جی پلاس/ نتایج جالب محققان درباره تاثیر خوردن بر کاهش وزن؛

40 درصد کمتر غذا بخورید، چقدر لاغر می شوید؟

چالش کاهش وزن اضافی اغلب با تمایل به احساس سیری ترکیب می‌شود و محققان را بر آن می‌دارد تا راه‌های نوآورانه‌تری را برای فریب دادن شکم ما به این فکر کنند که از یک وعده غذایی چرب سیر شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از مجله سلامتی: مهندسان مؤسسه فناوری ماساچوست رویکرد جدیدی را برای حل این مشکل در پیش گرفته‌اند و یک مهره ارتعاشی ایجاد کرده‌اند که معده را از داخل قلقلک می‌دهد و حسگرهای کششی تخصصی را در دیواره معده فعال می‌کند تا به مغز بگوید که دیگر جایی وجود ندارد.

شریا سرینیواسان، دانشجوی سابق این مؤسسه و اکنون مهندس زیستی در دانشگاه هاروارد، می‌گوید: کسی که می‌خواهد وزن کم کند یا اشتهای خود را کنترل کند،  این روش می تواند واقعا جالب باشد زیرا گزینه ای را ارائه می دهد که می تواند عوارض جانبی را که با سایر درمان های دارویی در آنجا مشاهده می کنیم کاهش دهد.

شایان ذکر است که در حال حاضر از هر 5 بزرگسال آمریکایی تقریبا 2 نفر چاق در نظر گرفته می شوند و نزدیک به یک سوم دارای اضافه وزن هستند.

در حالی که رابطه بین توده بدن و سلامتی پیچیده است، چالش های مرتبط با حمل مقادیر زیادی چربی ذخیره شده اغلب می تواند منجر به یک سری شرایط نگران کننده شود. یکی از پیامدهای اضافه وزن، اختلال در توانایی احساس رضایت هنگام خوردن مقادیر کمتر غذا، به ویژه چربی ها و قندها است. کنترل کالری از طریق رژیم غذایی زمانی که مغز آماده است تا انتظار بیشتری داشته باشد، مشکلی است.

البته راه‌هایی وجود دارد که می‌توانیم مدارهای گوارشی بدن را هک کنیم تا واکنش گرسنگی را خاموش کنیم، از پر کردن معده‌مان با مواد کم‌کالری مانند آب تا مداخلات رادیکال‌تر مانند جراحی چاقی.

برخی دیگر از راه ها شیمی مغز را هدف قرار می دهند و از داروها برای خاموش کردن احساس پوچی استفاده می کنند.

 

الصورة:

همانطور که اغلب در مورد همه چیزهای پزشکی اتفاق می افتد، هزینه ها و مزایایی برای هر یک وجود دارد.

همچنین، داروها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند، و جراحی بسیار تهاجمی است و ممکن است برای همه مناسب نباشد. او می‌گوید: «برای بسیاری از مردم، برخی از مؤثرترین درمان‌ها برای چاقی بسیار گران هستند. در مقیاس بزرگ، دستگاه های ما را می توان با قیمت بسیار مقرون به صرفه تولید کرد. این دستگاه در واقع نسبتاً ساده است. این قرص‌ها که به عنوان قرص‌های تحریک بیوالکترونیکی قابل بلع (VIBES) شناخته می‌شوند، از یک کپسول 30.65 میلی‌متری (کمی بیش از یک اینچ) تشکیل شده‌اند که در یک پوشش ژلاتینی محصور شده است که در عرض چند دقیقه پس از بلعیده شدن حل می‌شود. در داخل این دارو یک مکانیسم فنری وجود دارد که وقتی کپسول به طور ایمن داخل معده قرار گرفت، یک موتور ارتعاشی را به کار می‌اندازد و با فرکانس‌های کنترل‌شده دور می‌شود تا اعصاب حسی در دیواره معده را تحریک کند که معمولاً به کشش بافت پاسخ می‌دهند.

شایان ذکر است که این کپسول بر روی 10 خوک آزمایش شد و حرکت، ایمنی، مدت زمان و اثربخشی نهایی در کاهش مصرف غذا مورد بررسی قرار گرفت. هر حیوان 20 دقیقه قبل از خوردن غذا  یک قرص VIBE را قورت داد و سپس دستگاه به مدت نیم ساعت در معده او وز وز کرد.

این قرص‌ها نه تنها با افزایش هورمون‌هایی مرتبط بودند که نشان می‌دهند مغز دیگر در حالت گرسنگی نیست،  خوک‌هایی که این قرص درخشان را در روده‌شان داشتند با خوردن 40 درصد کمتر از همتایان خود به این حالت واکنش نشان دادند. این همچنین به ابزاری مؤثر برای کاهش وزن تبدیل شد، زیرا خوک‌های آزمایشی در طول دوره آزمایشی با کندی و بدون هیچ نشانه ای از آسیب به بدن، وزن اضافه کردند.

خوک ها بعد از چند روز بدون هیچ مشکلی کپسول ها را عبور دادند. اکنون دانشمندان به دنبال راه‌هایی برای افزایش زمان کارکرد دستگاه و گسترش طراحی آن برای آزمایش‌های بالینی روی انسان هستند، با این امید که روزی به روشی جدید برای کاهش وزن تبدیل شود.

دیدگاه تان را بنویسید