«آتشکده بهرام» سرانجام روی خوش دید

شش ماه پیش، طوفان سازه‌ی نگهبان «تپه میل» را از جا بلند کرد و باعث شد سازه‌های گچ‌بری شده در این محوطه‌ی تاریخی، تا زمان رسیدن اعتبار با مشمع پوشانده شوند، اما سرانجام بخشی از اعتبار تامین شد و این محوطه تاریخی نیز روی خوشی را می‌بیند

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دومین طوفانِ شهرری در طول چند سال گذشته، ۱۲ خرداد امسال  سازه‌های حفاظتی «تپه میل»ِ شهر ری را با آسیب فراوانی روبه‌رو کرد، به اندازه‌ای که این محوطه‌ی تاریخی به طور کامل تعطیل شد، تا زمانی که امکان مرمت و ساماندهی کامل آن فراهم شود.

تا این‌که پس از گذشت حدود شش ماه، بالاخره امکان برطرف کردن آسیب‌های وارد شده به این محوطه‌ی تاریخی فراهم شد و با تامین بودجه‌ی اضطراری، سازه‌ای موقت برای این بنای تاریخی نصب شد.

«امیرمسیب رحیم‌زاده» در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: پس از طوفان چند ماه گذشته، در نهم آبان ماه علمیات جمع‌آوری ضایعات آوار سازه بتنی ۲۰ * ۲۰ صورت گرفت و اجرای سازه‌ی پوششی اضطراری و حفاظت اضطراری از گچ‌بری‌ها در تالار اصلی سازه آغاز شد.

او با بیان این‌که اجرای سازه‌ی پوششی اضطراری ۲۰ * ۲۰ آتشکده‌ی ری، نهم آذر تکمیل شد، ادامه می‌دهد: این اقدام برای جلوگیری از بارش باران  و وارد شدن آسیب بیشتر به این محوطه تاریخی انجام شد.

تپه میل پس از طوفان خرداد ماه

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این فاصله‌ زمانی برای مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی به وجود آمد، می‌گوید: در این مدت در حال تامین بودجه برای احداث سازه اصلی بودیم، هرچند خوشبختانه این محوطه در اثر این طوفان‌ها آسیبی ندید، فقط سازه از جای اصلی خود بلند شد و گچ‌بری‌ها از زمان بروز طوفان با مشما پوشانده شدند.

رحیم‌زاده همچنین با بیان این‌که بودجه‌ی این عملیات اضطراری توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تامین شده است، ادامه داد: خوشبختانه موفق شدیم قبل از پیش آمدن بارش‌های بیشتر این سازه را ایجاد کنیم.در واقع ساماندهی محوطه، ایجاد سقف مانند گذشته اما به صورت موقت در حال حاضر و جمع‌اوری ضایعات از آخرین اقداماتی است که در حال انجام آن‌ها روی این محوطه‌ی تاریخی هستیم.

او همچنین با بیان این‌که بودجه‌ی تامین شده برای اقدامات در این محوطه‌ی تاریخی که تا امروز از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تامین شده است، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بود، می‌افزاید: نهائی شدن سازه‌ی روی «تپه میل» تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده در این محوطه اجرائی می‌شود، فقط نیازمند اعتبارات بیشتری در این زمینه هستیم، البته تا کنون اعتبارات استانی برای این حفاظت اضطراری دریافت کرده‌ایم. نیاز به اعتبارات ملی نیز برای تکمیل پروژه داریم.

وی در ادامه بیان می‌کند: هنوز این محوطه‌ی تاریخی به طور کامل آماده‌ی حضور گردشگران نیست و تلاش می‌شود تا دست‌کم بیست روز آینده امکان حضور گردشگران در «تپه میل» نیز فراهم شود.

تپه میل پس از طوفان خرداد ماه

در زمان وقوع طوفان و تخریب سازه‌ی حفاظتی در تپه میل مهدی معمارزاده، کارشناس ناظر میراث فرهنگی استان تهران به ایسنا گفته بود؛ «خوشبختانه کمترین آسیب متوجه گچ‌بری‌های فاخر این بنای دوره ساسانی شد، اما نبودِ پوشش محافظ، این اثر ملی را در برابر بارندگی بی‌دفاع کرد.»

همچنین رحیم‌زاده، حدود ۱۰ روز پس از بروز این اتفاق، به خبرنگار ایسنا تاکید کرده بود: به دنبال طوفان رخ داده، متاسفانه کل سازه که به عنوان سقف در محوطه مورد استفاده بود کنده شد، اما خوشبختانه هیچ آسیبی به فضاهای خشتی محوطه  وارد نشد در آن زمان اعلام شد.

به گزارش ایسنا، تپه میل که به آن، آتشکده بهرام و آتشکده ری نیز می‌گویند، در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر ری به سوی ورامین بر بلندای تپه‌ای پهناور در روستای «قلعه‌نو - چال طرخان» قرار دارد. بخشی از بنای آتشکده ری در زمان حمله اسکندر به ایران خراب شد و تنها قسمتی از بنای چهارطاقی و زیبای این آتشکده به صورت دو میل باقی‌ماند.

بیشتر قسمت‌های غربی بنا از میان رفته، در بخش زیرین مجموعه یک راهروی کم پهنا وجود دارد که سراسر طول بنا را طی می‌کند. بقایای معماری تپه معماری میل دارای ساختاری، متشکل از گل، خشت، لاشه سنگ، گچ و از نظر دیرینگی متعلق به دوره ساسانیان (حدود ۱۸۰۰ سال پیش) است و به آتشکده بهرام گور نیز معروف است.

نخستین بار در سال ۱۹۱۳ میلادی «ژاک دومورگان» فرانسوی این آتشکده و سازه‌های پیرامون آن را مرمت کرد. این بنا در سال ۱۹۳۳ توسط باستان‌شناس آمریکایی به نام اریک اشمیت مورد کاوش و حفاری قرار گرفت.

تپه میل با آغاز ساماندهی در طول دو هفته گذشته

تپه میل با آغاز ساماندهی در طول دو هفته گذشته

 

دیدگاه تان را بنویسید