رژیم غذایی مدیترانه ای مغز را تقویت می کند

تحقیقات جدید نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای با هدف حفظ سلامت قلب می تواند به سلامت مغز افراد مسن نیز کمک کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محققان بیش از سه سال حجم مغز صدها نفر از افراد مسن در اسکاتلند را مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند افرادی که بیشتر از عادات غذایی رایج در کشورهای مدیترانه ای (شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، روغن زیتون و حبوبات) استفاده می کنند، در مقایسه با دیگران، حجم مغزشان بیشتر حفظ می شود.

میشل لوسیانو سرپرست مطالعه در این باره می گوید: «تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای بر کاهش حالت شناختی و ذهنی عادی، زوال عقل و بیماری آلزایمر اثر دارد.»

مطالعه جدید نشان می دهد که این مکانیسم می تواند به حفظ حجم مغز کمک کند.

رژیم غذایی مدیترانه ای، یک نوع روش و سبک غذا خوردن است که بر مصرف میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون به جای کره، لوبیا و حبوبات، دانه های غلات مانند گندم و برنج تاکید دارد. هم چنین مقدار متوسط ماهی و لبنیات را نیز شامل می شود در حالی که گوشت قرمز و مرغ در آن محدود است.

به گفته محققان، با افزایش سن، مغز کوچک و سلول های مغزی از دست می روند و این رژیم غذایی می تواند بر یادگیری و حافظه تاثیر گذارد. در این مطالعه، سن، بیشترین اثر را از دست دادن حجم مغز دارد.

محققان اذعان می دارند از آنجائیکه هیچ ارتباطی بین خوردن ماهی یا مصرف گوشت در حفظ حجم مغز دیده نشده است ممکن است دیگر اجزای رژیم غذایی مدیترانه ای یا سرتاسر این رژیم با هم، بتواند چنین مزیتی را به همراه داشته باشد.

ترکیبی از غذاها می توانند از مغز در برابر عواملی مانند التهاب و بیماری های عروقی، که موجب کوچک شدن مغز می شوند، محافظت کنند.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید