پیشرفت شبکه ملی اطلاعات چقدر شده است؟ کدام استان به این شبکه متصل شده؟

اخیرا استاندار هرمزگان از اتصال ۱۳ روستای هرمزگان به شبکه ملی اطلاعات خبر داد. طبق گفته این مقام مسئول در مهر ماه سال جاری، حسب اقدامات انجام شده در اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، سه روستا در شهرستان حاجی‌آباد تحت عنوان بیدوییه کجین، چاه میر و کلیبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ شبکه ملی اطلاعات که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود، طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون ۶۳ درصد پیشرفت داشته است.

طبق گزارش ایسنا، شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به نوعی یکی از شناسنامه‌های کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفت. این پروژه چندین بار و در دوره‌های قبل مورد بررسی قرار گرفت و حتی اسماً راه‌اندازی شد اما نتوانست آنچه را که مد نظر مسؤولان بود، کاملاً به نمایش بگذارد. به گفته‌ی مسؤولان این حوزه، شبکه ملی اطلاعات شامل سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا می‌شود که مسؤولیت تکمیل هر یک از این لایه‌ها را بخش‌های مختلف بر عهده دارند.

استفاده از شبکه ملی اطلاعات مزیت‌هایی داشته که از آن جمله می‌توان به افزایش کیفیت و کاهش نرخ استفاده از اینترنت داخلی در مقایسه با اینترنت خارجی اشاره کرد و از آنجایی که بخش اعظمی از استفاده کاربران اینترنتی مشاهده و دانلود فایل‌های ویدئویی است که با استفاده از شبکه ملی این بخش هم با کیفیت و سرعت بهتری ارائه می‌شود و افزایش استفاده کاربران از اینترنت ملی را هم در پی داشته است.

در طول سالها روستاها و مناطق دور افتاده‌ای که از دسترسی به اینترنت محروم بودند، به واسطه این پروژه و اقدامات دولت گذشته به اینترنت متصل شده‌اند اما در طول دو سال گذشته تعداد روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات افزایش یافته است. در این راستا اخیرا، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با دادستان کل کشور دیدار کرد.

وزیر ارتباطات در این دیدار که معاونان و روسای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه نیز حضور داشتند گزارشی از دستاوردها و اقدامات این وزارتخانه در دولت سیزدهم ارائه کرد.

وی با ارائه گزارش جامعی از روند توسعه شبکه ملی اطلاعات و اقدامات انجام شده در این حوزه، افزود: این شبکه تاکنون ۶۳ درصد پیشرفت داشته است.

طبق اعلام وزارت ارتباطات، زارع پور پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها را یکی دیگر از مهم ترین اقدامات این وزارتخانه در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: با تکمیل این پروژه یک شبکه پرسرعت و با کیفیت برای ارائه خدمات متنوع به مردم ایجاد می شود و تاکنون نیز ۴ میلیون خانوار تحت پوشش این شبکه قرار گرفته اند و تا پایان دولت تمام شهرهای کشور تحت پوشش قرار می گیرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه و حمایت از پیام رسان‌های داخلی را یکی دیگر از اقدامات این دوره وزارت ارتباطات اعلام کرد و افزود: با محدودیت پیام رسان‌های خارجی در کشور، زیرساخت پیام رسان‌های داخلی تقویت شد و با حمایت از آنان این پیام‌رسان‌ها هم اکنون به بیش از ۴۰ میلیون نفر کاربر ماهانه سرویس ارائه می‌کنند.

وی به احراز هویت ۲۶ میلیون نفر ایرانی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این دولت اشاره کرد و گفت: ۸ میلیون نفر به صورت متوسط روزانه از این پنجره استفاده می کنند.

اخیرا استاندار هرمزگان از اتصال ۱۳ روستای هرمزگان به شبکه ملی اطلاعات خبر داد. طبق گفته این مقام مسئول در مهر ماه سال جاری، حسب اقدامات انجام شده در اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، سه روستا در شهرستان حاجی‌آباد تحت عنوان بیدوییه کجین، چاه میر و کلیبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

دیدگاه تان را بنویسید