سابقه تاریخی نه‌ چندان مثبت هواپیماهای روس در ایران باعث شده نگاه مسافران ایرانی به این هواپیماها بسیار منفی شود. تا جایی که حتی پس از اجرایی شدن برجام و باز شدن راه تعامل با بازارهای بین‌المللی نیز ایرلاین‌های ایرانی استقبالی از خرید هواپیماهای روس نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، هرچند روسیه از سال‌های نسبتا دور شانس خود را در بازارهای هوایی منطقه و جهان امتحان کرده و با هواپیماهایی مانند توپولوف و آنتونوف در سطح ایرلاین‌های منطقه چند فروند هواپیما به فروش رسانده اما سابقه نه چندان مثبت این هواپیماها که به سقوط های مکرر انجام شده بازار آن‌ها را بسیار محدود کرده است.

از این رو این کشور برای پیدا کردن شانس دوباره به دنبال برند سوخو به عنوان یکی از مشهور ترین برندهای هواپیماساز جنگی در جهان رفت تا نخستین هواپیمای مسافری این شرکت را نیز تولید کند.

هواپیمای سوخو ۱۰۰ که طراحی آن از حوالی سال ۲۰۰۰ میلیادی آغاز شده پس از آزمایش‌های مکرر به عرصه تجاری رسید تا با دریافت نخستین سفارش‌ها روسیه را صاحب هواپیمای جدید کند. این هواپیما که با هدف رقابت با هواپیمای AN-۱۴۸ از شرکت امبرائر برزیل و سری C بمباردیه تولید شده از نظر قیمتی بسیار ارزان‌تر از دیگر  نمونه‌های خود است و از این رو شانس خود را برای رقابت بالا برده تا جایی که سفارش‌هایی کلان دریافت کرده است.

در طول ماه‌های گذشته مسئولان این شرکت روسی بارها تلاش کرده‌اند شانس خود را برای ورود به ایران امتحان کنند و حتی خبرهای جدی از عقد قرارداد با ایرلاین‌های ایرانی منتشر کردند. موضوعی که هرچند در حوزه خرید بارها تکذیب شده اما اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی نشان از آن دارد که امکان اجاره این هواپیما وجود خواهد داشت. هواپیمایی که در صورت ورود به ایران می‌تواند برای پروازهای داخلی و حتی منطقه‌ای مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

جت منطقه‌ای سوخو ۱۰۰ در کلاس اکونومی ۱۰۸ مسافر ظرفیت دارد و می‌تواند برای پروازهای کوتاه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. این هواپیما که قیمت حدودی آن از سوی روسیه ۳۵ میلیون یورو تخمین زده شده در سال ۲۰۱۱ نخستین پرواز تجاری خود را پشت سر گذاشت. عملکرد این هواپیما نیز در قیاس با دیگر پرنده‌های روس بهتر بوده است زیرا دو بخش عمده موتور و طراحی با مشارکت فرانسه و ایتالیا ساخته شده است.

دیگر نقطه امیدوار کننده در کارنامه سوخو جذب سفارش‌های گسترده از ایرلاین‌ها مختلف بوده است. طبق آخرین آمارهای ارائه شده این هواپیما تا سال ۲۰۱۶، ۳۷۰ فروند سفارش رسمی را ثبت کرده که از این رقم ۴۰ فروند  مربوط به سال ۲۰۰۵ و ۳۹ فروند مربوط به سال ۲۰۰۸ میلادی می‌شود. افزایش آمار سفارش این هواپیما در سال ۲۰۱۵ به ۷۸ فروند نشان می‌دهد بازار نسبت به این هواپیما نگاهی مثبت داشته است.

سوخو تا کنون حدود ۱۰۰ فروند از سفارش‌های نهایی شده را نیز تحویل داده است که از این رقم ۲۷ فروند تا سال ۲۰۱۴، ۲۱ فروند تا سال ۲۰۱۵ و ۲۱ فروند نیز در سال ۲۰۱۶ تحویل مشتریان شده است.

با وجود آنکه نمی‌توان انتظار داشت نگاه منفی ایرانی‌ها به پرنده‌های روس در زمانی کوتاه مثبت شود و این مسئله شانس سوخو را در بازار داخلی ایران کاهش می‌دهد اما عملکرد سوخو و سفارش‌های ثبت شده برای آن نشان از آن دارد که این هواپیما نه به دلیل عملکرد خود که بیشتر به دلیل سابقه منفی توپولوف و آنتونوف مواخذه می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید