چه افرادی نمی‌توانند به حج تمتع در سال 1403 اعزام شوند؟ زائران چه داروهایی را نمی توانند به عربستان ببرند؟

مقدمات حج از چندین ماه قبل شروع شده است. معاینات زائران نیز طبق روال گذشته در مراکز پزشکی جمعیت هلال احمر در حال انجام است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر توضیحاتی درباره آخرین وضعیت معاینات زائران برای اعزام به حج سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

«طاهر درودی» معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در گفت و گو با ایلنا درباره معاینات زائران برای حضور در حج سال ۱۴۰۳ گفت: امسال نیز مقدمات حج از چندین ماه قبل شروع شده است. معاینات زائران نیز طبق روال گذشته در مراکز پزشکی جمعیت هلال احمر در حال انجام است. 

وی با بیان اینکه اینکه بیش از ۶۰ درصد زائران از نظر وضعیت جسمانی و روحی و روانی بررسی شده و تعیین تکلیف شده اند، گفت: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد زائران هنوز معاینات اولیه را انجام نداده اند. بخشی از زائران هم منتظر جواب معاینات و آزمایشات هستند تا تعیین تکلیف شوند و مشخص شود که استطاعات جسمی و روانی را برای اعزام به حج دارند یا خیر. دستورالعمل امسال دستورالعمل سختگیرانه‌ای است این دستورالعمل از سوی فرهنگستان علوم پزشکی ابلاغ شده و با رعایت همه موضوعاتی که لازم است حجاج در حج داشته باشند تا بتوانند اعمال‌شان را بدون مشکل و راحتی و به دور از بیماری انجام دهند. 

چه کسانی نمی توانند اصلا به حج مشرف شوند

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: یکی از موارد ما برای‌عدم اعزام زائران مانند سال گذشته منع مطلق است یعنی شرایط بیماری به گونه‌ای است که بیماری به فرد اجازه حضور در این مناسک را نمی‌دهد، مانند بیماران سرطانی و بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند، بیمارانی که نقص یا ضعف سیستم ایمنی دارند و تحت درمان هستند و… قاعدتا امکان اعزام این عزیزان وجود ندارد، چراکه ممکن است خطراتی را برای این عزیزان به همراه داشته باشد و ممکن است منجر به مرگ این افراد شود بنابراین قاعدتا از اعزام این افراد جلوگیری می‌شود. 

درودی خاطرنشان کرد: برخی از افراد نیز منع مطلق اعزام را ندارند و منع اعزام موقت هستند مانند زنان باردار؛ قاعدتا این افراد امسال به دلیل بارداری امکان اعزام را ندارند اما در سال‌های آتی منعی برای اعزام نخواهند داشت. 

استطاعت جسمی چه تعداد متقاضی حج تاکنون احراز نشده است؟

وی درباره بررسی استطاعت روانی زائران ادامه داد: استطاعت روانی براساس فرم‌های استاندارد برای افراد بالای ۶۵ سال الزامی است و برای زیر ۶۵ سال بررسی استطاعت روانی با توجه به نظر پزشک انجام خواهد شد. 

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به افرادی که از سفر به حج منع شده اند، گفت: تعداد افرادی که فعلا برای آن‌ها منع سفر اعلام شده است ۴۰۰ نفر هستند چراکه استطاعت جسمی برای این افراد احراز نشده است. 

زائران چه داروهایی را نمی توانند به عربستان ببرند

درودی درباره داروهایی که زائران می‌توانند در ایام حج به همراه داشته باشند، تصریح کرد: طبق دستورالعمل سعودی‌ها برای داروهای مخدر ممنوعیت وجود دارد و زائر نمی‌تواند این داروها را در این سفر همراه داشته باشد. لیست این داروها به مسئولان کاروان‌ها و پزشکان معاینه کننده ما در استان‌ها اعلام شده است. درخصوص سایر داروها نیز تاکید می‌کنیم که زائرانی که به صورت مزمن دارو مصرف می‌کنند داروهای خود را حداقل دو برابر مدت حضورشان در عربستان و به اندازه ۶۰ روز و در بسته‌های جداگانه به همراه داشته باشند. 

وی ادامه داد: زائران باید توجه داشته باشند که این داروها در بسته‌بندی و بسته اصلی دارو باشد و دارو را از جعبه خارج نکنند بنابراین همراه داشتن دارو نه تنها منعی برای زائر ندارد بلکه الزامی است و داروهای مصرفی است که برای بیماری‌های مزمن مصرف می‌شود، همچنین زائرانی که دارو مصرف می‌کنند باید یک نسخه از پزشک معالج شان نیز به همراه داشته باشند و نمونه این نسخه در اختیار همه پزشکان معاینه کننده قرار گرفته است و زائر اگر از پزشک درخواست کند، قطعا در اختیارش قرار می‌گیرد. 

زائران تا دو هفته قبل از اعزام واکسن مننژیت را تزریق کنند

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره واکسن مننژیت گفت: واکسن ممنژیت توسط جمعیت هلال احمر هرساله تامین و در استان‌ها توزیع می‌شود. زائران محترم می‌توانند در مراکز تزریق واکسیناسیون جمعیت هلال احمر این واکسن را تزریق کنند. امسال نیز این اتفاق افتاده است و در مراکز واکسیناسیون جمعیت هلال احمر کل کشور این واکسن توزیع شده است. زائران بعد از تایید استطاعت جسمی‌شان می‌توانند به این مراکز مراجعه کرده و واکسن تزریق کنند. 

درودی با بیان اینکه تنها واکسن الزامی برای زائران ایرانی واکسن مننژیت ۴ ظرفیتی است، تصریح کرد: ما انتظار داریم حداقل دو هفته قبل از اعزام زائران واکسن خود را تزریق کرده باشند چراکه شروع اثربخشی واکسن معمولا دو هفته بعد از تزریق است لذا اگر دو هفته قبل از اعزام واکسن تزریق شده باشد اثربخشی واکسن شروع می‌شود و تا دو سال بعد ماندگاری اثر واکسن در بدن وجود دارد. بنابراین اگر کسی هم در سال گذشته واکسن مننژیت تزریق کرده باشد و کارت آن را همراه داشته باشد نیازی به تزریق واکسن مجدد ندارد. آدرس مراکز نیز در سایت مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر موجود است و زائران می‌توانند با مراجعه به سایت به نزدیکترین مرکز مراجعه کرده و واکسن خود را تزریق کنند.

دیدگاه تان را بنویسید