یک روزنامه: به‌جای زنده‌گیری، حیوانات بیچاره را زنده‌کُشی می کنند!

آن‌که به حوزه زیستی دیگری تجاوز کرده، انسان‌ها هستند و نه حیوانات، چراکه با ساخت و ساز بی‌رویه به قلمرو زیستی حیوانات ورود کرده و حالا آنها را قرار است با شیوه‌هایی همچون زنده‌گیری به‌جای دیگری تبعید کنند. این موضوع اما در ایران همیشه با چالش‌هایی همراه بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ روزنامه جام جم نوشت: زنده‌گیری حیوانات یکی از شیوه‌ها برای برگرداندن آنها به محیط طبیعی‌شان است.

البته از اساس آن‌که به حوزه زیستی دیگری تجاوز کرده، انسان‌ها هستند و نه حیوانات، چراکه با ساخت و ساز بی‌رویه به قلمرو زیستی حیوانات ورود کرده و حالا آنها را قرار است با شیوه‌هایی همچون زنده‌گیری به‌جای دیگری تبعید کنند. این موضوع اما در ایران همیشه با چالش‌هایی همراه بوده، چالش‌هایی که برای حیوانات سرانجام مشترکی به نام «نابودی و مرگ» داشته است.

 

خرس‌ کشی! 

ویدئوی تازه‌ای از شیوه زنده‌گیری یک خرس منتشر شده، ویدئویی تلخ که همچون موارد مشابه دیگر برای این حیوان بیچاره سرنوشت تلخ مرگ را به همراه داشته است. 

 

خرس تصادفی بود 

واکنش محیط‌زیست به این ویدئو هم جالب است. در اطلاعیه‌ای آمده بر اساس کالبدشکافی انجام شده از لاشه خرس‌ها مشخص شد آنها بر اثر تصادف جاده‌ای گذشته، دچار مصدومیت شدید از نواحی مختلف بدن شده بودند!

 

امکانات نداریم

نکته قابل تامل، اما نه این مسائل که تداوم فقدان یک ابزار به‌شدت کاربردی و ضروری در اختیار محیط بانان یعنی تفنگ و دارت بیهوشی است که به خلق فاجعه‌های پرشماری منجر شده است. 

 

بخت پریشان گور

هنوز به یاد داریم در جریان زنده‌گیری ۱۰رأس گورخر برای انتقال به زیستگاه‌شان مجموعا هفت گورخر تلف شدند! یکی در محل، چهار رأس در حین انتقال و دو گورخر در مبدأ تازه! 

 

 عملیات زنده‌گیری

عملیات زنده‌گیری حیوانات به‌روش‌های مختلف شکل می‌گیرد، از به دام انداختن گروهی تا کمنداندازی(برای حیواناتی نظیر گورخر)، دارتینگ و تله‌گذاری با سلاح بیهوشی (برای شیر و پلنگ).

دیدگاه تان را بنویسید