همراه با امام خمینی در آخرین روزهای منتهی به انقلاب اسلامی؛‌ امروز هفتم بهمن

امام خمینی: همه احزاب در ایران آزاد خواهند بود مگر آنکه مخالف با مصالح ملت باشد؛ در آن صورت از فعالیت آنها جلوگیرى مى ‏شود. لکن اظهار عقاید آزاد است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه جی پلاس، اعتصاب های سراسری همه کشور را فرا گرفته بود و دولت بختیار از هر دستاویزی برای فرو نشاندن خشم ملت استفاده می کرد، توطئه پذیرش بختیار از طرف امام، یکی از این دستاویزها بود اما ایشان با صدور پیامی خطاب به علما و روحانیون این توطئه را خنثی کردند. متن این پیام که در روز هفتم بهمن ماه ۵۷ صادر شده، ‌به شرح زیر است:

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم

حضرات حجج اسلام تهران و سایر شهرستانها- دامت برکاتهم

 آنچه ذکر شده است که شاپور بختیار را با سمت نخست‏ وزیرى من مى ‏پذیرم، دروغ است بلکه تا استعفا ندهد او را نمى‏ پذیرم؛ چون او را قانونى نمى‏ دانم. حضرات آقایان به ملت ابلاغ فرمایید که توطئه ‏اى در دست اجراست و از این امور جاریه گول نخورید. من با بختیار تفاهمى نکرده‏ ام و آنچه سابق گفته است که گفتگو بین او و من بوده، دروغ محض است. ملت باید موضع خود را حفظ کنند و مراقب توطئه ‏ها باشند. و السلام علیکم و رحمه اللَّه.

۲۸ شهر صفر ۹۹

روح اللَّه الموسوی الخمینى»

(صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۵۳۶)

‏ همچنین در این روز،‌ امام خمینی با صدور پیامی خطاب به دولت امریکا، به آن دولت هشدار داده و اهداف کلی جمهوری اسلامی را ترسیم کردند. متن این پیام نیز به شرح زیر است:

«کارها و عملیات بختیار و سران کنونى ارتش نه تنها براى ملت ایران بلکه براى دولت امریکا هم، بخصوص آینده خود امریکا هم در ایران، سخت ضرر دارد و من ممکن است مجبور شوم دستور جدیدى درباره اوضاع ایران بدهم. بهتر است شما به ارتش توصیه کنید که از بختیار اطاعت نکند؛ دست از این حرکات بردارند. ادامه این عملیات توسط بختیار و سران ارتش ممکن است فاجعه‏ اى بزرگ به بار آورد. اگر او و ارتش در امور دخالت نکنند و ما ملت را ساکت کنیم ضررى براى امریکا ندارد. این گونه حرکات و رفتار، ثبات و آرامش منطقه را باعث نخواهد شد. ملت از من حرف شنوى دارد، و ثبات به دستور من و با اجراى برنامه من به وجود خواهد آمد.

وقتى من دولت موقت را اعلام کنم خواهید دید که رفع بسیارى از ابهامات خواهد شد و خواهید دید که ما با مردم امریکا دشمنى خاصى نداریم و خواهید دید که جمهورى اسلامى که بر مبانى فقه و احکام اسلامى استوار است چیزى نیست جز بشر دوستى و به نفع صلح و آرامش همه بشریت است.

بستن فرودگاهها و جلوگیرى از رفتن ما به ایران، ثبات را بیش از پیش بر هم مى‏ زند، نه آنکه اوضاع را تثبیت نماید. از جانب نیروهاى طرفدار من خواسته شده است که اذن بدهم بروند فرودگاه را باز کنند با زور؛ اما من هنوز چنین اذنى نداده‏ ام. همچنین نیروهاى مسلح از نظامى و غیر نظامى مِنْ جمله عشایر درخواست عمل براى پایان دادن به وضع کنونى کرده ‏اند. اما من هنوز اذن نداده ‏ام. و ترجیح مى‏ دهم که کار با مسالمت تمام شود و سرنوشت مملکت به دست ملت سپرده شود.»

(صحیفه امام؛‌ ج ۵، ص ۵۳۷)

مصاحبه با خبرنگار فرانسوی از دیگر اتفاق هایی است که در کارنامه کاری روز هفتم بهمن ماه سال ۵۷ امام امت به ثبت رسیده است که در آن حوادث ایران، اوضاع آینده پس از پیروزی انقلاب اسلامی و موضع آن حضرت با دنیای غرب مورد بحث قرار گرفته است. متن مصاحبه در ادامه آمده است:

«سؤال: [رفتن شما به تأخیر افتاد. تظاهرات دیروز با خشونت کوبیده شد و به نظر مى ‏رسد که رفتن شاه تعیین ‏کننده نیست. آیا شما در استقرار حقوق اسلامى به تردید افتاده ‏اید؟]

جواب: آن طور که ما در نظر داریم باید شاه و رژیم سلطنتى و حکومت منصوب شاه- تمام- بروند؛ و با استقرار حکومت اسلامى وضع تثبیت خواهد شد. آنچه وضع را متزلزل مى ‏کند دولت و بعضى از ارتشیان دست نشانده اوست. من بارها گفته‏ ام که ارتش با ماست. تمام این خشونتها از تنى چند فرماندهان است که ناچار با شکست روبه هستند.

[در محدوده یک جمهورى اسلامى قشون چه خواهد شد؟ آیا کما کان از مدرنترین وسایل برخوردار خواهد شد؟]

- البته ما ارتش لازم داریم، و با استقرار جمهورى اسلامى باید ارتش قوى باشد اما به نفع مردم. ارتش باید در خدمت ملت باشد و نه در خدمت اجانب و براى سرکوبى ملت. تا کنون ارتش را طورى انتخاب کرده بودند که کارش سرکوبى ملت بود. تنى چند فرماندهان خائن به سود اجانب عمل مى ‏کردند؛ اینان که کنار بروند ارتش در خدمت ملت در خواهد آمد و از مدرنترین وسایل برخوردار خواهد بود. البته از وسایل مدرنى که به درد ارتش بخورد نه اینهایى که فعلًا به درد مستشاران امریکایى مى‏ خورد و بس.

 [چه رفتارى در برابر سرمایه گذاریهاى فرانسه و قراردادهایى که با فرانسه امضا شده است اتخاذ خواهید کرد؟]

- این امور راجع به دولت آینده است. البته قراردادهایى که به نفع ملت باشد محترم [است‏] و آنچه به ضرر ملت باشد ملغى خواهد شد. فکر نکنید که چون من در فرانسه هستم‏ قدمى به نفع فرانسه که به ضرر ملت خودمان باشد بردارم. فرانسه هم مثل سایر کشورهاست. من به مبارزه خود در هر کجا که باشد ادامه مى ‏دهم؛ فرانسه و جاى دیگر ندارد. البته فعلًا از فرانسه- شخصاً- متشکرم.

[آقاى تهرانى که از شوراى سلطنت استعفا کرده است[۱] آیا نمى ‏تواند نقش واسطه مفیدى را میان شما و ارتش و بختیار ایفا کند؟]

- دولت بختیار، دولت غیر قانونى [است‏] و وساطت با او هیچ معنى ندارد؛ و ارتش هم مقامى نیست که بتوان با او وارد مذاکره شد و تفاهم نمود.

[چرا پیشنهاد بختیار را درباره دادن امکان انتخاب به ملت- میان جمهورى اسلامى و یک رژیم دیگر- قبول نمى‏ کنید؟]

- بختیار غیر قانونى است و ملت با او مخالف است. او از نظر من یک فرد خائن است.

[شما با اسرائیل مخالفید و از یاسر عرفات حمایت مى ‏کنید. رفتار شما در بحران خاورمیانه چه خواهد بود؟]

- این امور مربوط به دولت آتیه است و من فعلًا نمى ‏توانم در این باره اظهار نظر کنم. البته به محض آمدن یک حکومت مردمى روى کار، با اسرائیل قطع رابطه خواهیم کرد؛ چون غاصب است.

[آیا شما این فرض را مورد بررسى قرار داده ‏اید که خودْ مسئولیت جمهورى اسلامى را بر عهده بگیرید؟ در چه حدود و با چه شرایطى؟]

- خیر؛ من مسئولیت ریاست جمهورى را به عهده نمى‏ گیرم. کار من هدایت آنهاست.

[شما در پنجشنبه گذشته احتمال حوادث وخیمى را هنگام ورود خود به تهران دادید. حوادث ساعات اخیر مؤید این بیم هست؟]

- تا این رژیم هست و تا این دولت غاصب سرِ کار است این احتمالها را مى ‏دهم. وقتى این دولت برود اوضاع آرام مى ‏شود. شخص من مطرح نیست. من از خدا مى‏ خواهم تا در برابر ملتم به شهادت برسم و در کنار آنها کشته شوم. من بارها گفته ‏ام که من با یک شخص عادى یکى هستم.

[جمهورى اسلامى، آن طور که شما در نظر دارید، بر پایه چند حزبى خواهد بود؟ و آیا گرایشهاى مذهبى دیگر و غیر مسلمان، محترم شمرده خواهد شد؟]

- همه احزاب در ایران آزاد خواهند بود مگر آنکه مخالف با مصالح ملت باشد؛ در آن صورت از فعالیت آنها جلوگیرى مى ‏شود. لکن اظهار عقاید آزاد است. اقلیتهاى مذهبى نیز همه محترم هستند و حقوق آنان در اسلام و جمهورى اسلامى محفوظ است.

[هیچ کس نقش «سیا» را در استقرار رژیم شاه و نگاه داشتن و حفظ دولت بختیار انکار ندارد. در این شرایط چگونه مى ‏توان مانع یک عمل نظامى قهرآمیز تحت رهبرى امریکا شد؟]

- به همان ترتیب که شاه از بین رفت اراده ملت بر همه مشکلات غلبه خواهد کرد. و ارتش، غیر از چند نفر از سران آن، از مردمند و با ما هستند.

[شما از حمایتهاى خارجى برخوردارید؟]

- هیچ حمایتى از ما نشده است. گاهى لفظاً اظهار حمایت شده است لکن حمایت عملى به هیچ وجه وجود ندارد؛ و ما محتاج هیچ حمایتى نیستیم. ملت ایران اراده کرده است تا پیروز شود و حتماً پیروز خواهد شد.

[وقتى حکومت بختیار برود چه تدابیر اقتصادى فورى باید اتخاذ کرد؟]

- براى نجات اقتصاد کشور ما علماى اقتصاد داریم؛ آنان را به کار وا مى‏ داریم تا اولویتها را معین کنند. ما مى ‏دانیم که اقتصاد کشور منهدم شده است و بعد از پیروزى با بحرانهاى اقتصادى عظیمى رو به هستیم. چون شاه براى آرامش خیالى ایران، پولى در بانکها نگذاشته است و افراد خائن پولهاى گزافى از کشور خارج کرده‏ اند. ولى ما اشخاصى داریم که مى ‏توانند راه حلها را بیابند. و چون ملت همه از جمهورى اسلامى پشتیبانى مى‏ کنند، امیدواریم بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم و جهات مادى و معنوى خود را سامان بخشیم، و به امید خدا ایران را از نو بسازیم. ولى باز باید اقرار کنم که مشکلات بزرگ اقتصادى در پیش است.

- [آیا شما امشب مى ‏روید؟ چه خواهید کرد اگر فرودگاه بسته باشد؟ گفته شده از راه دیگرى خواهید رفت؛ چه راهى؟]

- تا فرودگاه بسته باشد نخواهم رفت؛ و به محض باز شدن، خودم را به هم میهنانم خواهم رساند تا در کنار آنان یا پیروز شوم و یا کشته.

[بعضى مى ‏گویند شما غرب را به لرزه درآورده‏ اید. آیا ما غربیها حق داریم از شما بترسیم؟]

- اما اینکه مى ‏گویید غرب به لرزه درآمده، اگر از این لحاظ است که ما مطلب حقى گفته‏ ایم و بدین مناسبت قلب مردم غرب را به لرزه انداخته است، مایه ترس نیست؛ مایه امید است. غرب باید امیدوار باشد که ملتى براى گرفتن حق خود، این چنین قیام کرده است. بله، ممکن است دولتهاى غربى که احتمال مى‏ دهند منافعشان به خطر افتاده است خوف داشته باشند لکن اگر با عدالت رفتار کنند خوفشان بیجاست. ایران هم با آنان به عدالت رفتار خواهد کرد.

[برخى از رسوم اسلامى مانند حجاب اجبارى رها شده است. آیا در جمهورى اسلامى از نو اجبارى خواهد شد؟]

- حجاب به معناى متداول میان ما، که اسمش حجاب اسلامى است، با آزادى مخالفتى ندارد؛ اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد. و ما آنان را دعوت مى‏ کنیم که به حجاب اسلامى رو آورند. و زنان شجاع ما دیگر از بلاهایى که غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمده ‏اند و به اسلام پناهنده شده ‏اند.

[منظور از قیمت عادلانه نفت چیست؟ و با چه معیارى تعیین مى‏ گردد- همان قیمتى که اوپک تعیین مى ‏کند؟]

- قیمتى است که بر اساس تفاهم میان دولت ما و دولتهاى دیگر برقرار مى ‏شود. به طورى که نه به آنها اجحاف شود و نه به ما. ما هرگز حاضر نیستیم زیر عنوان اوپک منافعمان را غارت کنند.

[به چه دلیل دولت بختیار را غیر قانونى مى‏ دانید؟]

- به دلیل مخالفت همه مردم. بختیار را شاه نصب کرده است و مردم همه با شاه مخالفند و او را عزل کرده ‏اند. و در تظاهرات و راهپیماییهاى مکرر این معنى را ثابت کرده‏ اند. دولت قانونى باید از مردم و براى مردم باشد نه مخالف مردم.

[ما غربیان مادى هستیم؛ بالاخره بر این اساس با ما چگونه رفتار خواهد شد؟]

- من متأسفم که شما غربیها معنویات را فداى مادیات کردید و مصالح مادى را بر معنویات مقدم داشتید. همین امر موجب این بدبختیهاست. آنچه بشر را مترقى مى ‏کند معنویات است. معنویات مى‏ تواند بشر را سعادتمند کند و آرامش ایجاد کند. مادیات است که بشر را به جان هم انداخته. من توصیه مى ‏کنم که شما غربیها به معنویات توجه کنید. شما مدعى هستید که مسیحى هستید؛ ببینید سیره حضرت مسیح چه بوده است. سیره حضرت مسیح را روش خود قرار دهید تا سعادت براى شما حاصل شود. ما مى ‏خواهیم رژیمى ایجاد کنیم که روش حضرت مسیح در آن مورد توجه است.

(صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۵۳۸-۵۴۲)

  1. سید جلال الدین تهرانى، رئیس شوراى سلطنت، با سفر به فرانسه به حضور امام خمینى رسید و استعفاى خود را تسلیم معظمٌ له کرد.

دیدگاه تان را بنویسید