رنگ جدید بیش نیمی از اقیانوس های زمین!

یک مطالعه نشان می دهد که بیش از نیمی از اقیانوس های جهان در دو دهه گذشته به دلیل گرم شدن کره زمین رنگ سبز پیدا کرده اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از دیلی میل: این تغییر رنگ از چشم انسان پنهان است، اما تجهیزات ماهواره ای که توسط ناسا مدیریت می شود تأیید کردند که بیش از 56 درصد از اقیانوس های جهان که منطقه وسیعی است، سبزتر شده اند.

به گفته استفانی دوتکیوویچ، یکی از نویسندگان این مطالعه و نماینده آب و هوا در موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، "دیدن این اتفاق در روی زمین تعجب آور نیست، اما ترسناک است".

تیم MIT، با همکاری مرکز ملی اقیانوس‌شناسی در بریتانیا، دهه‌ها داده‌های رنگی اقیانوس‌ها را که توسط طیف‌سنج تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MODIS) روی ماهواره آبی ناسا جمع‌آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

داده‌های رنگی جمع‌آوری‌شده از مدار پایین زمین، نشان داد که اقیانوس‌های گرم‌تر استوایی نزدیک استوا به مرور زمان سبزتر می‌شوند.

رشد فیتوپلانکتون ها، پایه زنجیره غذایی دریایی که به حفظ  ماهی، پرندگان دریایی و پستانداران دریایی کمک می کند، می تواند به عنوان نشانه ای از اقیانوس های سالم تعبیر شود.

اما رشد بیش از حد و پوسیدگی جذب اکسیژن ناشی از توده های بزرگ این میکروب ها به طور مداوم با افزایش مناطق مرده اقیانوس ها و مهاجرت های دریایی انبوه برای بیش از یک دهه مرتبط بوده است.

محققان هفت طول موج نور رنگی از سطح اقیانوس را از طریق سیستم MODIS در ماهواره Aqua ناسا ردیابی کردند.

اگرچه اقیانوس با چشم غیرمسلح به طور یکنواخت آبی به نظر می رسد اما رنگ واقعی آن حاوی مخلوطی از این طول موج ها است؛ فراتر از آبی و سبز تا قرمز؛ که برخی از آنها سال به سال بسیار متفاوت می شوند و بنابراین سیگنال بسیار بیشتری نسبت به نویز ارائه می دهند.

کایل و تیمش، تجزیه و تحلیل آماری را با استفاده از هفت طول موج اندازه‌گیری شده توسط ماهواره Aqua  انجام داده و طول موج‌هایی که معمولاً برای اندازه‌گیری تغییرات کلروفیل رنگدانه سبز ناشی از فعالیت فیتوپلانکتون‌ها استفاده می‌شوند را هم بررسی کردند.

مدل گازهای گلخانه‌ای، سبزترین رنگ سطح اقیانوس‌های جهان را نشان داد که دقیقاً همان چیزی است که کایل در داده‌های MODIS-Aqua یافت.

دیدگاه تان را بنویسید