همراه با امام خمینی، ساعت‌هایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

امام خمینی در پیامی خطاب به ملت ایران: مشکلات فقط با دولت رفع نمى‏ شود، مشکلات با یک قشر یا دو قشر از ملت رفع نمى ‏شود. همه ملت باید دست به هم بدهند و هر کس در هر شغل، مقام و مکانى که هست، دست به دست ملت بدهد و با هم این بناى جدید را به پایان برسانیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه جی پلاس، اعتصابات، بگیر و ببندها، درگیری های خیابانی و کشت و کشتارها به انتها رسیده است و ملت شاهد مقصود خود را در آغوش گرفته و آماده چیدن میوه انقلابی است که در سال ۴۲ شکوفه کرد. شاید این زمان بیشتر از هر زمان دیگر حفظ نظم و آرامش حرف اول را می زد تا مبادا بهانه ای دست بهانه تراشان داده شود.

امام خمینی در این ساعت های ابتدایی پس از پیروزی، پیامی خطاب به ملت ایران صادر کرده و در آن تکلیف شرعی آنان را گوشزد می کنند. متن آن در پی آمده است:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم

ملت معظم ایران! اهالى سلحشور تهران!

در این موقع که پیروزى نهایى ملت عزیز نزدیک است، لازم است به تذکرات زیر به طور تکلیف شرعى- الهى و تعهد ملى توجه نمایند. متخلف از آن، مخالف خداوند تعالى و خائن به کشور و نهضت اسلامى است.

۱- اکنون که دستگاه دیکتاتورى و ستمکارى برچیده شد، باید از هر نوع خرابکارى و چپاول و آتش‏ سوزى و ظلم احتراز شود؛ و بر عموم است که از این گونه اعمال غیر اسلامى و غیر انسانى بشدت جلوگیرى نمایند. آنان که دست به این اعمال وحشیانه مى ‏زنند خائن به مملکت و مخالف نهضت اسلامى هستند.

۲- باید ملت تا برقرارى نظم از طرف دولت موقت، نظارت در حفظ مراکز عمومى از قبیل وزارتخانه ‏ها و بانکها و دیگر مراکز دولتى و ملى بنمایند، و اموال ملت را نگذارند هدر برود. ملت عزیز! نگذارند بدخواهان منعکس کنند که با به هم خوردن رژیم فاسد، هرج و مرج و خرابکارى جاى آن را گرفته است.

۳- به فرصت طلبانى که مى‏ خواهند با ماسک انقلابى از رژیم منقرض پشتیبانى کنند و نهضت را بدنام نمایند، مهلت فعالیت ندهید و ملت مسلمان باید ابتکار را به دست بگیرد.

۴- مأمورینى که از طرف جناب آقاى نخست وزیر اسلامى مأموریت دارند، سربازان انقلابند و باید با آنان همکارى کنید؛ و اگر مخالفین مردم مسلمان خواستند کارشکنى کنند از آنها جلوگیرى کنید.

۵- لازم است مردم هر چه زودتر از خیابانها به مساجد و مراکز اجتماع بروند و به فرموده علماى اعلام و خطباى محترم گوش دهند. و بر علماى اعلام و خطباى بلاد است که به مساجد و مراکز عمومى تشریف برده و مردم را دعوت به صلاح و سداد کنند؛ و از اعمال خلاف شرع و خلاف مسیر نهضت بشدت جلوگیرى نمایند و با بیانى رسا، مردم را از هرج و مرج و خرابکارى بازدارند و حکم شارع مقدس را ابلاغ نمایند.

۶- اکنون که قواى انتظامى، از قبیل ارتش و ژاندارمرى و شهربانى، به ملت پیوسته‏ اند بر عموم ملت لازم است که به هیچ وجه تعرض به آنان نکنند و آنان را چون برادر نگهدارى کنند. و بر علماى اعلام است که مردم را ارشاد کنند که از قواى انتظامى، که تحت لواى حکومت اسلامى آمده‏ اند، حمایت نمایند.

و السلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

(صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۱۲۸-۱۲۹)

 

حال که انقلاب به پیروزی رسیده، خواب هایی برای بر هم زدن شیرینی این پیروزی به وسیله افرادی که شادی مردم را تاب نمی آورند، دیده شده که هوشیاری و مراقبت بیشتر تک تک آنها را می طلبد و امام این مطالب و لزوم حفظ و آرامش را در پیامی خطاب به ملت ایران به آنان یادآور می شوند. متن این پیام به شرح زیر است:

«اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

من از ملت شریف و مبارز ایران تشکر مى‏ کنم. من از این وحدت کلمه‏ اى که بین اقشار ملت بوجود آمده است سپاسگزارى مى‏ کنم. من به این پیروزى که از براى ملت ایران پیدا شده است تبریک مى‏ گویم. باید ملت ایران بداند که این انقلاب ایران با سایر انقلاباتى که در دنیا واقع شده است فرق دارد. این انقلاب از باب اینکه انقلاب اسلامى و انسانى بود ضایعات کمى به بار آورد. در انقلاباتى که در دنیا واقع شده است ضایعات بسیار زیاد بوده است؛ و ما بحمد اللَّه با کمى ضایعات به پیروزى بزرگ نایل شدیم. یک شاهنشاهى ظالم دو هزار و پانصد ساله را شما ملت ایران با مشت و با همتى بزرگ و با ایمانى راسخ سرنگون کردید و توجه به پشتیبانیهایى که از او مى ‏شد نکردید.

خداوند شما را پایدار نگه دارد. خداوند اسلام را عظمت بدهد. پیروزى شما پیروزى بزرگ اسلام است، و از این به بعد توجه به بسیارى از امور لازم است که عمده آن توجه به حفظ وحدت کلمه است. ما در بین مبارزه هستیم و باز محتاج به وحدت کلمه هستیم؛ باز باید همه اقشار با هم برادروار و در کنار هم آماده باشند براى مبارزه و جلوگیرى از تشتتات و اختلافات. اگر خداى ناخواسته اختلافات پیدا شوند معلوم نیست که ما به پیروزى نهایى برسیم. من به همه ملت توصیه مى ‏کنم که به همین نحو که تا کنون به وحدت کلمه خودشان ادامه داده ‏اند از این به بعد هم ادامه دهند. همین طور که حس انسانیت و ملیت و اسلامیت در آنها بیدار شده، آن را بیدارتر نگه دارند و نگذارند این شعله الهى خاموش شود. تمسک به اسلام و حَبْل متین[۱] اسلام و قرآن کریم و امام اعظم، امام عصر- سلام اللَّه علیه- بکنند، و با همت والاى خود تمام مشکلات را رفع کنند.

ملت عزیز من! اشکالات و مشکلات زیاد است و ما وارث یک مملکت آشفته هستیم. مملکت ما را خراب کرده ‏اند و رفته‏ اند؛ و ما وارث یک مملکت مخروبه هستیم. باید به خواست خدا تمام ملت براى ساختن ایران قیام کند. ایران یک مملکت زلزله زده، یک مملکت اجنبى زده، و یک مملکت دشمن زده است. اینک ما باید ایران را بسازیم؛ از نو بسازیم ولى مشکلات دارد مشکلات فقط با دولت رفع نمى‏ شود، مشکلات با یک قشر یا دو قشر از ملت رفع نمى ‏شود. همه ملت باید دست به هم بدهند و هر کس در هر شغل، مقام و مکانى که هست، دست به دست ملت بدهد و با هم این بناى جدید را به پایان برسانیم، و یک ملت جدید و یک دولت جدید و یک بناى جدید که همه اسلامى باشد و همه انسانى باشد ما از سر بنا کنیم.

ما باید متوجه باشیم که در چنین روزى که انقلاب است دستهاى خائن و غیر منزه در کار است، و ممکن است خیانتکارها بخواهند بین شما تشتت بیندازند. باید جداً از خرابکارى اجتناب و مراقبت کنید که اگر کسانى خواستند خرابکارى و آدمکشى کنند یا به مراکز دولتى و ارتشى و کاخها و دیگر جاها حمله نمایند باید مانع بشوید؛ چون ایجاد تشتت خواهد کرد. اینها به اسلام و مملکت اسلامى خیانت است و باید از این قبیل خیانتها جلوگیرى شود. باید تمام اسلحه ‏هایى که در دست مردم است جمع شوند. هر کس اسلحه ‏اى پیدا کرد باید به مسجد محله خود ببرد و به امام جماعت مسجد تحویل بدهد؛ و بعد این اسلحه ‏ها از مساجد به کمیته آورده مى ‏شود، و کمیته این اسلحه ‏ها را در اختیار سربازان اسلامى که براى دفاع از اسلام و مسلمین تدارک دیده شده ‏اند مى ‏گذارد. فقط باید این سربازان مسلح باشند و دیگران نیازى به اسلحه ندارند. تسلیحات باید زیر نظر کمیته باشد. توجه داشته باشید که اسلحه فروشى حرام است؛ مال غیر است، مال ملت است؛ نه کسى باید بخرد و نه کسى باید بفروشد. کسانى که خریده ‏اند باید اسلحه‏ ها را به مساجد یا کمیته برگردانند. این اسلحه ‏ها ذخایر ملت هستند؛ نباید از بین بروند. و اگر اشخاصى را دیدید که مى‏ خواهند این اسلحه‏ ها را ببرند جداً ممانعت کنید و نگذارید که اسلحه‏ ها دست افراد منحرف بیفتد. نگذارید اسلحه ‏ها دست دشمن ملت و دشمن اسلام بیفتد. همه ما موظفیم و تکلیف شرعى در این زمینه داریم. امروز حساسترین روزهایى است که بر اسلام و مسلمین مى‏ گذرد. باید همه مواظب باشید و نگذارید که دشمن در صفوف شما وارد شود، و نگذارید این اسلحه ‏ها دست دشمن بیفتد. و اگر خواستند به جاهایى که اسلحه در آنجاست حمله کنند موظفید که عموماً مخالفت کرده و دست آنها را کوتاه سازید. همچنین باید اگر اسلحه ‏اى در دست مردم عادى دیدید آنها را هدایت کنید که اسلحه‏ ها را تحویل دهند؛ و اگر مطلع شدید که در دست اشخاصى اسلحه هست و نمى‏ خواهند بدهند، مکلف هستید که اسم و آدرس آنها را به کمیته بدهید تا تکلیف آنها هم روشن شود. به این مطلب باید در سرتاسر ایران توجه شود. یک مطلب دیگر اینکه باید از این آشفتگیها و تظاهرات خوددارى کنید؛ شلوغ کارى نشود. مردم خیال نکنند اینک که پیروز شده‏ اند باید شلوغ کارى کنند. باید با نظم و ترتیب و انسانیت و اسلامیت رفتار کنید و به دنیا بفهمانید که شما ملت مُسْلم به حقایق اسلام آگاهید و به دستورات اسلام پایبند هستید. باید از این گونه چپاولگریها جداً احتراز کنید. علماى اسلام مکلف شرعى هستند که مردم را از این گونه اغتشاشات بازدارند و نگذارند مردم به اشخاص و مراکز هجوم آورند. باید علماى اسلام که راهنماى مردم هستند مردم را در این لحظات حساس راهنمایى کنند و نگذارید که اختلافاتى و اغتشاشاتى در مملکت واقع بشود.

حالا روزى است که باید مملکت حفاظت شود. در هر شهر و محله ‏اى باید با نظر علما و معتمدین کمیته ‏هایى تشکیل بشود و حفاظت از شهرها را به عهده بگیرد. باید به مراکز شهربانى و ژاندارمرى و ارتشى حمله نشود، اینها دیگر برگشته‏ اند و از خود ما هستند؛ ارتش و ژاندارمرى، شهربانى از خود ما هستند؛ تمام قواى انتظامى از ما و ما از آنها هستیم؛ همه هوادار اسلام هستیم. باید از اغتشاشات جلوگیرى شود.

در خصوص همافران هم سفارش مى ‏کنیم که اینها جوانهایى هستند که در موقع حساس به ما کمک کردند و زحمت کشیدند و با ملت همبستگى اعلام کردند. همه نیروها را باید حفظ کنید.»

(صحیفه امام؛‌ ج ۶، ص ۱۳۰-۱۳۳)

  1. ریسمان محکم.

دیدگاه تان را بنویسید