آیا ۲۰۱۶ بهترین سال تولید انیمیشن بوده است

سال ۲۰۱۶ شماری از بهترین انیمیشن‌ها ساخته و اکران و با اقبال وسیعی هم روبه روشدند اما آیا می‌توان گفت این سال از نظر تولید انیمیشن بهترین سال بوده است؟

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، کاملا ممکن است که بتوان چنین ادعایی را مطرح کرد. در واقع با گذاشته شدن رکورد انتخاب ۲۷۷ انیمیشن بلند در بخش انیمیشن هشتاد و نهمین جایزه اسکار و رقابت سخت و جدی در کسب جوایز آنی، می‌توان گفت سال ۲۰۱۶ سالی موفق و استثنایی از نظر تولید محصولاتت انیمیشن بود.

در واقع بزرگ‌ترین استودیوهای فیلم هر یک چند محصول قوی روانه بازار کردند و با همین محصولات در شب اهدای مراسم اسکار چشم به اعلام برترین فیلم سال دارند. «زوتوپیا»، «موآنا»، «کوبو و دو رشته سیم»، «بخوان» و «در جستجوی دوری» از جمله فیلم‌هایی هستند که بیشترین توجه را نصیب خود ساختند اما در ورای همه تحسین‌های منتقدان، چند اثر دیگر نیز هستند که از سوی استودیوهای اصلی به بازار آمده‌اند و در باکس آفیس موفق بودند که «کونگ فو پاندا ۳»، «ترول‌ها» و «زندگی مخفی حیوانات خانگی» از جمله آنها هستند. در حالی که «انگری بردز» نیز توجه منتقدان را جلب نکرد اما در گیشه موفق بود و ۳۵۰ میلیون دلار در باکس آفیس فروخت و اعلام کرد ادامه‌های آن را روانه بازار می‌کند.

اما این تنها آمریکا نبود که بهترین انیمیشن‌های سال را تولید کرد و چندین انیمیشن خارجی چون «زندگی من به عنوان یک کدو سبز» از سوییس با اقبال زیادی روبه‌رو شد و نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب هم شد. «اسم تو» از ژاپن نیز موفق ظاهر شد و «راه طولانی شمال» از فرانسه و «آوریل و جهان فوق‌العاده» از فرانسه نیز با تحسین زیادی روبه رو شدند.

برخی از فیلم‌های انیمیشن نیز با الهام از کتاب‌ها توجه زیادی دریافت کردند. «شازده کوچولو» اقتباسی از کتاب محبوب اگزوپری با استفاده از تکنیک‌های چندگانه انیمیشنی ساخته شد و «لاک پشت سرخ» بدون دیالوگ پیش تاخت و «میس هوکوسای» یک انیمیشن زندگینامه‌ای و البته «میهمانی سوسیسی» که بهترین انیمیشن با بهترین گروه صداپیشگان برای بزرگسالان بود، در همین سال راهی پرده‌های نقره‌ای شدند.

در این میان نمی‌توان فیلم‌هایی را که با استفاده از انیمیشن ساخته شدند نادیده گرفت، حتی اگر در زمره انیمیشن جای نگیرند. مهم‌ترین این فیلم‌ها «کتاب جنگل» بود. «برج» و «زندگی انیمیشنی» نیز دو فیلم مستند درباره تاثیر بزرگ این سبک بودند.

در عین حال درست نیست اگر گفته شود امسال تنها سالی بود که چندین اثر به یادماندنی تولید شد، کما این که سال ۲۰۰۹ «کرولاین»، «آقای فاکس شگفت‌انگیز»، «بالا»، «پرنسس‌ها» و «قورباغه» را داشت و سال ۲۰۰۱ سال تولید «شرکت هیولاها»، «شرک»، «شهر اشباح» و «جیمی نوترون» بود و سال ۱۹۹۹ «داستان اسباب بازی‌های ۲»، «غول آهنین» و «ساوت پارک: بزرگ‌تر، بلندتر و کوتا نشده» تولید شد. با این حال آن سال ها به گستردگی سال ۲۰۱۶ نیستند و می‌توان به جرات گفت ۲۰۱۶ بهترین سال از نظر تولید محصولات انیمیشن بود، تا سال بعد که چه پیش آید.

منبع: ایسنا

 

دیدگاه تان را بنویسید