جی پلاس

کنترل سلامتی با حسگرهای جدید / اطلاعاتی که از تعریق بدن دریافت می شود

دانشمندان "حسگر" جدیدی اختراع کردند که می تواند سلامت انسان را از طریق اطلاعات دریافت از تعریق بدن، کنترل کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از مجله Advanced Functional Materials: آیا می دانستید  نظارت مداوم بر تعریق می تواند اطلاعات مهمی را در مورد سلامت فرد مانند سطح گلوکز در بدن نشان دهد؟ با این حال، قبلاً هیچ سنسور پوشیدنی برای این منظور ساخته نشده بود، اما اکنون محققان از ایالت پن، سنسور جدیدی ساخته‌اند که وقتی پوشیده می‌شود می تواند دائماً عرق را تجزیه و تحلیل می‌کند.

محققان  گزارش دادند که این دستگاه از نانومواد گرافن اصلاح شده با لیزر ساخته شده است و می تواند سطوح خاصی از گلوکز در عرق را به مدت سه هفته شناسایی کند و در عین حال دمای بدن و سطوح pH را به طور همزمان بررسی کند.

 چنگ محقق ارشد مرکز ESM در ایالت پن، گفت: "عرق برای تشخیص بی درنگ، مداوم و غیرتهاجمی علائم حیاتی ایده آل است."

اما غلظت پایین شاخص‌های حیاتی در عرق و نوسان سایر عوامل مانند pH، شوری و دما با سنسورهای قبلی عرق همخوانی نداشت و این دستگاه در اندازه‌گیری گلوکز با میزان مورد نیاز، این تنوع را در نظر گرفت.

چنگ گفت: علیرغم محدودیت‌های ناشی از حساسیت کم به گلوکز و سطح محدود برای الکتروشیمی لازم، تولید الکترودهای LIG آسان، مقرون به صرفه و انعطاف‌پذیر است.

این دستگاه امکان کالیبره کردن اندازه گیری گلوکز را بر اساس نوسانات pH عرق و دمای بدن در اثر فعالیت هایی مانند ورزش و غذا خوردن فراهم می کند.

چنگ همچنین افزود: "نتیجه کار ما یک حسگر با حساسیت و پایداری قابل توجه برای نظارت بر سطوح گلوکز طی چند هفته است. این سنسور کم هزینه که تجزیه و تحلیل راحت، دقیق و مستمر از عرق را در شرایط مختلف ارائه می دهد، پتانسیل بالایی برای سلامت افراد و جمعیت، پزشکی شخصی و تغذیه دقیق دارد."

دیدگاه تان را بنویسید