همراه با امام خمینی در روز پیروزی انقلاب اسلامی؛ امروز ۲۲ بهمن، انقلاب به بار نشست

امام خمینی خطاب به ملت ایران: اگر اخلالگران بخواهند با آتش‏ سوزى و خرابکارى فاجعه به بار آورند، آنان را به وظیفه شرعى و انسانى ‏شان آگاه گردانند و نگذارند این قبیل کارها موجب هتک حرمت ملت شود؛ و به سفارتخانه ‏ها حمله نکنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه جی پلاس، آخرین روز از مبارزه ملت ایران است، ارتش عقب نشینی کرده و ساعت هایی بیش به پایان حکومت پهلوی نمانده است. در این میان ممکن است کسانی با ایجاد هرج و مرج و آشوب بخواهند انقلاب مقدس مردم را به بلوا بکشانند که امام خمینی با صدور پیامی خطاب به ملت، نکاتی را یادآور می شوند. متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

ملت شجاع ایران! خواهران و برادران آگاه تهران!

اکنون که به خواست خداوند متعال پیروزى نزدیک است و نیروى ارتش عقب‏ نشینى و عدم دخالت خودشان را در امور سیاسى ابراز و پشتیبانى خودشان را از ملت اعلام کرده ‏اند، ملت عزیز و شجاع با کمال مراقبت از اوضاع و در عین حفظ آمادگى براى دفاع احتمالى، در صورتى که نیروى ارتش به پادگانهاى خود رفته‏ اند، آرامش و نظم را حفظ نمایند.

اگر اخلالگران بخواهند با آتش ‏سوزى و خرابکارى فاجعه به بار آورند، آنان را به وظیفه شرعى و انسانى ‏شان آگاه گردانند و نگذارند این قبیل کارها موجب هتک حرمت ملت شود؛ و به سفارتخانه ‏ها حمله نکنند. و اگر خداى نخواسته ارتش باز به میدان آمد، واجب است آنان را با شدیدترین وجه دفع کرده با تمام نیرو و قدرت از خود دفاع نمایند.

این جانب به امراى ارتش اعلام مى‏ کنم که در صورت جلوگیرى از تجاوز ارتش و پیوستن آنان به ملت و دولت قانونى ملى اسلامى، ما آنان را از ملت و ملت را از آنان مى ‏دانیم و مانند برادران با آنان رفتار مى ‏نماییم. از خداوند متعال پیروزى مردم دلاور ایران را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

(صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۱۲۴)

 

سدهای حکومت یکی پشت دیگری شکسته می شود و ملت،‌ شاهد مقصود خود را که همان انقلاب اسلامی است در آغوش می کشد اما حفظ شیرینی این پیروزی، پرهیز از آشوب و دامن زدن به هیاهوی هرج و مرج طلبان را می طلبد و امام را بر آن می دارد تا با صدور پیام دیگری، لزوم همکاری با دولت موقت را به آنان یادآوری کرده و محاکمه متجاوزان به حقوق ملت و دست نشاندگان حکومت پهلوی را به مصادر مربوط واگذار کنند. متن این پیام در ادامه می آید:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

۱۳ ربیع الاول ۱۳۹۹/ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷

ملت مسلمان، قهرمان و مبارز ایران!

در این لحظه حساس که به لطف خداوند مبارزات قهرمانانه شما سدهاى استبداد و استعمار را یکى پس از دیگرى مى ‏شکند و انقلاب اسلامى شما شکوفه‏ ها و میوه‏ هاى خود را آشکار مى ‏سازد، لازم مى ‏دانم، ضمن ابراز تشکر و قدردانى از یک یک شما برادران و خواهران، چند نکته را یادآورى نمایم:

شما در جریان مبارزات گذشته، رشد اسلامى و انقلابى خود را آشکار کرده‏ اید؛ و اکنون بیش از پیش لازم است این رشد را به جهانیان نشان دهید تا جهانیان بدانند مردم مسلمان ایران مى‏ توانند بدون قیمومت این و آن، راه سعادت خود را انتخاب نمایند. لهذا از شما مى‏ خواهم که اولًا مانع آشوب و هرج و مرج بشوید و نگذارید آشوبگران مغرض به عملیاتى از قبیل غارت، آتش‏ سوزى، مجازات متهمان و از بین بردن آثار علمى و فنى و صنعتى و هنرى و اتلاف اموال عمومى و خصوصى دست بزنند. دشمن براى خراب کردن چهره نهضت از طریق نفوذ دادن افراد مفسد و مغرض در میان توده مسلمان دست به چنین کارها مى ‏زند تا نهضت ما را ارتجاعى و وحشیانه قلمداد نماید. من اکیداً اعلام مى‏ کنم که هر کس دست به چنین عملیاتى بزند، از جامعه انقلابى ملت مطرود و در پیشگاه خداوند متعال مسئول است. ثانیاً توجه داشته باشید که هنوز انقلاب ما از نظر پیروزى بر دشمن به پایان نرسیده است. دشمن از انواع وسایل و دسایس بهره‏ مند است و توطئه ‏ها در کمین ماست. تنها هوشیارى و انضباط انقلابى و اطاعت از فرمانهاى رهبرى و دولت موقت اسلامى است که همه توطئه ‏ها را نقش بر آب مى ‏سازد. ثالثاً افرادى از دشمن که به عنوان اسیر در اختیار شما قرار مى ‏گیرند، هرگز مورد خشونت و آزار قرار ندهید. همچنان که سنت اسلامى است به اسیران محبت و مهربانى کنید؛ و البته دولت اسلامى بموقع آنها را محاکمه و عدالت را در مورد آنها اجرا خواهد کرد.

از همه شما برادران و خواهران عزیزم مى‏ خواهم که با دولت موقت انقلاب اسلامى که وارث یک سلسله خرابیهاى دولتهاى فاسد گذشته است همکارى نمایید تا به حول و قوه الهى، هر چه زودتر با همکارى یکدیگر، ایران اسلامى آباد و آزاد را که مورد غبطه جهانیان باشد بسازیم. و السلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

(صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۱۲۵-۱۲۶)

 

استفتا از امام درباره اعتبار سوگند نظامیان دوران طاغوت، موضوعی بود که مورد سؤال ارتشیان و نظامیان قرار گرفته بود که ایشان به آن اینگونه پاسخ گفتند که متن آن در ج ۶، ص ۱۲۷ آمده است:

«[استفتاء از محضر حضرت آیت اللَّه العظمى نائب الامام خمینى: مسلماً خاطر مبارک از این سنت معموله مستحضر است که همه افراد ارتش در موقع اخذ سردوشى یا اخذ درجه، در مورد حفظ تاج و تخت رژیم سلطنتى، به خداوند و قرآن کریم قسم یاد مى ‏کنند؛ مستدعى است نظر و فتواى خودتان را در مسئله عدول از این قسم و پیوستن به نهضت عظیم اسلامى بیان فرمایید. از طرف جمعى از افراد نیروهاى مسلح‏]

بسمه تعالى‏ قسم براى حفظ قدرت طاغوتى صحیح نیست و مخالفت با آن واجب است؛ و کسانى که این نحو قسم خورده‏ اند باید بر خلاف آن عمل کنند. و السلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته. ۱۳ ربیع الاول ۹۹ روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

دیدگاه تان را بنویسید