ایران تولید نفت از یک میدان مشترک با عراق را آغاز می‌کند

یک مقام مسئول در شرکت نفت از آغاز تولید از میدان مشترک یاران جنوبی به میزان ۱۰ هزار بشکه در روز تا پایان امسال خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، همایون کاظمینی در تشریح آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک نفتی ایران جنوبی، گفت: در حال حاضر عملیات حفاری ١٨ حلقه چاه پایان یافته و از این میان، عملیات تکمیل و نصب رشته تکمیلی  ١٥٥ حلقه چاه هم نهایی شده است.

مجری توسعه یاران جنوبی در شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با اعلام اینکه بر اساس آخرین جمع بندی فنی میزان تولید نفت هدف‌گذاری شده از میدان یاران جنوبی به ٢٥ هزار بشکه در روز کاهش یافته است، تصریح کرد: با اطلاعات جدید به دست آمده، برنامه‌ریزی‌های توسعه میدان هم تغییر کرد.

این مقام مسئول، افزود: پیش از این همه برنامه‌ها بر اساس تولید روزانه ٥٠ تا ٦٠ هزار بشکه تدوین شده بود و بسته‌های کاری و حفاری‌ها هم براین اساس بود.

وی درباره دلایل تاخیر در این طرح توسعه‌ این میدان مشترک نفتی هم توضیح داد: از آنجا که یاران جنوبی با منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران توسعه می یابد، در ابتدا با مشکل تامین مالی مواجه بودیم اما این مشکل رفع شد.

به گفته کاظمینی نداشتن اطلاعات دقیق از مخزن و تغییر در برنامه‌ریزی نیز از دیگر دلایل تاخیر در فرایند توسعه این میدان نفتی بوده است.

این مقام مسئول آغاز تولید از میدان مشترک یاران جنوبی به میزان ۱۰ هزار بشکه در روز تا پایان امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: این تولید به صورت زودهنگام آغاز خواهد شد.

 میدان یاران به ٢ بخش یاران شمالی و جنوبی تقسیم شده است و با حدود ٢ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا با میدان مجنون عراق مشترک است. توسعه این میدان بر اساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران در تیرماه سال ٩٢ به شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) سپرده شد.

بر اساس مصوبه اولیه، هدف از توسعه یاران جنوبی تولید ٥٠ تا ٦٠ هزار بشکه نفت در روز و ٦٠ میلیون فوت مکعب گاز با حفاری ٣٠ حلقه چاه بود؛ این در حالی است که روزآمد کردن اطلاعات این میدان در سال ٩٤ نشان داد لایه فهلیان یاران جنوبی ظرفیت مناسبی برای تولید ندارد.

منبع: مهر

 

دیدگاه تان را بنویسید