریا که جوانترین عضو کاروان اعزامی به المپیک ریو بود، اکنون با کوله‌باری از تجربه‌ی حضور در کارزار بزرگی مثل المپیک در حال آمادسازی برای المپیک توکیو است. اما او هنوز هم از داشتن یک استخر 50 متری محروم است!

این شناگر جوان گفت و گویی را با خبرنگار ورزشی جی پلاس پیرامون مسائل مختلف از جمله آخرین وضعیت برنامه های آماده سازی اش انجام داد که مشروح آن در زیر می آید:

نسیمی شاد درباره اولین حضورش در بازی های المپیک اظهار کرد: المپیک آخرین حد در هر رشته ورزشی است و همیشه آماده ترین ورزشکاران در آن حاضر می شوند. کسانی که معمولا برای کسب این آمادگی از حرفه ای ترین برنامه ریزی ها، مربی ها و امکانات لازم برخوردار بوده اند. در ریو هم همینطور بود و معتقدم اگر بخواهیم به رکورد آن‌ها نزدیک شویم، نیاز به موارد متعددی داریم.

** برای پیشرفت شنا کمبودهای متعددی داریم

او در تشریح بیشتر موارد مورد نیز پیشرفت شنای قهرمانی در ایران، تصریح کرد: استعدادیابی یکی از فاکتورهای مهم است که باید خیلی گسترده‌تر در این رشته انجام شود. فراهم شدن امکانات کافی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید خیلی بیشتر از وضع فعلی به آن توجه شود. سطح علمی مربیان نیز اثر زیادی بر روند رشد این رشته دارد که باید با برگزاری کلاس‌های مربیگری بین‌المللی و یا آوردن مربی خارجی در این خصوص هم پیشرفت بیستری داشته باشیم. آخرین فاکتور هم حضور شناگران در میادین رقابت است. با کم بودن مسابقات علاوه بر پایین آمدن انگیزه ورزشکاران، تجربه‌ای نیز به کارنامه‌شان اضافه نخواهد شد. همه این موارد در کنار یکدیگرباعث ارتقای این رشته و نزدیک شدن رکورد شناگران به حریفان خارجی خواهد شد.

نسیمی شاد درباره برنامه هایش آماده سازی اش در راه المپیک توکیو نیز به جی پلاس گفت: بعد از بازگشت از ریو و بعد از یک استراحت دو هفته‌ای، تمریناتم را آغاز کردم. در ابتدای تمرینات به دلیل آسیب در زانو تنها با کرال سینه پیش رفتم اما بعد از آن قورباغه را نیز در برنامه گنجاندم. در اواسط آذرماه در مسابقات قهرمانی جهان کانادا حضور یافتم و توانستم با رکورد 2.15.29 رکورد ملی ایران را که قبلا نیز در اختیار خودم بود (2.18) تغییر و ارتقا دهم.

** ارتقای سطح شناگران جوان ایران

وی درباره مسابقات آتی که در آن حاضر خواهد شد نیز توضیح داد: بعد از پی گیری رقابت های لیگ، در فروردین‌ماه مسابقات بین‌المللی دبی (کاپ آزاد)، اردیبهشت‌ماه 96 مسابقات کشورهای اسلامی باکو و در شهریور نیز رقابت‌های قهرمان جوانان جهان در آمریکا را پیش رو خواهم داشت.

این شناگر 17 ساله ایرانی با بیان اینکه سطح شناگران جوان ایران رشد خوبی یافته است، در این باره به جی پلاس گفت: سطح جوانان ما بسیار بالا رفته و اخیرا توسط شناگران جوان رکورد ملی تغییر کرد که نشان دهنده ارتقای سطح شنا در رده‌های جوان است. امیدوارم بتوانیم همه با هم، یک تیم قوی تشکیل دهیم و نتایج خیلی بهتری را برای کشومان به ارمغان آوریم.

** شناگر المپیکی که هنوز در استخر 33 متری تمرین می کند!

شناگر جوان ایرانی هنوز هم از حداقل امکانات برخوردار است و در استخر 33 متری تمرین می‌کند. او در این مورد، خاطرنشان کرد: وضعیت تمرینی من با قبل از المپیک هیچ تغییری نکرده است. هنوز هم در مشهد در استخر 33 متری تمرین می‌کنم و با این امکانات چگونه برای آماده سازی و افتخارآفرینی در المپیک 2020 توکیو آماده شوم؟! از زمانی که پا به این رشته گذاشتم کلنگ استخر 50 متری شنا در مشهد زده شده، من المپیکی شدم، به این مسابقات رفتم و بازگشتم اما هنوز این استخر 50 متری تکمیل نشده که از وزیر ورزش می خواهم، هرچه زودتر آن را افتتاح کنند. امیدوارم ایشان در عین حال پایبند قولی که برای حمایت از رشته های ورزشی پایه از جمله شنا داده اند نیز باشند تا بتوانیم در بازی های آسیایی پیش رو و همچنین المپیک بعدی جایگاه بهتری نسبت به قبل داشته باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید